אוריינט/אוקסדינט ומי מחליט מהו מזרח[י]

לקראת שנת 2000, חששו אנשים רבים שתהיה 'מפולת של המחשבים', זוכרים את בהלת 'באג 2000'? בעתונים כתבו כל מיני תסריטי אימה, החל מאיבוד כל חשבונותינו ועד נפילת מטוסים ועוד ועוד… כיון שבאותה תקופה ישבה חברה לקבוצת דיון מרשתית בניו-זילנד, סיכמנו שברגע ששנת 2000 תיכנס שם היא תשלח דואל לכלנו, ואם זה יעבור אז נדע שהכל בסדר. ניו זילנד מקבלת את פני היום החדש לפני ישראל, אז למה ניו זילנד אינה נקראת מזרח? מבחינת תאריך היא מזרחית לנו!.

מרוקו נחשבת בין ארצות המג'רב האפריקני = מערב, מבחינה גיאוגרפית היא מערבית לנו, אז למה חלק מהעולים ממנה אומרים שהם מזרחיים?

באוניברסיטת בוסטון הודיעו לי מורי שאריגיי מזכירים את אריגי ה'באוהאוס האירופי', כששבנו ארצה בקר אותי אמן איטלקי, שהגדיר את עבודותיי כ'ממש מזרחיות', בעוד מכריי הישראליים טענו שיש לי אלמנטים אמריקאיים באריגתי. אני מרבה לסרוג בנסיעותי בתחבורה הציבורית, וזוכה לשמוע תגובות מגוונות. לפני כמה זמן סרגתי צעיף מחוטי כותנה צבעונית שעליהם השחלתי שלל חרוזים, במונית מישהי רכנה אלי:" איזה יופי, כל כך מזרחי!", לא התאפקתי "אנחנו גרים במזרח התיכון, באסיה, גברת!". אני סורגת סוודרים ללא תפרים, כשכבר יש על מסרגתי העגולה הארוכה שני שרוולים, והתחלה של החלק הקדמי והגב, הרבה פעמים שואלים אותי 'למה אני סורגת מכנסי שרוואל?'.

בספרות אירופית, יהודיות לעיתים קרובות מתוארות כדמות 'אורינטלית, בעלת עור בגוון זית שחום, שיער כהה' וכולי.'..אלו יהודיות שחיות בפולניה, או מזרח אירופה, היסטורית אנו יודעים שחלק מיהדות ספרד הגיע לפולניה, אבל איש לא חושב לקרוא להם מזרחיים.

יהודי ספרד ופורטוגל נמלטו מאימת האינקויזיציה, והגיעו להולנד, לאמסטרדם שהיתה העיר הכי רחוקה ממדריד באימפריה הספרדית. הם שיערו שבמקום שבו שתי כנסיות נוצריות יריבות, הקתולית והפרוטסטנטית חיות בספק סבלנות הדדית אולי יהיה מקום או סיכוי לבני דת שלישית. יהודי ספרד מתישבים שם ולאט לאט שבים ליהדותם, ומתחילים ללחוץ ולהשפיע על השלטונות המקומיים לגרש את יהודי אשכנז ומזרח אירופה, מהולנד, הם רואים בעצמם עילית יהודית, ואינם רוצים שה'המון הפשוט' האשכנזי מזרח אירופי יקלקל את הדימוי שלהם. בספרו 'מנוצרים חדשים ליהודים חדשים'  כותב הדר'  יוסף קפלן, באופן נרחב על האירועים הללו, ומסביר אותם עם הקשרם ההיסטורי, כלכלי וכחוקר אמיתי מצליח לא לשפוט, רק לספר את מה שאירע.

בתיכון למדנו את 'נאום נחמן המשוגע' של פאיירברג, שממנו זכור לי בעיקר הקטע שבו הוא  אומר שהעם היהודי שב מזרחה בדיוק כשנקודת הכובד התרבותית בעולם שבה למזרח. אני חושבת שכדאי לשוב ולעיין במאמר זה לאחר שנים כה רבות ולראות מה נבין ממנו כעת עם השינויים התרבותיים הרבים שחלו בעולם.

המילה מזרח אומרת שזהו הכיוון שממנו זורחת השמש, באנגלית אורינט אומרת שאם אנו רוצים לכוון את דרכנו או להתמצא היכן אנו=   To orient ourselves  אז נעזרים בכיוון הברור לנו- זה שבו עולה השמש, מקור המילה היא מלטינית oriri לקום לעלות.  המושגים אוריינט ואוקסידנט מבטאים תרבות אירופית שראתה את עצמה כמרכז העולם ואי לכך כל איזור שרואה את השחר  לפניה הוא מזרח וכל מה שרואה את השמש אחריה הוא מערב חד וחלק. הארצות שנמצאות בצד השני של אסיה הן המזרח הרחוק והצד שלנו הוא המזרח האמצעי ויש גם המזרח הקרוב [חלק מהארצות בסביבה הן לעיתים במזרח האמצעי = Middle East]  וכל זה  כשקו התאריך אפילו לא עובר אצלנו באזור  אלא באיזהשהו מקום באוקינוס.

שיחים ערביים, לובשים עבאיות תפורות מבד צמר אנגלי משובח ומעודן, וצעירים אירופיים מתהדרים בכפיות ומכנסי שרואל. הצנעת פני האשה ושערה שמאפיין כיום את הדתות המזרחיות, היתה פעם חוק המדינה והכנסיה באירופה, ואפילו ראשוני המהגרים לאמריקה, עדיין דרשו שנשותיהם תכסינה את השיער מעין זרים.

בגדי נזירות נוצריות במזרח – השפעה הדדית בין דתית מי התלבש כך קודם?

אני תוהה, מי מחליט מה זה מזרח[י] או מערב[י] ? האם זו הגדרה של כיוון או אולי הגדרה של זמן?

ציור של ויליאם הוגארט, בית בורגני באנגליה 1745, שימו לב לראשי הנשים

ביבליוגרפיה

קפלן יוסף, 'מנוצרים חדשים ליהודים חדשים' , מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, 2002.

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, ארון הספרים האמנותי, כללי, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא אוריינט/אוקסדינט ומי מחליט מהו מזרח[י]

  1. מאת אריאלה‏:

    כרגיל- נהניתי מאוד לקרוא .את מעשירה את קוראייך בידע ונותנת נקודות ולמחשבה.

  2. מאת אורית לנדאו‏:

    ניראה שבדרך כלל שלל צבעוניות וצבעים חמים מובילים להרגשה שיש בעבודה השפעה מזרחית.
    במזרח עולה השמש החמה ומביאה איתה את הצבעים החמים:) ולכן אולי קושרים בין הדברים.

    • מאת mirjam‏:

      ברוכה הבאה אורית!
      אני מסכימה אתך שלחום השמש יש חלק בענין, וגם לצבעים ולתבלינים שנפוצים יותר באקלים חם. אך כפי שקראת יש לי תהיות.
      מרים

  3. מאת רונית‏:

    היי מרים
    מאמר מעניין שמעלה נושא מעניין
    אבל יש קודים חברתיים שהשתרשו פה בארץ, ועדיין אנחנו מחולקים לאשכנזיים ומזרחיים
    והחלוקה הזו גורמת לגזענות דו צדדית, שלפעמים עולה ולפעמים יורדת.
    בסך הכל היום יותר טוב משנים קודמות מבחינת שוויון הזדמנויות וחוקים חברתיים – וטוב שכך ושימשיך כך. בהצלחה בפסטיבד!!!!!!!!!!!

סגור לתגובות.