'גן הילדים' Kindergarten ששינה את פני העולם

בוודאי עוד יש לכם בבית! 'מתנות פרובל מספר 6,5,4,3 '

גזירי עץ אלו, בצורות של מלבן, קוביה עמודונים ועוד צורות שאפשר להרכיב ולבנות מהם כל מיני מבנים או צורות גיאומטריות או להמחיש בעזרתם תרגילי חשבון. פותחו על פי שיטת החינוך של  פרידריך פרובל [Friedrich Froebel]

רבים מיוצרי סגנונות הבאוהאוס, הקוביזם, הפוטוריזם, דה-סטייל, אמנים כמו בראק, פאול קליי, חריט ריטפלד,רוברט פאן-הט הוף, הארכיטקט פרנק לויד רייט, למדו כולם בגן הילדים – Kindergarten. יוזף אלברס למד הוראה בסגנון הקינדרגרטן, אביו של פול קליי והוריו של קנדינסקי היו אוהדי השיטה.

גן הילדים היצירתי והחשוב הזה פותח על ידי מחנך גרמני פרידריך פרובל [Friedrich Froebel] ב-1830. הוא חשף אך ילדי הגן לשירה, ריקוד, עבודה בגינה אך עיקר משנתו הייתה במתן 'מתנות חינוכיות' סדרה של 20 משחקים חינוכיים [כיום היינו קוראים להם ערכות] שנועדו לפתח את כושר ההסתכלות, התנועתיות, והחשיבה של כל ילד בקצב שלו.

הצעות למשחקים=תרגולים מפתחי קושרים שונים של מתנת פרובל הראשונה

עשרים המתנות כללו גם לוחות שעליהם הודפסו אפשרויות העשייה של כל מתנה.   1.  שישה כדורים רכים עם שרוך תליה שנעשו בקרושה, כל אחד בצבע שונה. הלוחות האלו הודפסו באנגלית ב-1855 על ידי מחנכים בריטיים שהעתיקו את שיטת פרובל לאנגליה.  2. כדור, גליל וקובייה עשויים מעץ , שבהם היו מחוררים כמה נקבים שאפשרו השחלת חוט לתלייה או תרגול תנועות ידיים שונות.  6,5,4,3 קוביות שפותחו על פי רעיונותיו של פרובל.  7. לוחיות פרקט [Parquetry] לוחיות עץ [או קרטון] שטוחות בצורות שונות מהן אפשר להרכיב תמונות שונות. [דומה במקצת לטנגרם היפני]. פרובל ראה בלוחיות הפרקט צעד חשוב לכיוון האבסטרקט, להבנה שצורות גדולות מורכבות מצורות בסיסיות. 17,16,15,9,8 מקלות זעירים וצבעוניים, טבעות, לוחיות עץ דקות, ושזירה. 10. המתנה העשירית אמצעי עזר לציור ציורים המורכבים ממשבצות לוח צפחה משובץ ומחברת עם נייר משובץ. 11.  אמצעי דיקור לנייר, כרית לבד ודפי נייר משובצים שדרכם אפשר היה לדקור צורות ואף תמונות שלמות על נייר אחר. 12.תפירה, קרטונים שבהם אפשר היה לדקור צורות שונות, מחט וחוטי צמר שבהם היו רוקמים/תופרים את הצורות הללו. 18,14,13 חיתוך, אריגה וקיפולים נירות צבעוניים מרובעים שמהם אפשר היה לחתוך פסים לאריגה או לקפלם בכל מיני צורות. 19.עבודת אפונים, כדוריות שעם קטנות ומקלות שננעצים בהם ליצירת גופים תלת ממדיים. בארכיטקטורה זה משמש לצורות גיאודזיות. 20.חימר [או לימים פלסטלינה].

שיטת פרובל ומחנכים אחרים שהמשיכו אחריו ובדרכו,  לימדה את אלפי תלמידי הגנים שלו, שכל צורה מסובכת מורכבת מחלקים בסיסיים ופשוטים. שיטת החינוך הזו פיתחה אצל הילדים בצורה שלבית בסיס למחשבה לוגית, רצון ויכולת לעבודת כפיים, בטחון ביכולתם לפתור בעיות ויכולת לשיתוף חברתי. אך השיעור החשוב ביותר שלמדנו ממנו הוא עד כמה חיוני וחשוב לחנך ילדים כבר בגיל צעיר, בגני ילדים נעימים ומצוידים היטב. כי חניכי גן הילדים של היום עשויים לשנות/לתקן את העולם.

 

ביבליוגרפיה

Inventing Kindergarten, by Norman Brosterman, Harry N. Abrams, 1997.

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, ארון הספרים האמנותי, מלאכת מחשבת, משפחוגרפיה, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא 'גן הילדים' Kindergarten ששינה את פני העולם

  1. מאת זועבי יאסמין‏:

    תודה רבה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.