כסיות חמות

כשאני יוצאת לקור אני אוהבת ללבוש כסיות. שנים רבות סרגתי אותן אחת אחר השניה על שיפודים כפולי קצוות =שיפודי גרביים. השנה ניסיתי לסרוג שתיים יחד כמו שאני סורגת שרוולים על שתי מסרגות עגולות, אבל המסרגות שלי היו ארוכות מדי [עלי לחפש קצרות יותר ולנסות שנית!!]

עוד מילדותי אני מעדיפה כסיות על פני כפפות, כפפות מלבישות כל אצבע לחוד ואז אמנם קל לעשות כל מיני פעולות אבל בעצם זה לא ממש מחמם. לעומת זאת בכסיות האצבעות חופשיות יותר לנוע ומתחממות יותר.

למדתי לסרוג כסיות מעתון הולנדי שיצא בהוצאת אחיו של סבי Maandblad voor Hanwerken scan0040בחוברת ההוראות ניתנו לשלוש מידות , אני מדפיסה כאן רק את המידות לגיל 10-14 שמנסיוני מתאימות לאשה מבוגרת. אבל מצאתי שכדאי שכל אחת תבדוק  קנה מידה של הצמר המיועד לסריגה  וכן יש למדןד את היקף האמה של הלובש.ת המיועד/ת   כדאי לקרא את ההוראות ואז זה קל מאד לתרגמן למידות ולקנה מידה המבוקשים !!!.

חומרים בערך 60 גרם [זה משתנה על פי סוג החוט] צמר בעובי בינוני. 4 שיפודים כפולי קצוות במידה מתאימה.

קנה המידה שהשתמשו בו כאן הוא 26 עיניים= 10 סמ, כלומר 2.6 עיניים = 1 סמ שימו לב כסיה זו מתאימה לשתי הידייםאין לה יד ימין ויד שמאל!!! מנסיוני סרגתי כבר כסיות עם פחות עיניים ממה שחושב כאן.

מעלים 44 עיניים ומחלקים אותן על 3 שיפודים [סורגים תמיד עם השיפוד הרביעי הפנוי]. סוגרים לעיגול !!! שימו לולאה מחוט בצבע אחר כדי שתדעו איפה השורה=הסיבוב  מתחילים. סורגים 7 סמ [לפחות, אפשר יותר אם רוצים] 2 ימין, 2 שמאל.    לסרוג 2 סיבובים בימין!. כעת לחלק את העיניים 22 עיניים על מסרגה אחת לגב הכסיה, ואת יתר העיניים לחלק על פני 2 המסרגות הנותרות לפנים כף היד.  מתחילים העלאה לאגודל, סורגים 22 ע'  , להוסיף 1 ע' [על ידי סריגה לתוך הלולאה שנמצאת בין הע' האחרונה שנסרגה והע' שאמורים לסרוג]. לסרוג 1 ע ימין, להוסיף עוד 1ע [על ידי סריגה לתוך הלולאה שבין העי שכבר נסרגה לזו שתסרג]. 21 ע' ימין, יש לנו כעת 3 ע' לאגודל!. סורגים 2 סיבובים ללא הוספת עיניים! בסיבוב הבא סורגים 22 ע' מוסיפים 1ע', סורגים 1ע', מוסיפים 1ע', יש לנו כעת 5 ע' לאגודל. 2 סיבובים ללא הוספת עיניים וחוזר חלילה לסרוג את שלושת הסיבובים הללו עד שתהיינה לנו 17 ע' לאגודל!!! לסרוג עוד 2 סיבובים ללא הוספה ולהעביר את 17 עיני האגודל לשיפוד עזר או לסיכת בטחון גדולה.   ממשיכים לסרוג את הסיבוב ובמקום של האגודל להעלות 1 ע' חדשה ומתחברים ליתר העיניים  וסורגים את 44 העי  עד לאורך הרצוי שהוא גובה הזרת !!!! החלק הכולל יכסה את הזרת!   כעת מתחילים לסיים בסיבוב הבא, 1 ע' ימין , להעביר 1ע' ללא סריגה, לסרוג את הע' השלישית ולהעביר את הלא סרוגה מעל לשלישית,  לסרוג 16 ע', לסרוג 2 ביחד, 2ע' ימין,  להעביר 1ע' ללא סריגה לסרוג זו שאחריה להעביר את הלא סרוגה מעל לסרוגה, 1 ע' ימין . לחזור על סיבוב זה עוד 6 פעמים כשבכל סיבוב מספר העיניים שבין ההורדות פחות בשתי עי מאשר בסיבוב הקודם [כלומר בסיבוב הבא הן תהיינה 14 ואחר כך 12 וכולי] כעת להפוך את הכסיה ולסיים את העיניים שנותרו בתפירה!!  האגודל : להעלות את 17 העיניים על 3 שיפודים להוסיף 1 ע' מהלולאה של העין החדשה שהוספנו, כעת יש לנו 18 עיניים לאגודל. לסרוג לאורך הרצוי ואז לסיים סיבוב אחד לסרוג יחד כל 2 ע'  לסרוג סיבוב שני ללא הורדה  ולמשוך את החוט דרך 9 העיניים שנותרו להפוך את האגודל ולחזק את החוט מבפנים. !

לכסיה בצבע בז'  העליתי רק 18 עי, האגודל שלה עשוי מ13 עי [קנה המידה של צמר זה היה scan00491ע=1סמ].

לכסיה בצבע מתחלף העליתי 32 ע', לאגודל 14 ע', [קנה מידה 3ע'= 2סמ] .

אחרי שהבנתיי את העיקרון של מבנה הכסיה, התחלתח לשחק ויחד עם סוודר בדומאת אנטרלק סרגתי גם כסיות כאלו.

entrelac-mitten0001

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, מלאכת מחשבת, משפחוגרפיה, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא כסיות חמות

  1. Your mittens are lovely, Mirjam. Way too hot for gloves or mittens here at the moment

  2. מאת אריאלה‏:

    תודה – נתת לי רעיון לדבר החדש הבא שאלמד .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.