סריגת החורף שוב הגיעה

יש נשים שסורגות כל השנה ויש כאלו שסורגות רק בעונת החורף, אז כעת עם התקררות מזג האוויר, הן מתחילות שוב לסרוג, ברוך שובכן.

בשבוע האחרון נשאלתי על יד שתי מכירות איך לסרוג סוודר "כזה עם צמות-אמיתי כזה". הסברים בטלפון אינם נוחים, אבל יש לנו דואל, אז כתבתי מנסיוני וגם נזכרתי שיש לי דף עם איורים נפלאים בחוברת סריגה ישנה, שקניתי בעת היותנו בבוסטון, 1981-83.  שם החוברת 'מון טריקו ' וקניתיה מיד כשראיתיה בלי היסוס,  כי היא מכילה דוגמאות ועצות לימודיות שונות ומלבד ההוראות לסריגת סוודר אראן אמיתי, אין שם הוראות לסוודרים או בגדים אחרים. אני אוהבת מיני חוברות 'מילוניות'  שכאלו.

החוברת הנפלאה

החוברת הנפלאה

כך סורגים סוודר אראן אמיתי

כך סורגים סוודר אראן אמיתי

למי שטרם התנס[ת]ה בסריגת סוודרים ללא תפרים, זה יכול להיות תרגול או התנסות מצוינים, לסגנון סריגה זה.

עם הזמן השתכללתי ופיתחתי רעיונות נוספים, שתחילתם בהבנת שיטת היצירה הזו.

פסי הכתפיים שסורגים החוצה מפתח הצואר הם התחלה נאה לכל מיני דוגמאות על השרוולים. יש לציין שצורה זו של סוודר יושבת מאד טוב ונוח על הכתפיים.

למי שבכל זאת רוצה לסרוג עם צמות , יש המון צורות יפהפיות ליצירת צמות בכל מיני צורות, רחבים וסגנונות. בדרך כלל סריגים עם צמות הם חד צדדיים, כלומר הצד הנראה לעין ='צד ימין' ='הנכון ללבוש כלפי חוץ' שנקרא באנגלית the right side. נראה יפה מאד אך הצד האחורי לא נראה כל כך יפה. כיון שאני מרבה לסרוג צעיפים שונים חשבתי "למה איני יכולה לסרוג משהו שיהיה נאה ועם צמות משני הצדדים?" אחרי חשיבה,חישובים ונסיונות שונים הכנתי דוגמית לכך ובקרוב אסרוג פריט שלם שיהיה דו צדדי עם צמות בשני צידיו .

סריגת צמות משני הצדדים של הסריג

סריגת צמות משני הצדדים של הסריג

צמות נראות יותר יפה כשהן מודגשות מצידיהן בסריגה שאינה ימין חלק, אי לכך כדאי לחשוב באיזו דוגמא לבחור לפס שבין הצמות או לרקע שלהן ,[ כל השורות ימין ?אורז? או רק שמאל?]  אני בחרתי לסרוג את הפס המפריד הזה כמו גם את השוליים בסריגת כל השורות בימין  כל הזמן [בשני הצדדים]. אני מאד ממליצה לסרוג דוגמית ! כדי לחשב קנה מידה – מה מספר העיניים שנדרשות לאורך או רוחב הרצויים. וגם כדי להרגיש נינוחה עם צורת הסריגה הזו.

כדי שהגב של צמה מהצד השני, יראה  נאה עליו להראות כפס יפה, מה שאינו כך כשהן 'לבד', לכן החלטתי שהכי טוב לסרוג אותן צמודות זו לזו, כלומר צמה 'אחורית' צמודה לצמה 'קדמית'. כך נראה הגב של הצמה מן הצד השני כפס שנועד להבליט את הצמה שאותה כן רואים.

רצוי להפריד בין הצמדים בכמה עיניים שאותן סורגים בכל השורות בימין, מה שלטעמי מוסיף עוד יופי, אבל זה ענין של טעם אישי וכפי שציינתי אפשר לבחור משהו אחר.

יש לסרוג פריט שעבורו מעלים עיניים למספר זוגי של צמות, לפסים מפרידים בין הזוגות ולשוליים של הפריט.  למשל בדוגמית שלי רציתי 3 צמות של  4 עיניים מכל צד של הדוגמית , כלומר סך הכל 6. [צמות מוגדרות לצורך מידע ועשייה במספר העיניים שמהן הן עשויות]  לכן העלתי מספיק עיניים ל6 צמות =6X4   + שני פסי אמצע [ 2X2 ע' ] + שוליים [2X4], כמו כן הוספתי עוד עין 1 לסריגה לפני הצמה הראשונה בכל צד כי בנסיונותי ראיתי שהצמה הזו מושכת את הסריג אז יש להוסיף עוד 2 לחישוב הנ"ל =סה"כ 38 ע.

סרגתי 4 שורות ימין.לפס התחלתי לדוגמית זה טוב לפריט יותר גדול רצוי לפחות 4-6 שורות כאלו.

שורה 1:  5 עיניים ימין, מעבירים 2 ע' לשיפוד עזר [קצר] ומחזיקים לפני הסריגה סורגים 2 ע' ימין ואח"כ את 2 הע' משיפוד העזר [להלן 'צמה'], 4 שמאל, 2 ימין, 'צמה' , 4 שמאל, 2 ימין, 'צמה' , 5 ימין  ולסובב את השיפוד.

חוזרים על שורה עד האורך הרצוי  מסיימים עם  מספר שורות ימניות כמו בהתחלה להוריד עינים , תתחדשו

אם רוצים פריט רחב יותר צריך להוסיף אחרי הצמות הנ"ל , עוד עיניים מספיקות לפס הפרדה + צמה X מספר הצמות הרצויות =רוחב רצוי. לפני 5 העינים של השול השני.

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, מלאכת מחשבת, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה 1 בנושא סריגת החורף שוב הגיעה

  1. מאת אילנה‏:

    שאלה
    איך סורגים דו צדדי למשל שמיכה או צעיף צד אחד אדום צד שני לבן?

    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.