מבוא לשיעור תפירה שניתן ב1997 [מבוא לחוג מדריכות]

פעם שוחחתי  עם איש חינוך בכיר על הנעשה בחוגים וקורסים של מלאכות ואמנות. "מה יש להן כבר לעשות שם ? " אמר המחנך הנכבד,"קצת רקמות וסריגות!". כשציינתי בפניו שיש לנושאים אלו גם ספרות ותרבות רקע עשירים צחק בפניי. איש חינוך אחר בתפקיד דומה, מישש את קטעי האריגים שהבאתי למשרדו , על פי בקשתו, "למה האריגים האלה כל כך רכים?"  מפגשים כאלה ודומים להם שכנעו אותי שיש איזהשהי 'אי הבנה' אצל הממונים החינוכים, לגבי היות המקצועות הטקסטיליים עשירי היסטוריה, ותבונה תרבותית ועל הצורך לתת ללומדים/ות מגוון גישות אל המלאכות הללו, כך שכל אחד/ת יוכל או תוכל לבור משם יכולות עשייה להתפתחותו/ה.

ספריה ובה  רק אמנות הסיבים ומלאכת מחשבת

ספריה 'רק' על אמנות הסיבים ומלאכת מחשבת

לימים, ב 1997-99 כשפעלתי כיועצת לאומנות הסיב למנהל שלוחה מחוזית, אגף תרבות ואמנות, משרד החינוך התרבות והספורט. הזמנתי כמה אנשי חינוך בעלי דעות כאלו, לשיחה אצלי בחדר העבודה הקטן שלי שרובו תפוס על ידי נול גדול.  הושבתי את האדונים ליד החלון  ואני ישבתי מולם בגבי אל ספריית אמנות הסיבים ומלאכות המחשבת שלי.הפעם כששבו ותהו 'מדוע הלומדים/ות בחוגי מדריכי המלאכה? צריכים/ות גם לקרא ולכתוב עבודות?", הצבעתי על הספריה שאחריי ואמרתי שיש  '20.000 שנות יצירה' ברקע היצירה החוטית.   אחרי שיחה זו הם הסכימו ואף עודדו אותי להרחיב את הנושאים שיילמדו ולהביא מורות מצוינות אל החוגים הללו. הכתוב למטה הינה אחת מהרצאות המבוא שלי.

תפירה היא חיבור של כמה משטחים ע"י העברת חוט דרכם ביד בעזרת חפץ חד או כיום במכונת תפירה. אנו יכולים לתפור קטעי בד שונים, ליצור קפלים למלא ולטמון מילוי או ליצור צורה תלת מימדית וכמובן לחזק כפתורים, קישוטים,וכל מה שרוצים.

טורבן, סארי, אזור חלציים, פונצו, כאפיה, מטפחת ראש, מגבת, סדין, טוגה,קוקון, חופה,חיתול, תחבושת,

האם זה נוח להתלבש ככה?

האם זה נוח להתלבש ככה?

וילון…. כלם שמות של חתיכות בד: מרובעים, מלבנים, משולשים ולעיתים חתוכים בעיגול שהמשותף לכלם הוא גימור הצדדים או השוליים והאפשרות להפכם לכל דבר, ע"י זה שאנו פשוט כורכים מכווצים וקושרים אותם סביבנו או סביב אחר וזהו יש בגד בלי הרבה תפירה ממשית. יש אפילו תיקים כאלה שבהם פשוט אוספים ארבע פינות של יריעת הבד וקושרים.
תמיד ענין אותי הדבר התמוה הזה… שחותכים בד שלם ואחרכך תופרים ממנו בגד ומה היה כאשר לא ידעו לחתוך ולתפור?  איך התלבשו ? השאלה התחזקה וקבלה מימד שונה כאשר התחלתי לארוג  בעצמי. היה בידיי בד גדול יפה, השקעתי שעות כה רבות בהשחלת הנול, באריגת חוט אחר חוט לקבל משטח בד כ"כ יפה!!! למה אי אפשר ללבוש אותו בלי לחתוך? ראיתם פעם בגדים מהסוג שהזכרתי לעיל ?? היריעה מקופלת, מגולגלת ונקשרת על הגוף, אך היא נשארת יריעה שלמה.
בואו נחזור רגע אחורה לאנשים הקדמונים,  מה הם לבשו? מניחים לפי ציורי קיר [מתקופות קצת יותר מאוחרות] שהם לבשו פיסות עור שפשטו מחיות או כמו בסיפור גן עדן ,בארצות שבהן יש צמחיה שמאפשרת את זה הם כרכו או קשרו  עלה גדול  סביב עצמם.
חשבתי שכדאי יהיה שנשחק מעט, בטרם נלמד על בגדים שדורשים תפירה מסובכת. בואו נציץ בעולם המופלא הזה של חתיכת הבד השלמה שאפשר להפכה לכל דבר ע"י קיפולים וכיווצים ואח"כ לפתוח ושוב לעשות=לקפל ממנה דבר חדש . בספר שמות כו נמצא  תיאור המשכן שעשוי מ'יריעות שמונה ועשרים באמה באורך ורחב ארבע באמה היריעה האחת … ואחר ישנן הוראות איך לחבר את היריעות בעזרת לולאת, קרסים וכיצד לרכוס ולחבר ולהשחיל כך שכל היריעות תהפכנה לאוהל מועד. מומלץ לקרא פרק זה מנקודת הראות של שימוש ביריעות שלמות.
בציורי קיר מצריים אנו רואים כיצד ה'בגד' של הגברים אינו אלא בד כרוך על מותניהם, וגם ה'שמלות לכאורה' של הגברות הינן למעשה מעשה כריכה מחוכם.  רק מאוחר יותר הם לומדים לעשות חור מעבר לראש, אך יתר הבגד עדיין נכרך ונקשר מסביב לגוף באופנים שונים.
אצל היוונים הקדמונים לבשו chiton יריעת בד שקופלה, נקשרה סביב הגוף ותקעו בה סיכות שונות כדי להפכה לבגד לגבר או לשמלה  נשית שנראים  בציורים די נוחה ונאה. .היו להם עוד שיטות לקפל בדים שונים ןהפכם לבגדים.  האמת היא שאפשר לקפל בדים לכל מיני צורות, צריך רק למצוא בד גמיש דיו לקיפול ומוקשה מספיק לשמור על הצורה המקופלת.
תולדות הלבוש האנושי הן מרתקות ביותר ובהחלט ברור שלא מיד ידעו לתפור חליפות. נראה לי שאף אחד/ת מכם לא רוצה כעת להסתובב עם בדים מקופלים וקשורים סביב גופו/ה. ידיעת יסודות התפירה מאפשרת לנו ליצור מה שנרצה.

bibliography

Canon Poppy, Napkin Folding, The Family Creative Workshop, Plenary Publications,1976.
Claire, Julie, 50 Easy ways to tie a scarf, Pocket books, 1988.
Ericson Nina, Klader, Creating fantastic clothes, Lark books,1984.
Holkeboer Kathrine Strand, Ptterns for Theatrical costumes, Prenticehall, 1984.

Wayland Barber, Elizabeth , `Women`s Work`, the first 20,000 years, W.W. Norton & company, new york, 1994  Wiseman Ann Sayre, Cuts of cloth, Little Brown & comp. 1978.
Roget`s Thesaurus, Pinguin , rep 1966,

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות סיבים, ארון הספרים האמנותי, כללי, מלאכת מחשבת, ממצלמתי, תמונות מקומיות, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.