יוריס יוהאנס [כריס] כריסטיאן לאבו

הדודה רבא בפ' דה יונג-כהן וברקע התמונה שלה מ1934

הדודה רבא בפ' דה יונג-כהן וברקע התמונה שלה מ1934

האשה היפהפייה בתמונה היא הדודה רבתא שלי  בפ' [אליזבט] דה יונג -כהן, כשהיא כבר מעל לגיל 80. התמונה על הקיר הוא דיוקן שלה שצייר כריס לאבו ב1934 והציג אותו בתערוכת מחאה אנטי נאצית בהולנד בשם 'אשה יהודיה". בילדותי גרתי כמה זמן בבית זה, התמונה מוכרת לי היטב, כמו כן שמעתי הרבה סיפורים על הצייר. כריס היה ידיד של אלברט דה יונג, בן זוגה של דודתי והרבה לשהות עמם. הסיפור המשפחתי אומר שאת הדיוקנאות הללו צייר כריס בתקופה שגר אצלם, במקום שכר דירה.

יוריס יוהאן [כריס] כריסטיאן לאבו   [Joris Johannes Christiaan {Chris] Lebeau , היה הולנדי, צייר ומעצב בדים ואנרכיסט. נולד ב28 במאי 1878 ונפטר במחנה הריכוז דכאו ב2 באפריל 1945.

הוא היה אמן מוכר וידוע בעיצוביו הגראפיים ובעיצובי אריגים, ונחשב כאמן חשוב בתנועת ה'ארנובו' [Art Nouveau]. עד לכיבוש הולנד על ידי הגרמנים, האנרכיסטים ההולנדים התנגדו לפשיזם העולה באירופה בעיקר במצעדים ואסיפות מחאה. עוד לפני 1933 מגורש כריס מקולנוע Astatheater בדן -האך [The Hague] שאת הפנים שלו עיצב בעצמו, בגלל מחאותיו הקולניות כנגד הצגת סרט פרו-נאצי. ב1933 התחתן בנישואים פיקטיביים עם פליטה יהודיה מגרמניה, כדי לאפשר לה לקבל מקלט בהולנד.  צייר דיוקנים רבים וביניהם את אלו של  של אלברט דה יונג ורעותו לחיים בפ' דה יונג -כהן.

ב1936 השתתף כריס בתערוכה ההולנדית 'האולימפיאדה תחת שלטון דיקטטור' [ De Olympiade Onder Dictatuur'] שנקראה בקיצור D.O.O.D , צירוף האותיות הזה משמעו בהולנדית 'מוות', כמחאה נגד קיום  האולימפיאדה באותה שנה בברלין ובתערוכה זו שב והציג  את תמונת ה'אשה יהודיה'.  עם הכיבוש הגרמני של הולנד, ב1940, התחיל כריס לזייף תעודות זיהוי ומסמכים אחרים כדי לעזור ליהודים.

רודולף בן דודתו של אבי , בעצמו היסטוריון, כתב לי על אביו שהיה פעיל במחתרת ומבוקש על ידי הגרמנים בגלל היותו אנארכיסט אנטי מלחמתי ידוע, כי…"פעם אחת כמעט ונתפס. חבר, הצייר -גרפיקאי כריס לאבו  זייף הרבה תעודות זיהוי וזה התגלה. הוא ואשתו נעצרו והובאו למטה המשטרה, אחרי זה הגרמנים שבו אל מגורי משפחת לאבו כדי להציב מלכודת. בדיוק בין האירועים הללו אבי הגיע לדלת [דירת לאבו ] והוזהר על ידי השכנים."

ב3 בנובמבר 1943, נעצר כריס  יחד עם אשתו בגלל פעילותו המחתרתית, כיוון שהיה בעל שם בינלאומי, הציעו לו הגרמנים לשחררו אם יתחייב להפסיק את הפעילות המחתרתית, הוא סירב ואז הובא למשפט בגלל העזרה ליהודים. נכלא בסחווינגן [Scheveningen]. שם המשיך לצייר ולעזור ליהודים. הצליח להעביר ממתקים מחבילה לידי ילד יהודי. נשלח ב24 בפברואר 1944 לפוחט [Vught] שם קפץ יום אחד בין קאפו לבין עציר שהקאפו הצליף בו בשוט. משם הועבר ב25 במאי 1944 לדכאו שם המשיך לשמור על עקרונות הצמחונות שלו ונפטר שם מתשישות. יהי זכרו ברוך הוא מסר נפשו להצלת יהודים.
את יצירותיו אפשר לראות על אתרים רבים.

http://www.pinterest.com/ely4646/chris-lebeau/

מקורות

סיפורי ילדות  ומכתבים אישיים מאלברט דה יונג , בפ' דה יונג כהן .ורודולף דה יונג.

בפ' אלברט ואני ב1965 [משיקופית] צילם אברהם ברוק

בפ' אלברט ואני ב1965 [תמונה משיקופית] צילם אברהם ברוק


Rudolf de jong, `Lebeau : Kunstenaar en anarchist. Maar anarchistisch kunstenaar?`.Chris Lebeau, Kunstenaar en Anarchist , Ferdinand Domela Nieuwenhuisfonds, Museum Willem Van Haren 2011.

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות יהודית, ארון הספרים האמנותי, כללי, משפחוגרפיה, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא יוריס יוהאנס [כריס] כריסטיאן לאבו

  1. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    וואו… איזה סיפור מדהים… תודה על כך.

  2. מאת אילה רז‏:

    את אוצר בלום של ידע וזכרונות. אני מניחה שאת התמונות שברשותך אספת מכל מיני מקורות ומדהים אותי כל פעם מחדש, לגלות את הקשר הרגשי שלך לקרובי משפחה מדרגה שניה ושלישית ואת המעקב שלך אחרי כל אחד מהם לאורך הזמן. האם את עושה שימוש בכל המידע הזה בספר שאת כותבת? איזה סוג של ספר זה אמור להיות? ספר זכרונות? האם את מוציאה אותו בהוצאת יד ושם? סליחה על מבול השאלות, אבל זה באמת מסקרן אותי מאוד. תודה על השיתוף.

    • מאת mirjam‏:

      תודה אילה, קודם כל אני סקרנית, שואלת, קוראת ומחפשת. את תמונת הדודה שפרסמתי ברשומה, קבלתי לפני כשבועיים מרודולף בן הדודה של אבי. אפשריות הסריקה, והמשלוח הקלים כיום גורמים לכולנו לשלוח אחד לשני תמונות שאנו סבורים שיענינו את האח/ת. התמונה הקטנה, היתה שיקופית ולא מזמן בעלי הפך את כל השיקופיות לתמונות בעזרת מכשיר פשוט שקנה.
      לגבי ספרי העתידי, הוא מורכב בעיקר מאוסף מכתבים ומסמכיפ שאמי שמרה עליהם, אך לא ספרה ששמרה. אני תרמתי אותם ל'ארכיון יהדות הולנד' ב'לוחמי הגיטאות'. שם הציעו לי לכתןב מהם ספר. בספר יהיו פרקים של מסמכים ומכתבים בתוספת מבואות והערות שלי שבהם כללתי סיפורים כגון סיפור זה.חלקם מזכרונותי או מסיפורים שסופרו לי חלקם מ'חומרים' שאספתי בספרים, במכתבים ועוד….מרים

  3. מאת אורית‏:

    מרתק מרים. כריס לאבו היה אמן רבגוני ומיוחד בזכותך הכרתי את הדמות הססגונית והמיוחדת שלו.
    הקשר של משפחתך אליו מעניין ומיוחד .מחכה לקרוא את הספר שאת כותבת!!

    • מאת mirjam‏:

      אורית , תודה רבה לך שקראת את הרשומה. בשבוע שעבר כתבתי את הערך 'כריס לאבו ' בויקיפדיה העברית. לצערי ספרי טרם יצא ולכן היו פרטים שטרם יכלתי להוסיף לערך. כשכתבתי את הרשומה טרם ידעתי שהוא גם קבל אות 'חסיד אומות עולם' אני מציעה לך שתקראי גם שם ובעיקר את הקישורים שהוספתי. מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.