תולדות קהילת פנלו Venlo

בימים אלו יצא לאור בהולנד, ספר חדש על קהילת יהודי פנלו.  הקהילה כבר אינה קיימת והספר diep1המתחיל את ספורו ב1900, משמש מצבה לקהילה.  כבר ציינתי מספר פעמים שהורי אבי גרו בפנלו, אבי, אחותו ואחיו נולדו שם ואני שהיתי שם הרבה לפני עלייתי ארצה. כך הכרתי חלק מהמשפחות היהודיות ששבו לפנלו לאחר המלחמה, הם מוטבעים בזכרונות הילדות שלי.

סימנתי באינדקס של הספר כל שם מוכר לי בנקודה אדומה  והן רבות מאד.

המחבר היסטוריון, הינו בעצמו יליד פנלו, אינו יהודי , שהיו לו שאלות שונות ומשם צמח הספר הענקי הזה. אחת הביקורות בהולנד קוראת לספר בצדק 'מצבה לקהילה יהודית '.

ההיסטוריון 'חריט פאן דר פורסט' Gerrit van der Vorst , אסף וקרא מאות מסמכים ומקורות וגם קיבל עזרה מאנשים רבים.

שם הספר נלקח מתוך מכתב של סבי שנכתב ב1945.

diep2"מחשבותי הולכות כל הזמן למיליוני האנשים, שנפלו בגלל היותם יהודים. לבסוף כולנו באבל. מעל לשמחת השחרור שלנו מונח צעיף שחור משחור" פיליפ כהן 1945

פנלו היא עיר בקצה הדרומי של הולנד. אם תסתכלו במפה, תראו בקצה הדרומי מין זנבנבון שיורד אל מפגש הגבול שבין גרמניה לבלגיה. היא יושבת על אחד מגשרי המאאס נהר גדול המשמש כנתיב מסחרי אירופי.   בתולדות מלחמת העולם השניה. פנלו זכורה בגלל 'תקרית פנלו' … בתחילת המלחמה הולנד הייתה למעשה מדינה ניטרלית. ב10 במאי 1940, ביימה משטרת הביטחון הגרמנית [Sicherheitsdienst SD] תקרית גבול. בטענה שהם רדפו אחרי סוכנים בריטיים התומכים  בקצינים גרמניים שזממו להתנקש בהיטלר. משטרת הביטחון הגרמנית רדפה אחרי הסוכנים בקרב יריות ועברה את הגבול לתוך הולנד, אירוע זה שימש להם תירוץ לפלוש לתוך הולנד ולכבוש אותה.

מיקומה של פנלו על מפגש הגבולות בין שלוש ארצות, הפך אותה ל'שער' לפליטים רבים שברחו מערבה. כבר ב1920 מתחילים אלפי פליטים יהודיים לעבור דרך הולנד מערבה, רובם רק עוברים אך יש לעזור להם, מוקמת וועדה ארצית ובפנלו מנסה הקהילה הקטנה לעזור כמה שאפשר.סבי יחד עם כמה חברים לקהילה מנסים לעזור. ב1928 מתפרסמת הוראה ממועצת הקתולים של לימבורך [  Limburg  האיזור שבו נמצאת פנלו] האוסרת על קתולים להיות בקשר עם יהודים. 30 הפועלים שעובדים אצל סבי במפעל המטריות והשמשיות מתדיינים מה לעשות? סבי אומר להם :"אם הינכם באותה הדעה כמו הכומר, אז תבקשו ממנו שיספק לכם מקום עבודה, אבל מותר לכולכם פשוט להישאר פה", כולם נשארו לעבוד שם.   ככל שעולה גל השנאה ממזרח לגבול כך גובר גל הפליטים הזורם שם. מיעוטם הצטרפו לקהילה הקטנה. עם כניסת 12 נציגי המפלגה הנאצית לרייכסטאג [הפרלמנט הגרמני]  ב 1928 ועוד יותר עם עליית הנאצים לשלטון ב1933הופך הגל למבול. ב1938 סוגרת ממשלת הולנד את הגבול בפני הפליטים היהודים, וב1939 מקימה מחנה מיוחד לריכוז הפליטים שלא יתפזרו בכל המדינה. אך סבי ושותפיו לוועד ממשיכים לנסות ולהעביר אנשים בכל מיני צורות, ולהעבירם הלאה לחופש. אפילו בזמן הכיבוש הגרמני הם עדיין מצליחים להבריח 181 אנשים, דרך הגבולות אל ההצלה המקווה.

סבי מימין עם עגלת היד שבעזרתה מכר מטריות

סבי מימין עם עגלת היד שבעזרתה מכר מטריות

היה לי הכבוד יחד עם רבים אחרים לתרום כמה תמונות לספר וכן יש בו איזכורים למקורות משלי.  שמחתי מאד לגלות בספר גם תמונות משפחתיות שאין לי. למשל תמונה של סבי עם עגלת יד ופועל שבעזרתה הלך בין הכפרים למכור מטריות. כיוון שצוין אצל מי התמונה, ביקשתי מיד מדודי שישלח לי סריקה של התמונה.

כעת אני קוראת בספר, כדי להשלים פרטים שלא ידעתי.  הכותב ממשיך כעת ספר שני שבו הוא רוצה  להכניס עוד שמונה סיפורים אישיים, על שמונה יהודים נוספים מפנלו.  ולשמחתו אני יכולה להוסיף לו פרטים שונים. וכך כולנו מחכימים ולומדים יותר וספרי ההיסטוריה מתמלאים ביותר עובדות.

אוסף התמונות שלי נמצא בארכיון יהדות הולנד בלוחמי הגיטאות.

http://www.infocenters.co.il/gfh/list.asp

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, מחזות וספרות אוטביוגרפיים, משפחוגרפיה, ספרות יהודית, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא תולדות קהילת פנלו Venlo

  1. מאת אילה רז‏:

    קראתי בהתרגשות גדולה על הספר המיוחד הזה שיצא לאור בהולנד. תיעוד מסוג זה מעביר לדורות הבאים ידע רב שהיה נכחד אילולא הועלה על הכתב.
    את עושה מצווה גדולה כשאת תורמת מהידע שלך, מהחומר שברשותך ומזכרונך המופלא פרטים חשובים לספר זה ולספר שיבוא אחריו.

  2. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    תודה רבה מרים

  3. מאת Venlo‏:

    I actually live in Venlo and am interested in the history of the Jews here.
    Can you share some info bout the history?

  4. מאת מקס הורביץ‏:

    בפנלו בשנת 1940, הייתי במסתור במשך מלחמת העולם השניה אצל משפחת פאולוסמה.

  5. מאת מקס הורביץ‏:

    בפנלו, בשנת 1940 הייתי במסתור אצל משפחת פאולוסמה. בזכותם נצלו חיי.

    • מאת mirjam‏:

      מקס הנכבד, שבת שלום , אני מבינה שהתרגשת ולכן שלחת שתי תשובות ואני התרגשתי ולכן אישרתי את שתיהן. אני מאד שמחה לראות שאתה כאן בינינו !!!! מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.