לא הטכניקה היא החשובה אלא הכוונה והביצוע

אני אמנית סיבים, אך הרבה לפני שהתפתחו תובנותי האמנותיות כבר הייתי חלק מה'סורגות', תמיד יש לי כמה דברים על השיפודים, או בצינורה, וזהו חלק כמעט בלתי נפרד מחיי. אני סורגת גם דברים שימושיים שהם המלאכה שלי, ואני סורגת אמנות, כלומר יוצרת במכוון בכוונה מראש אמנות שנוצרת בסריגה, לעיתים אני מוסיפה לזה גם אריגה או רקמה, אך הרבה פעמים הסריגה לבדה, מספיקה עבורי ליצירת החפץ האמנותי, כשהסריגה והמשמעויות שלה [היסטוריות חברתיות כלכליות] הן חלק חשוב מהעבודה.

אני תמיד מוכנה, לשוחח עם סורגים וסורגות אחרות, לחלק מנסיוני וללמוד מנסיונן של אחרות. הסריגה קלה לגלגול בתיק, ולקחתה עמי לכל מיני מקומות שבהם עלי להמתין או להיות [כן, כן, אפילו כשצריך לעמוד ברכבת הדחוסה אם יש מרחב לעמוד!], וכך אני עושה משהו מועיל ולא חשה שזמני מתמוסס לו. הסריגה הנראית לעיני אחרים, מעוררת משום מה שלל תגובות, חלקן נדושות לחלוטין, וכבר עוברות חולפות מעל ראשי כשאני חושבת :"נו, עוד אחד/ת!" ואז זה בא: "מה עוד סורגים?"או "יש עוד חנויות צמר?" והמשפט הקלאסי "אמא, סבתא, דודה סרגו" או היא עצמה: "…כשהייתי צעירה סרגתי המון", ובל נשכח את  "מי צריך את זה בכלל ?". אני יכולה למלא פה דף שלם בהערות אלו, שלא ברור לי כלל מדוע משמיעים אותן. אני כן אוהבת תגובות מקוריות, את החייל הבדואי שבקש רשות לצלם אותי בטלפון הנייד כדי להראות לאמא שלו ואחר היא שלחה תמונה, שבה ראיתי אותה טווה באוהל!, את הבחור המקסים שספר לי שאמו סורגת בובות נהדרות, בקש עבורה את הטלפון שלי וכך זכינו שאמו ורד תסרוג ותציג  בובת רקדנית בלט נהדרת, בתערוכת "מקלות הקסם". ועוד כהנה וכהנה. אסור כמובן לשכוח את הגברת המאד חמה וחביבה שראתה אותי סורגת 'מוביוס', שנסרג בחתיכה אחת כמעט כמו בסימן האין סוף, אבל מכווץ למשהו שנראה כמו קן-צפור, "אין דבר טפחה על כתפי לעידוד, גם לי זה קרה כשהייתי מבולבלת !" . ואת אותו גבר קצת מבוגר ממני, שהאזין לשיחתי עם מכר שלי, סטודנט לאמנות, ובאיזשהו  רגע אמר בקול די רם:" מה אתה מקשיב לזקנה סורגת בלי שכל, מהי מבינה בכלל!".

דרך האינטרנט ודרך עיתוני אמנות סיבים, יצרתי קשרים עם סורגות/ים בעולם, ובארץ פגשתי חלק דרך ה"אגודה הירושלמית למלאכת מחשבת בחוט" שהיתה פעילה הרבה שנים בראשותה של חיה מאירוביץ ז"ל במוזיאון ישראל בירושלים. כמו כן  דרך הגלריה [שכבר אינה פועלת לצערי] 'סימגלרי' של סימה סלע. שעימה ואצלה אצרתי גם תערוכות בנושא זה. ובאחרונה שמחתי מאד לגלות בלוג ישראלי בעברית של הגברת אילה רז, ניסיתי להעתיק פה את הכתובת אבל היא ארוכה מאד, על כן אני ממליצה לגלגל "בחורה עם מסרגות מחפשת בחור עם צמר" וכבר תמצאו את הבלוג הזה. מומלץ.

לפני כמה וכמה שנים, התכתבה מול"ית אמריקאית, של עיתון אריגה עם אמניות סיבים שונות [ואני התכבדתי להיות ביניהן], האם איננו סבורות שיש מקום לעיתון שיעסוק לא רק ב"איך לעשות" של הסיבים אלא גם ב"תולדות והמדוע עושים?". לאחר דיונים בין יבשתיים, נולד העיתון Piecework שהיו לו עוד כמה שמות משנה. והיום הוא כבר חוגג את כרך השנה 19 שלו. בספטמבר 2010, יצאה חוברת מלבבת שעסקה בסריגה בספרות, כל מאמר על הסופרת וחייה,לווה בפריט סרוג [עם הוראות]  הקשור לתקופת החיים של הסופרת, תענוג צרוף. בימים אלה יוצאים ויצאו לאור סדרות של ספרי-בלש הקורים סביב חנות לצמר, ויש אף סופרת שכל 'פשע ' בספריה נפתר על ידי התבוננות בעבודות המחט. עולם מלא שלמסתכלים אקראיים נראה הרבה פעמים כעיסוק חדגוני, לעיתים משעמם [לו רק ידעו כמה חשבונות עלי לעשות כדי שהכל יראה כמו שאני רוצה] אולי רק שימושי לביגוד השונה.

ואני רוצה לכתוב ואולי אף להגיד בקול רם, רבותי זה באמת לא חשוב מה החומר או האופן שבו אנו עושים את אמנותנו, חשובה הכוונה ליצור אמנות וחשוב האופן שבו אנו מבצעים את העבודה.

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות ישראלית, אמנות סיבים, אמנות שלי, כללי, מלאכת מחשבת, עם התגים , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא לא הטכניקה היא החשובה אלא הכוונה והביצוע

  1. מאת אילה רז‏:

    שלום מרים, אני קוראת מפעם לפעם בבלוג שלך ותמיד לומדת משהו חדש. תודה שאיזכרת את הבלוג שלי בפוסט זה. הכתובת של הבלוג היא:
    http://ayalaraz.com

    • מאת mirjam‏:

      שלום אילה !
      ברוכה הבאה, לבלוג שלי.
      תודה על המחמאות. אני משתדלת בעצמי כל הזמן ללמוד דברים חדשים, עולמנו כל כך מלא בדברים נפלאים. ולכל אדם יש אפשרות להביע זאת בכל כך הרבה אופנים יצירתיים. לעיתים קרובות מגיעים/ות אלי תלמידי אמנות או כאלה שלעבודתם יש נגיעה במשהו אמנותי, ואני רואה ושומעת מהם, שאלות שבאות הרבה פעמים מחוסר ידיעה שמותר להביע דעה על משהו אמנותי , גם אם אין לך תואר בוגר חוג כזה או אחר או דיעה שונה, אבל גם חוסר ידיעה שרצוי לפעמים להרחיב את המידע הכללי ושומו שמיים או לקרא כמה דברים על הרקע לנושא ו/או להתבונן בתמונות והחשוב ביותר, לזכור שאמנות אינה נוצרת מהאויר, לכל דבר יש רקע תרבותי, תרמילי גב עם משמעויות רבות.
      מרים

  2. מאת אילת‏:

    הי מרים,

    ברכות על הבלוג!
    אני רוצה להזמין אותך להצטרף אלינו לאתר Ravelry.. זה אתר בין לאומי של סורגים וסורגות מכל העולם, ובין השאר יש לנו שם גם פורום ישראלי שאני בטוחה שתוכלי לתרום לו הרבה.

    הכתובת הישירה של הפורום הישראלי היא:
    http://www.ravelry.com/discuss/yarn-and-falafel/topics
    האתר דורש הרשמה אבל בעיני שווה את זה 🙂

    אני אשמח לראות אותך שם.
    אילת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.