מה זה הסמל הזה?

בשבועות האחרונים צפינו בטקסים רבים וחגגנו חגים  אשר בכולם מככבים לצד האנשים גם סמלים, הרבה סמלים. רובם מוכרים אך לעיתים מרצדים להם סמלים לא מוכרים  ואז אני רוצה לבדוק מה משמעותו ומדוע הוא פתאום מופיע על הבמה או המסך מאחרי המדברים? הרי אי אפשר סתם ליצור סמל, או אולי אפשר? אז אני מנסה לזכור אם כבר ראיתי סמל כזה, אחר כך חושבת שראיתי אותו בספר מסוים ומחליטה שכדאי אולי לרענן את הזכרון שלי לגבי משמעות הסמל.

סמלים חשובים לכל אדם, סמלים חשובים לקבוצה. באופן היסטורי קורה כעת משהו מענין עם סמלים. פעם הסמלים המצוירים היו חשובים, כי רוב האנשים לא ידעו קרוא וכתוב. כיום רוב האנשים יודעים קרוא וכתוב, אך צורת התקשורת החדשה מחפשת לה קיצורי דרך וכעת שוב רואים המון סמלים שמתמצתים מילה או מושג. גם תנועות יד משמשות סמל חזותי למילים, נהגים החולפים ליד נהג אחר מהר מכדי להשמיע את קולם מסמנים בידיהם בתנועות תמציתיות למשפט שלם. יש גם  סמלים שהתפתחו ממחוות יד טבעית, תמרור העצור למשל הוא התפתחות של היד המורמת בהתגוננות נגד משהו. כמו גם סמל ה'חמש'='יד-מרים' בגרסתו היהודית  עם האצבעות המורמות, וגם ברכת הכהנים ניתנת ומסומלת בשתי כפות ידיים לברכה והגנה. בגרסה הערבית 'חמסה' =יד-פאטימה עם האצבעות כלפי מטה , משמשת גם היא להגנה =עצירת הרע. ואגב כשמברכים מישהו באמירות נגד עין הרע , בעצם משתמשים גם בסמל חזותי במקום להגיד ש'יהיה לך טוב'!

לאמנים סמלים חשובים מאד, עיבודם לתוך היצירה, משמש כרמז לצופה לגבי כוונת היוצר בעבודתו.  בזמן הרנסאס, אנשים ענדו תכשיט בצורת גולגלת קטנה  'Memento Mori' =,זכור שסופך למות', אמנים רבים הוסיפו סמל זה ליצירותיהם. להבדיל בימינו יש שימוש מחפיר ומביש בסמלים של הנאצים.

בעברית יש כמה ספרי סמלים שאפשר להעזר בהם או סתם לקרא ולהינות. 'בלי עין הרעה קמיעות, אבנים, סגולות' מאת דסמונד מוריס,מודן הוצאה לאור, 1999. 'שורו הביטו וראו, איקונות וסמלים חזותיים ציוניים בתרבות הישראלית מאת אליק מישורי', עם עובד. התשס"ג. 'יד המזל' קטלוג תערוכה בשם זה, מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב, 2002. ' לכל הרוחות והשדים', לחשים וקמיעות במסורת היהודית, ערך פיליפ ווקוסבוביץ, קטלוג תערוכה בשם זה, מוזיאון ארצות המקרא, ירושליים, 2010.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות ישראלית, ארון הספרים האמנותי, כללי, תמונות מקומיות, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.