מה מספרת התמונה הזו?

זה קורה לי כשאני מתבוננת בטלויזיה, קוראת עיתון, רואה פרסומת או מטיילת/חולפת על פני מקום כלשהו ורואה משהו לצד הרחוב/שביל. פתאום אני חושבת מה זה? מה הסיפור ?  אין לי הסבר למה זה קורה, האם פריט חריג או שונה , משהו שלא 'מסתדר/מתאים' לתמונה הכוללת?.  לפעמים כשזה קרה בתערוכה או הרצאה ושאלתי את המדריך/ מרצה שאלות, קבלתי תגובות לא אוהדות, וכמה פעמים אף התבקשתי לשתוק או אפילו לצאת מהמקום.

צולם בסמטה בהדר

אבל מסע השאלות שלי לא נגמר.      בטיול בהדר ראיתי את כובע האופנוען הזה ובקבוק המים. ככה לבדם על המדרגות. נכון שממש מתחשק לכתוב ספור קטן על זה?

תמונת חתונה סרוגה מעתון אריאדנה

תמונת החתונה הסרוגה הופיעה לפני המון שנים בעתון אריאדנה [Ariadne] כאשר אני מדפדפת בחוברות הישנות למצוא דוגמא כלשהי, או מידות לפריט ואני מגיעה לתמונה זו אני תוהה מה עלה בגורלם של בני הזוג הללו? מי יודע ?

על קיר ברחוב לבונטין בהדר חיפה

לבעלי הבית או הדירה, היה חשוב מאד לשים את התמונה הזו, אך לא מספיק לשמור על הנקיון לידה?

 

 

פרסת סוס מפלסטיק?

בספר הנפלא Amulets שכתבה החוקרת שילה פאיין [Sheila Paine] רואים הרבה קמיעות שונים ומשונים. כל אחד מתאים לקהילה שבה משתמשים בו. אך קמיע זה התמיה ושעשע אותי. פרסת סוס ממתכת שנפלה מרגלי הסוס, נאספה תמיד על ידי עוברי אורח, בתחילה עבור המתכת, ויותר מאוחר הפכה לסמל קמיע לסלוק עין הרע. אנקדוטה היסטורית טוענת שאפילו אצל נילס בוהר, הפיזיקאי היהודי הדני,   היתה תלויה פרסה על קיר המעבדה. משנשאל האם הוא,  מדען נודע, מאמין בפרסה, ענה שאם זה לא יועיל אז זה גם לא יזיק. מה שענין אותי שהצורה של הפרסה נשמרה, אך יצקו לתוכה עוד כל מיני דברים חשובים ומקודשים לאנשי המקום, הם מקווים שקמיע הזה יגן עליהם מהרבה צרות.

איור לפרסומת של חברת החשמל ההולנדית בשנות ה1970

איור זה הופיע בשנות ה1960-70 , בכתב העת  Libele  בפרסומות של חברה הולנדית שייצרה נורות חשמל.  בזמנו גזרתי את אלו שענינו אותי מהחוברות אחרי שאמי , חברותיה ואני סיימנו לקרא אותן. זכור לי שבכל הפרסומות הנשים הופיעו כעצבניות או כועסות על שאין תאורה מספקת, וכמובן שהובטח להן שהשימוש בנורות החברה יספק אור נפלא.  אז זה סקרן אתי היום אני מבינה שזהו תיאור ממש סקסיטי ומכוער של האשה.

התבוננות בפרסומות, מלמדת אותנו על דעות שרווחות בחברה שאליה הן מכוונות. או על כוונת המפרסם לשנות דעות. וכך מוצאים בשנות ה1990 פרסומות לחוטי סריגה שבהן מוצגים גברים בעלי מקצועות לא כל כך עדינים, כשהם סורגים.

פרסומת לצמר בשנות ה1990

פרסומת לחוטי סריגה שנות ה1990

תמונה מאוסף התמונות שירשתי מאמי

 

באוסף התמונות שירשתי מאמי, היו פנים רבות  שלא הכרתי,ופחות מדי כתוביות. האשה נראית בתמונה שונה שצולמה בפולניה. והילד מופיע בעוד תמונה שצולמה בבלגיה. האיש נראה רק בתמונה זו. הכתובת על הגב אומרת אנטוורפן.  אמי נהגה לבכות כשהתבוננה בתמונה. כך שהאשה היתה כנראה קרובה או חברה.

מי היו? איפה נרצחו?

את התמונה מסרתי לארכיון יהדות הולנד בלוחמי הגיטאות.

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות סיבים, כללי, מלאכת מחשבת, ממצלמתי, משפחוגרפיה, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה 1 בנושא מה מספרת התמונה הזו?

  1. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    מקסים, מעניין, עצוב ועוד כל מיני רגשות עולים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.