בובות – לאסוף, לעשות, ובכלל

כשהייתי קטנה, היו לי בובות עשויות ביד, תפורות או סרוגות בידי אמי, קרובות משפחה וחברות של אמי. בגיל חמש הייתי חולה באדמת ומרוב שעמום, גזרתי בגדים עבורי ועבור בובותי מהוילון של חדר המגורים/שינה שבו גרנו. אמי כמובן כעסה מאד, אבל הבינה את יכולותי ומהר מאד למדתי לעזור לה בתפירת כפתורים, תיקון תפרים וכדומה.

בסוף ביה"ס העממי ובגיל העשרה, עשיתי בובות לעצמי ובגדי בובות לחברות ולימים תפרתי בובות לילדיי ולילדי חברים.  בעיתון 'אריאדנה' ariadne   שהוציא לאור הדוד רבא שלי E, היה בשנות השמונים בין שאר המדורים הקבועים של רקימה, סריגה, צינורה, עשיית תחרה, תפירה, אריגה ושונות … גם מדור קבוע בשם 'עשיית בובות' או 'בובות' = 'Poppen maken' או  'Poppen '.  לאחר שיצרתי הרבה בובות בצורת אנוש ובובות של חיות, הפסקתי לעשותן, אם כי במשך השנים עזרתי  מדי פעם לאחרות ליצור בובות.

זוג איכרים הולנדיים סרוגים עם תלבושות תפורות

משפחת גמדים סרוגים הבגדים הינם חלק מגוף הבובות

 

 

 

 

 

 

בשנים האחרונות, גיליתי שבין מכרותי  יש אספניות-בובות והתכבדתי לראות את מבחר בובותיהן. הכרתי גם יוצרת בובות תיאטרון [אני מקווה בקרוב לכתוב עליה ועל 'שחקניה']. כל מי שמטייל/ת בהדר יכול/ה לראות חנויות שמציעות מיגוון של בובות וחברות מספרות ומראות לי שבאינטרנט נמכרות בובות חדשות ו'משומשות'. התרגשתי גם לקבל כמה בובות שנעשו במיוחד עבורי על ידי חברות, ראו רשומתי "אמנות עשיית מתנות" מיום 13 באוגוסט 2011.

יש תחושה שאספנות, מחקר, יצירה וצילום בובות מענין רבים ורבות.  אי אפשר להשאר אדישים לבובות, וכך התחלתי שוב לדפדף במחברות עבודה ישנות, שבתי ועיינתי בפרקים היסטוריים, ותהיתי ביני לביני אם עדיין אני זוכרת/יודעת ליצור בובה באופן כזה או אחר.  אני אוהבת ליצור בובה למישהי/ו מסוים/ת שיאמצו אותה לבית חם ואוהב. כך נולדו בשבועות האחרונים שתי בובות חדשות. הבובה ורדה והבוב  סרגיי . הבובה ורדה תפורה מבד, וממולאת בגרבי ניילון חתוכים ויש לה בגדים ותיק תפורים וצעיף עשוי בצינורה, היא חד-פעמית לא אוכל לעשות עוד אחת כמותה.

הבובה ורדה, חבושה בכובע, עם תיק וצעיף

הבוב סרגיי, הבגדים סרוגים כחלק מגופו

 

 

 

 

 

 

 

 

הבוב סרגיי  סרוג לבוש  כך שבגדיו הם חלק מגופו, ממולא בגרבי ניילון חתוכים. אמי נהגה לסרוג בובות כאלו ואני רושמת כאן את אופן היצירה שלו.

מעלים 32 עיניים בחוט [כרצון העושה] ב'צבע' נעליים [חום או שחור], סורגים 10 שורות בימין. מחליפים ל'צבע מכנסיים' וסורגים 38 שורות אחת בימין ואחת בשמאל [שמאל יהיה הצד החיצוני] . מחליפים ל'צבע חולצה' סורגים 3 שורות 1ע' ימין ו1 ע' שמאל [למותניים] ואחר עוברים לסרוג 2 שורות ימין ו2 שורות שמאל, למשך 20 שורות.  עוברים לוורוד או שחום [צבע פנים] סורגים 8 שורות שורה ימין שורה שמאל  [ימין בצד החיצוני]. כעת מחליטים אם רוצים צבע שיער או צבע כובע [אפשר גם לגוון חצי שיער וחצי כובע]  סורגים 8 שורות ותוך כדי סריגה מצמצמים עיניים. בשורה השנייה סורגים 1 ע, ואחר שתיים יחד וחוזר חלילה , כל גם בשורה ה4, אח"כ בשורה ה6 סורגים 2 ע ואת ה3+4 סורגים יחד. כך מפחיתים עד שנשארות 4 עיניים. את 4 העיניים קושרים ביחד, אח"כ תופרים את השוליים, יש להקפיד לתפור כל קטע  בצבע שלו. מכינים חומר מילוי, אפשר להשתמש בגרבי ניילון ישנים או כל בגד רך ישן חתוך לקרעים קטנים. ממלאים את הראש וקושרים את אזור הצוואר. ממלאים את יתר הגוף כעת מנצלים את התפר ושמים אותו באמצע הגב ובעזרת מחט וחוט זהה לחוט 'המכנסיים' תופרים בהידוק, כך שנראה שיש שתי רגליים. אחר מהדקים בצד שני פסים כ'ידיים'. רוקמים עיניים ופה. אם הבוב נועד לתינוק נא לרקום את העיניים בחוט ולא בחרוזים ! חוט רקום אי אפשר לבלוע . אם הוא נועד למבוגר/ת אפשר לתפור חרוזים לעיניים.

בובת הגומי המתועשת שקבלתי ב1951

כמו שכתבתי לעיל, כשהייתי קטנה נעשו רב בובותיי בידי נשים אוהבות. בגיל 6-7 קבלתי בפעם הראשונה בובה מתועשת, מחומר דמוי גומי [שעם השנים השחיר ואחר התייבש ו'נשבר'] שיכלה לעצום ולפקוח עיניים [עיניה היו מחוברות למשקולת], ואם נתנו לה לשתות מים היא גם 'הרטיבה' את תחתוניה. גרתי אז בקבוץ וכל הילדים רצו לשחק בה. בובה שניה שקבלתי אז שלחה לי חברתה הטובה של אמי לישייה דה-האן-פט, בוב סרוג והוא עדיין גר אתנו, צעיר ויפה כמו ביום שקבלתי אותו

זהו הבוב שקבלתי בגיל 6

.

 

 

עשיית בובות, הינה מלאכה עתיקה מאד, למעשה איננו יודעים אם הפסלונים הקדומים של אלילות שונות אולי היו בובות משחק או תחליף קרבן לאלוהויות הקדומות. רחל אמנו גנבה תרפים שאחד מהפירושים להם הוא 'פסלונים אלילי הבית או קמיעות לפריון ובריאות'. אנשים יצרו בובות לצרכי משחק או פולחן ממה שמצאו בסביבתם.

בובות מציציות וילונות

כף בישול מעץ קצת צבע ופיסות בד = בובות מרקדות

בובות קש למשחק וגם כשי פולחני וקמיע לתבואה

דב מתלבש בבגדים 'סקוטיים'

כשנתבונן בבובות היסטוריות ולמעשה גם בעכשוויות, רואים שהן אינן תמיד בעלות מראה שלם של

בובה שראשה עשוי מתפוח עץ מיובש

אנוש או חיה, לעיתים הן רק ראש עם משהו דמוי רגליים וידיים, מספיק שהמקבל/ת יראו בהם בובה. בובות נוצרו עם  ראש מאגוז,  מביצה שרוקנה מתוכנה, תפוח מיובש או אפילו סתם עם פיסת בד מקופלת ומכווצת. אין סוף לדמיון האנושי.

ראש מעיסת נייר . עם תסרוקת תקופתית לעשיית בובה

 

 

 

בובה שפניה ובגדיה רקומים

בובה קלועה מקש לחגיגות הקציר

בובת חתול עשויה משאריות בד ותחרה

מעצבי-אופנה תפרו דגם מוקטן של יצירתם, הלבישו אותן על בובות , כדי לפרסם את עיצובי הבגדים שלהם.

 

 

 

ביבליוגרפיה חלקית

עיתוני אריאדנה Ariadne ישנים

מחברות עבודה שלי.

Cross Stitchery, Jo Ippololito Christensen, Little Craft Book Series, Sterling, 1973.

Fashion Miniature, The Gallery of English Costume, Committe of the Corporation of Manchester, 1970.

Easy to make Puppets, Joy Gammon, Brockhampton Press , 1996.

Cloth Dolls, how to make them, Miriam Gourly, The Quilt Digeat Press, 1996 printing.

The Complete book of straw craft and corn dollies, techniques and projects, Doris Johnson & Alec Coker ,  Dover Publications, 1987

The Family Creative Workshop,  Vol. costumes -embroidery , Plenary Publications International Inc. New York, 1975

Creative embroidery, Joan Nicholson, Sterling Publishing, MCMLX

Dolls of the Art Deco Era 1910- 1940, Susanna Oroyan, C&T publishing, 2004

The Doll By Contemporary Artists, Krystyna Poray Goddu & Wendy Lavitt, Abbeville Press, 1995

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות סיבים, אמנות שלי, כללי, מלאכת מחשבת, ממצלמתי, משפחוגרפיה, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

13 תגובות בנושא בובות – לאסוף, לעשות, ובכלל

  1. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    נהדר,תודה

  2. מאת Pam‏:

    No wonder your mother was angry… LOL!!! The dolls look great. I just love the one with her own bag and scarf. Great to read a little of the history of dolls. I remember having a doll with eyes that opened and shut.

    • מאת mirjam‏:

      Hallo PAM, at the time we lived in one room, due to home shortage in Holland after WW2, [other families lived in the other rooms]. and everything was scarce thus it was very hard on my mother. yes `doll Varda` has a shawl, a bag and a hat as a `lady` of her status should have!! don`t you agree? / i was always curious about those eyes and looked inside . that is how i found out it worked with the help of a Weight
      mirjam .

      • מאת אילה רז‏:

        גם אני אוהבת בובות. כנראה עוד משהו ששתינו חולקות. הרשומה שלך נותנת עוד מבט אל העולם הקסום הזה שבו עשייה ודמיון נפגשים. נהניתי מאוד לקרוא.

  3. מאת Pam‏:

    Hi Mirjam, I've featured Buba Varda today… Threading Your Way Features

  4. מאת Elizabeth‏:

    It´s so beautiful to see that dolls. I like them. and the history is also great. . have a nice weekend. http://www.alles-vanellis.blogspot.nl

  5. מאת Norma Bar-Moshe‏:

    Thank for a very interesting article. Now I know am not alone in this hobby!

  6. מאת עדי‏:

    מרים שלום,
    האם את מכירה דרך כלשהי או בעל מקצוע שיכול לשפץ בובת פרווה בת 28 על סף התפוררות? תפרים חזקים מדי עלולים לקרוע אותה, מה ניתן לעשות?

    • מאת mirjam‏:

      שלום עדי, חיפשתי קצת בגוגל ומצאתי שבחולון היה בית חולים לבובות


      אין לי מושג אם הם עדיין פעילים, חפשי בספר הטלפון. בחיפה יש בית ספר לבובאות, אך איני סבורה שהם עוסקים בתיקונים, בקרוב אני מקווה לראיין את מנהלת בית הספר. בינתיים הרי הדואל שלה http://www.bait-9.co.il נץב לפני שפונים לתקן רצוי לבדוק שאין שם מזיקים. בהצלחה מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.