גם לבגדים ולכלי המיטה מגיע טיפול 10000

בזמנים הטרום תעשייתיים, העריכו בגדים וכלי מיטה כרכוש לכל דבר. כלה הגיעה לבית חתנה עם בגדים וכלי מיטה שנרשמו ברשימות מלאי מפורטות, במקרה שהתאלמנה או גורשה, היא שבה עם כל רכושה. נמצאו צוואות ממאות קודמות שבהן צוין במפורט למי מורישה האשה כל בגד, את סדיניה מפותיה ושמיכותיה. התיעוש כאילו שחרר אותנו משמירה על הבגדים, קונים לובשים קצת וזורקים כשנמאס או כשמשהו נקרע. המודעות העכשווית לבעיות הזדהמות כדור הארץ, התיקרות מחירי העבודה, הצורך להצטמצם בהוצאות ועוד… שבים ומעודדים אנשים רבים לשמור קצת יותר על בגדיהם ויתר הטקסטילים שלהם ולא לזרוק כל כך הרבה.

כביסה נכונה של בגד, הינה א'-ב' בשמירתו, היות ולכל בד יש תכונות שונות, גם אופן כביסתו שונה. החוק

תגיות עם הוראות כביסה

מחייב כל יצרן לשים פתקית עם שם החומר המדויק [כותנה, צמר, אקרילין וכדומה..] שממנו עשוי הבגד והוראות מדויקות של הכביסה והטיפול הנכונים לו. אם טורחים להקפיד על כך, מובטחות לכם שנים רבות עם הבגד כשהוא יפה כמו שהיה. בחולצות התגית נמצאת לרוב באמצע העורף, מתחת לצוארון, או בתחתית אחד מתפרי הצד. בחצאיות התגית נמצאת לרוב מתחת לחגורה בגב או בתפר הצד. במכנסים התגית לרוב נמצאת מתחת לחגורה, אך ראיתי גם מכנסי גינס שבהם התגית נתפרה בחלק העליון של כיס צדדי.

כשמתבוננים בתגיות רואים לעיתים ציורים קטנים, שהם סמלים בינלאומיים מוכרים. ציור המגהץ הקטן עם מספר מספר לנו באיזה חום צריך לגהץ את הבגד, אם יש X על המגהץ אז אסור לגהץ אותו. הדלי הקטן עם ציון החום אומר בכמה מעלות חום לכבס. העיגול אומר לנו אם צריך או אסור לנקות בניקוי יבש. הנה  מדריך מפורט לסימני הכביסה  http://lifestyle.nana10.co.il/Article/?ArticleID=794063

 

יחד עם שמירת ההוראות של הכביסה המתאימות לבגד, רצוי לכבס אותו בפעם הראשונה לבד, בקערה של מים פושרים עם סבון עדין [למשל שמפו תינוקות].זה מונע הפתעות לכביסות עתידיות, לעיתים למרות הבטחת היצרן צבעו של הבגד יורד בכביסה,  אך לא להבהל , לעיתים נשארים על הבגד פירורי צבע ולכלוכים קטנים שנצמדו לבד בזמן הייצור, במקרה כזה הצבע נראה רק בכביסה עם הסבון אך כמעט ולא יהיה ניכר במי השטיפה הראשונה או השניה.  אם גם מי השטיפה נצבעים, רצוי ומומלץ להמשיך ולכבס בגד זה בנפרד לבל יצבע דברים אחרים. לעיתים שטיפה טובה בחומץ מעורב במים [כוס מים על כוס חומץ] ייצב את הצבע הנוזל הזה.

ישנם כתמים שאינם יוצאים בכביסה רגילה אם אנו יודעים/ות מה מקור הכתם אפשר להיעזר במדריך כתמים ולראות איזה חומר ינקה את הכתם הזה. אני חסידה גדולה של 'שמפו תינוקות' לכביסת כל דברי הצמר וצעצועים שנועדו לתינוקות. כתמים עקשניים אני נוהגת לכבס במשחת כלים, אפשר גם לשפשף את הכתם במשחת הכלים להרטיב ולהניח בכיור לכמה זמן שהמשחה תעבוד.

לעיתים כשהכתם התקבע ומסרב להעלם, רצוי ואפשר לחשוב על פתרון יצירתי, שמותנה כמובן במיקום הכתם על הבגד. יש כתמים שאפשר לענוד מעליהם סיכה גדולה, או שאפשר להסתירם במטפחת קשורה באלגנטיות. מעל אחרים אפשר לרקום פרח או טלאי קישוטי, בחנויות התפירה מוכרים כיום שלל טלאים מוכנים אפילו עם דבק על גבם, למרות שמומלץ גם כשמדביקים להוסיף כמה תפרי חיזוק בחוט ומחט. לעיתים אם הבגד איכותי וחבל לוותר עליו, אפשר לצבוע את כל הבגד בצבע שונה, אך זהירות ! ישנם כתמים ובדים שצביעתם דווקא תדגיש את הכתם, כדאי על כן להתיעץ עם מומחה במכבסה אמינה.

טיפול מיידי בתפר שמתחיל להיפרם, החלפת כפתור שנפל או כל תיקון פגע אחר מבטיח גם הוא אריכות ימים. באנגלית יש אמרה נאה A Stitch in Time , Saves Nine טרם מצאתי לכך תרגום עברי חביב.

איבקות החולצה התחילו להתפורר לכן רקמתי עליהם בחוט ורוד.

אמצעי הסואה לכתמים

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, מלאכת מחשבת, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא גם לבגדים ולכלי המיטה מגיע טיפול 10000

  1. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    פשוט נפלאה. כל מילה בסלע… החיים מורכבים מהרבה דברים קטנים ושימת לב לדברים הקטנים יוצרת הרמוניה… תודה

  2. מאת אילה רז‏:

    פוסט מועיל מאוד. צריך לגזור ולשמור, ויותר טוב להדביק במקום בולט.

  3. מאת Elizabeth‏:

    Dank voor je reactie op mijn blog http://www.alles-vanellis.blogspot.com Ik vind jouw kunst heel bijzonder en ga eens op mijn gemak al je werk bekijken en de commentaren erbij lezen.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.