לתפור 'בלי' גזרה ?

ברשומה "ושוב 'הופכים' עונות בארונות .." שפרסמתי ב24 באפריל, ציינתי שתפרתי משהו מספר שנקרא Sewing without a pattern והוספתי את ה'גזרה' של הבגד כפי שהיא מופיעה בספר. חשבתי שהענין הזה דורש הסבר. פעם אנשים התעטפו באריגים או עורות, ורק עם הדורות התפתחו 'גזרות' שהתאימו את הבגדים לגוף הלובש/ת ואפשרו גם נוחות תנועה. אמי עוד למדה מה שנקרא היום 'תדמנות', היא ידעה למדוד אותי ואחר בעזרת נוסחאות/ תרגילי חשבון ידעה להכין גזרה אותה ציירה על ניר.  בד"כ הכינה גזרה של חצי גב או חצי החלק הקדמי, את הבד קפלה לרוחבו. הניחה את הגזרה על הבד תוך הקפדה על הנחת 'אמצע' על הקפול ,את הגזרה חיברה בסיכות ואז תפרה סביב הגזרה בעזרת חוט מכלב.  תך מכלב נתפר כשתך אחד שלו הדוק ואחד רפוי במעין לולאה, זה אפשר אח"כ להפריד בין שני ה'חצאים' של הבד לגזור בנוחיות, ואז נשאר מסביב סימון הגזרה בחוט המכלב, להקלת חיבור חלקי הבגד. תפרנו ואז היה צריך למרוט את חוט המכלב.

תך מכלב וגזירת החוט שמותיר סימון על כל צידי הבגד

לוח המידות של גזרות בעתון תפירה

נוח מאד לקנות גזרה מוכנה ולעבוד אתה, מלבד בעיה אחת קטנה. למרות שאנו קונים גזרה 'על פי מידותינו' היא לא תמיד מתאימה לכולנו, אלא היא משהו ממוצע אך רוב הנשים אינן בעלות מידה אחת בכל גופ. אז למדו אותנו להעתיק מהעיתון גזרה על פי המידה הגדולה ביותרבגופנו ואת האחרות לצמצמם,  לפני הרבה שנים כל גזרה הותאמה למידה אחת, כיום כל גזרה מוכנה בעתון מיועדת לשלוש מידות והן בנויות כך שאפשר להשתמש בכל חלק של הבגד במידה אחרת מן השלוש. אך עדיין זה יוצר בעיות ומצריך מיומנות.העיתונים נותנים גזרות שמותאמות רק לשני גבהים של נשים 160 ו168 ס"מ. ומה אם את 170 ומעלה או נמוכה מ168. ואם חלק גופך העליון ארוך או קצר מהממוצע?  כל העיתונים מוסיפים אמנם הצעות למדידה עצמית ומיעצים לבחור את הגזרה שהכי קרובה למידותייך! אך זו עדיין טרחה עד שלומדים להסתדר עם זה.

כן יש להוסיף שכיום רוב העיתונים עובדים במידות אחידות לרב העולם, אך לפנים עיתונים אירופיים הוסיפו את תוספת המתפרים לגזרות בעוד עיתונים אמריקאיים [ועד היום חלק מהחברות שמוכרות גזרות מוכנות] לא נתנו את תוספת המתפרים על הגזרות. מה שגרם לקצת בלבול.  מידע חשוב נוסף למי שיש לה גזרות ישנות, באמצע שנות ה1980 חברות שמכרו גזרות, שינו את המידות שבהן השתמשו, וגם אנחנו משתנות עם הזמן כך שמי שתופר/ת מאיזשהי גזרה שטרם השתמש/ה בה, מדד/י את הלובש/ת העתידי/ת בטרם תגזר/י את הבד!!!

המונח 'תפירה ללא גזרה' בעצם אומר תפירה ללא 'גזרה מוכנה', אלא תפירה על ידי מדידת גוף הלובש/ת המיועד/ת, והוספת ס"מ [או אינצים], לצורך תנועה נוחה ועבור התפרים. כמו כן מציעים שאפשר לסמן בגיר חייטים ישר על הבד בלי להזדקק לגזרה.

את הספר הראשון, המוזכר לעיל, של שיטה זו קניתי לפני המון שנים במשך כנס ספרנים שהיה בירושליים במסגרת תערוכת הספרים הבינ"ל. הוא עלה אז 16 לירות מה שהיה די יקר באותם הזמנים, חברות אפילו העירו לי על ה'בזבוז'. עוד לפני שרכשתי אותו לא הרגשתי נינוחה עם צורת התפירה והדיגום הנוקשים על פיהם למדתי לתפור. גם בסריגה התחלתי לסרוג שונה ממה שלימדוני ולאט לאט עברתי לסריגה ללא תפרים. זמן מה לפני זה התערבתי עם מישהי ששמלה היא בסך הכל: שני טרפזים לחצאית, שני ריבועים לחלק הגוף העליון ושתי רצועות לכתפיים. ואכן תפרתי לי שמלה קיצית כזאת מבד משובץ בורוד עדין ולבן.  הספר הזה הגיע ממש בזמן ופתח בפני חשיבה חדשה ושונה על התפירה, במבוא שלו המחברת מסבירה את התיאוריה שלה.

את הספר השני מצאתי בערימת מציאות, ספרון קטן בשם

Find it, Sew it, Wear it! ' Vicki Gerber, Pocket books, 1974. בפרק המבוא המחברת איירה

כך מחשבים איך לתפור בגד 'ללא גזרה'

וכתבה כיצד לחשב מידות. כיון שהספר ממש מתפרק מרוב שימוש [הוא כבר נכרך פעמיים!] יכלתי לסרוק את שני הדפים יחד. גם מספר זה תפרתי ועודני תופרת בגדים שונים.

אחרי שתפרתי על פי כמה רעיונות מהספרים הללו, השתחרר הדמיון שלי לגמרי והתחלתי לתפור כמו שנראה לי מענין, נוח ונחמד.

 

תפרי לך חולצה בקלות רבה

חסרה לך חולצה לקיץ? ויש לך פיסת בד כלשהי, וילון ישן או מפת שולחן שאינה בשימוש ?הנה רעיון נחמד וקל לביצוע מהספר הזה.  כמובן שאפש לוותר על השרולון המכווץ, פשוט להאריך את אזור הכתפים בסהרון שיהפוך לדמוי שרוולון ועוד…. נסי עד שתהיי מרוצה.

מה שנחמד בספרים מסוג זה, שלצערי אינם רבים, זהו העידוד שכל אחת ואחד יכול/ה לתפור מה שמתאים להם לכיס או לנשמה. בימים אלה של מיחזור ושימוש באמצעינו עד כמה שאפשר ספרים כאלה מעודדים אותנו להתבוננן מחדש במה שיש לנו, לשוב ולהשתמש בו ולנצלו כמה שאפשר.

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, ארון הספרים האמנותי, כללי, מלאכת מחשבת, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

14 תגובות בנושא לתפור 'בלי' גזרה ?

  1. מאת אביבה שמר‏:

    תמיד חכמה ומשכילה את כולנו

  2. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    תודה רבה על ההסבר מרים. אני גם מוצאת לנכון להוסיף שלפעמים כאשר לא יודעים איך, מוצאים פתרונות "יצירתיים" בתהליך.

  3. מאת אריאלה‏:

    גם אני למדתי בזמנו לסמן עם חוט מכליב ולולאות. כך גם התוצאה היתה מדוייקת. כאשר ההסבר כל כך פשוט כבר מדגדג באצבעות לחזור ולתפור משהו.

    • מאת דרורה‏:

      אני למדתי מאמי ז"ל מגיל אפס איך לתפור והגעתי היום למצב שאני גם מלמדת.
      לתך שאת קוראת מכליב קוראים "תך עומד" זה תך לסימון כפי שכתבת.
      תך מכליב הוא תך זמני.לפני שתופרים במכונה.
      וזאת על מנת למדוד את הבגד ובמידת הצורך לשנות.כי קשה לפרום תך מכונה שנעשה במכונה.
      נהניתי מאד לקרוא את הפוסט שנכנסתי אליו כדרך אגב מגוגל…..
      תמשיכי בדרכך היצירתית,רק ככה לומדים.אני מדברת על נסיון מעל 60 שנה!

      • מאת mirjam‏:

        רבות מאתנו למדו מאמהותינו או קרובות אחרות כיצד לתפור.חלק המשיכו בתפירה וחלק הפסיקו, הכל על פי נטיית הלב והידיים. בועדה לאישור מונחי טקסטיל התלבטו בענין השם הכלבה, הסתכלתי ברשימות ולא ראיתי שהשם 'תך עומד' היה ברשימה המוגמרת [נובמבר 2001], בהזדמנות אראה מה ומתי החליטו. כיון שספרת את שנות התפירה שלך, אותגרתי לחשב כמה שנים אני כבר תופרת , וכיון שהתחלתי בגיל מאד צעיר להחזיק מחט ביד זה מסתובב סביב 70 שנה. תודה שקראת את הבלוג והגבת את מוזמנת לשוב ולקרא. מרים

  4. מאת אילה‏:

    איך את מספיקה הכול? גם לעשות סדר יסודי בארונות, גם לתפור לך בגדים חדשים, גם ליצור יצירות טקסטיליות מענינות וגם לתחזק בלוג… שאפו!

  5. מאת nLinda Bar-O‏:

    To make the pattern fit you can make up a"toile" in cheap fabric and make adjustments. It takes a bit of extra time but it's worth the effort, especially when you find a pattern you will re-use..

    • מאת mirjam‏:

      תודה לינדה, כן פעם גם נהגתי לעשות גזרות מבד, אח"כ החלטתי שחבל על הזמן ואם לא ברור לי איך משהו יישב, אני מוצאת דרכים לבדוק….ותמיד אפשר לבוא לבקר אותך מרים ולבקש שתשימי סיכות במקום שעלי לתקן!!!!!

  6. מאת נעמה‏:

    שאני מודדת היקפים בסרט המידה איך אני מקשרת אותו לתפירה? (איך אני יודעת איפה כל דבר מתחבר עם השני)?

  7. מאת איריס‏:

    איפה משיגים את הספר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.