האוסף הפרטי שלי

Postcard painted by Brenda Cumming

Postcard painted by Brenda Cumming

Albert Anker

Albert Anker

ההתבוננות באמנות, עוזרת להבין מושגים חברתיים והיסטוריים. הצורה שבה האמן/ית היוצר/ת מראה לנו את הנושא, ממחישה לנו לעיתים באופן גלוי לעיתים ברמיזה, מושגים ודעות שהיו נפוצים ומקובלים בתקופתם, או דברים שרצויים לחברה של זמנם.

אנו מרבים לדבר על "האמנות הקלאסית של פעם" ומתעלמים [מרצון] מהעובדה שאמנים קלאסיים רבים עבדו בשירות או תחת חסות של שליטים או ממסדים שהיו מעונינים להעצים ולהאדיר את כוחם שלהם. השליטים או הממסדים הללו, עסקו לכאורה בהעברת מסרים תרבותיים, אך אם נחפור מעט נראה שכוונות פוליטיות /כלכליות נמצאות בבסיס הדימוי האמנותי שאותו התבקשו האמנים ליצור. מבחינה זו, אין כמעט הבדל בין הפרסומות של ימינו המבקשות למכור לנו משהו, לבין חלקים נרחבים של האמנות הקלאסית.

התחלתי לאסוף תמונות של סורגות/ים מתוך סקרנות ורצון להבין איך התיחסו או רצו שיתיחסו לעוסקים בסריגה. במשך הזמן הוספתי גם תמונות של פריטים סרוגים בעלי חשיבות היסטורית אישית או ציבורית .

בסוף המאה ה14 תחילת ה15 , מופיעות בכנסיות באיטליה ובגרמניה תמונות של ה'מדונה הסורגת '. ציורי הקיר [בעיקר בכנסיות ולעיתים באולם העיריה] שמשו באותה התקופה להעברת מסרים דתיים, פוליטיים וחברתיים לציבור שחלקו לא ידע לקרוא, מעין עיתוני קיר או אפילו לוחות פרסומת כנהוג בזמננו.

בציורים או צילומים "אנתרופולוגיים" נראים אנשים מתרבויות שונות הסורגים בצורה שונה, כגון הרועים הסורגים בהליכה, או תמונות קבוצתיות של סריגה בצותא.

איורי ספרים בעיקר ספרי ילדים , כמו גם פרסומות עד לפני כ15 שנה, מציגים בדרך כלל את הסורגות כנשים זקנות, למרות שידענו שכל ילדה למדה לסרוג.

בין הפריטים החשובים לי:

המתנה החינוכית הראשונה של פרידריך פרובל

צילום המתנה [החינוכית] הראשונה של ממציא גן הילדים פרידריך פרובל [1852-1782], עם התרגילים החינוכיים שהציע לילדים.

צילום 'טלית קטן' סרוג, מאוסף ה"חפצים היתומים" של המוזיאון היהודי באמסטרדם.

עבודה בצנורה [ קרושט] של סופי טאובר- ארף, שהיתה בתנועת הדאדא ובין החלוצות בשימוש אמנותי בסיבים.

צילום של מופע/מיצג שבא להראות נוכחות נשית באמנות.

יצירה של סופי טאובר

כמעט ולא הוספתי הסברים לתמונות של האוסף, אם היה הסבר במקור השארתיו, אני מזמינה את כולכם להתבונן ולהקשיב למראה העיניים.

מיצג של סורגת

מרים ברוק כהן

חיפה אוגוסט 2007 ה א ו ס ף ה פ ר ט י ש ל י

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות יהודית, אמנות סיבים, ארון הספרים האמנותי, מלאכת מחשבת, תדמית מדומיינת, תמונות מקומיות, תערוכות, עם התגים , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.