קוראים לה דלילה [ד' קמוצה] Dalila

נשים יפות מעיסת נייר, של דלילה מסל גורדון

'האם הקדומה ודימויים נוספים', תערוכה של האמנית דלילה [ד' עם קמץ]. נפתחה  ביום ראשון 28.8.2011 בגלרית בית אבא חושי. מייד עם כניסתי התחלתי לחייך,טוב לראות אמנית נשית עם אהבה גדולה לדמויותיה המצוירות או העשויות עיסת נייר.

את התערוכה אצרה אביבה שמר, שהפתיעה אותנו עם תערוכה מיוחדת זו. האמנית דלילה שלחה לי על פי בקשתי תמונות מן התערוכה ואני מתכבדת להראותן.

ה'אם הגדולה' המופיעה בחלק מהציורים היא דמות של פסלון אשה, שכונה וונוס [כפי שכונו כל פסלוני הנשים מהתקופה הפלאיאוליטית] מ20.000 שנים לפני הספירה, עשוי מעצם, שנמצא ב Lespugue בצרפת. אליזבט ואילנד ברבר [  Elizabeth Wayland Barber] ארכיאולוגית וחוקרת טקסטיל, כותבת בספרה Women`s Work, the first 20,000 years שרק כשקבלה לידה את הפסלון על מנת לצייר את הדמות גילתה שמאחוריה גילף האמן חצאית- סינר שנראית ארוגה.

שלוש דמויות וונוס

דלילה, מראה לנו שלוש דמויות של ונוס כל אחת עם תכונה אחרת. נראה לי שהיא רוצה להצביע על מגוון התפקידים שכל אשה מכילה בחייה, הדמות הכהה היא אמא אדמה המטפחת את המשפחה. הדמות בעלת הכנפיים על הרקע הוורוד, היא האמנית ששוכנת בנפשה מעופפת בדמיונה אל עולם היצירה, חופשית מהיום יום . השלישית על הרקע הירוק עם פתיתי השלג שגם תלויה באופן סמלי בין שתי האחרות, היא הריאליסטית שחיה עם מה שמביאים החיים ומחברת בין כל הצדדים.

האמנית הינה בוגרת 'בצלאל' וניכר לעין שהיא הגיעה לסגנון הייחודי שלה לאחר דרך ארוכה של חיפוש פנימי. רואים שהיא בחרה ביודעין בכיוון זה, להיות גאה בנשיות, לאהוב את הנשיות.

לחלק מהדמויות המצוירות יש פנים נוספות על הפנים שבראש, ולחלק  מהחפצים או הבתים יש גם כן פנים, האמנית  שמחה שראינו את זאת אך לא הסבירה לנו את הפנים הנוספות הללו והסכמתי עמה שצריך לחוש לבד, מה כל הפנים הללו עושות שם. לאחר שהבטתי מספר פעמים, הרגשתי שהיא מפנה את תשומת לבנו  שיש משהו נוסף בה ובאמנותה, מעבר להתרשמות הראשונית,וכי אלו לא רק עבודות 'יפות ונעימות לעין' אלא הן מאלצות אותנו לחשוב על העזה של אישה צעירה להיות אחרת, להתבטא באופן אחר, זה לא קל ודורש אומץ.  ועם כל הרצינות של העבודה , זו גם תערוכה מלאת עליצות וצחוק, אני עדיין מחייכת.התערוכה תסגר ב 25/9/2011  ואני כבר ממתינה ליצירות הבאות שלה 

עוד פנים מאת Dalila

יצירה בעיסת נייר, נכנסת למשפחת אמנות הסיבים, כך שהאמנית יוצרת בכמה אופנים.

ואנא זכרו קוראים לה דלילה [ד עם קמץ] = Dalila .

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות ישראלית, אמנות סיבים, כללי, תערוכות, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.