מיחזור משביח = upcyling

לפני כמה זמן ראיתי את המונח 'מיחזור משביח' כתרגום של האקדמיה ללשון העברית לUpcycling.  למרות שלוקח כמה דקות להתרגל לביטוי החדש, הוא מוצלח  מאד לדעתי, שהרי מי שעוסק/ת בפעולה זו לוקח/ת משהו שכמעט נזרק לאשפה ומשביח/ה אותו למשהו שמיש. רווח נקי לכל הצדדים כולל הדורות הבאים.

קראתי את הביטוי העברי החדש הנ"ל, בדיוק כשסיימתי עוד 'איזה מאמר על מיחזור ' שאיזכרו בו את הכל: נייר, מתכת, מכשירים אלקטרונים, עץ, אבל לא איזכרו בגדים. מוזר כי כולם לובשים וצורכים בגדים כל הזמן, אך לא זורקים מכשירים אלקטרוניים כל הזמן. בלי שמדדתי, אבל מנסיון חיים אני בטוחה שכל אחד מאתנו או לפחות רובנו, זרקו הרבה יותר נפח של  בגדים במשך השנים  מאשר נפח של מכשירים אלקטרוניים.  כשסוף סוף קראתי מאמר על 'ביגוד ומה אפשר לעשות כדי להפחית את זיהום הסביבה שנגרם מביגוד', הגברת המלומדת כתבה שראשית שימור הבגדים הוא על ידי פחות כביסה, 'מספיק לאוורר את הבגדים לאחר לבישה'. הגברת המלומדת אולי אינה חיה בארצנו החמה? אולי היא חיה בבית ממוזג ומתנייעת באוטו ממוזג מקום למקום. אני חיה פה וכמו רבים מזיעה קצת אחרי שאני יוצאת מאוטובוס שמקפיא אותי בקיץ וצועדת לתוך שרב. בגד נשמר אם מטפלים בו טוב, מנקים אותו בצורה מתאימה לחומר ממנו הוא עשוי ואם מתקנים אותו כשצריך.

בשלל המאמרים שכותבים כיום על פתרונות ל'בעיית עודפי הבגדים'  מתמיהים אותי גם מאמרים ששוכחים או מתעלמים מהעובדה שפעם כולם תיקנו את בגדיהם, ורק כשכבר אי אפשר היה לתקן בגד השתמשו בכל חלקי הבגד, כדי ליצור מהם דבר שימושי או קישוטי חדש.

זה גרם לי לכתוב ב'ויקיפדיה' ערך מנומק וממוסמך על 'מיחזור משביח לבגדים' , משהו שכבר מזמן התבשל אצלי, שצריך לכתוב אותו, ככה אולי אתרום משהו משלל שנות הקריאה והנסיון שלי.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%97%D7%96%D7%95%D7%A8_%D7%9E%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%97_%D7%9C%D7%91%D7%92%D7%93%D7%99%D7%9

לשמחתי בספריה שלי יש הרבה ספרים שבהם פרק או שניים העוסקים בתיקון, שימור או שינוי בגדים, נהניתי לגלות  שתוך כדי כתיבה ידעתי למצוא את המקומות שמהם רציתי לצטט. הרגשתי כאילו אני בונה תצרף גדול של הנושא. מצאתי כמובן גם הרבה מראי מקום על המרשתת. השקעתי זמן בכתיבת הערך הזה בתחושה שזה חשוב. כולי תקווה שהוא יעזור למישהו או מישהי לא לזרוק את הבגדים הישנים אלא להשביחם למשהו חדש.

לא אסקור כאן את כל הספרים שעוסקים בנושא, אבל אני רוצה לציין ספר מעולה, שהגישה של עורכיו מרכזת אולי את כל מה שנראה לי כיום חשוב לנושא. אגב שנים רבות התיחסתי לספר כאל 'סתם' אחד  מספרי התפירה והתיקונים שלי.  כיום אני מעריכה אותו כספר יסוד לרעיון המיחזור המשביח. אפילו בשמות הפרקים שלו.

בשנת 1976, הוציאה הוצאת TIME-LIFE סדרת ספרי תפירה [עם הוראות ] בכרכים על פי נושאים. אחד הכרכים נקרא Restyling Your Wardrobe לאחר מבוא מקיף על ההיסטוריה של בגדים ועל כך שתמיד שינו בגדים כדי להתאימם לשינויי הגוף, האופנה ולעיתים איסורי חוק. המבוא נקרא  בתוכן הספר Too Pretty to throw away אבל כשפותחים את הפרק רואים שם שונה Making your clothes new again ואחרי זה באים צילומים עם הכותרת Just as good the second time around,  למעשה כל שמות פרקי הספר יכולים לשמש 'דיברות' או עידוד למיחזור משביח.

פרקי הספר Restyle your wardrobe

יש גישות שונות להפחתת הנזק מעודפי הבגדים, כמו נשים רבות אני מאמינה ועוסקת במחיזור משביח של בגדי, יש הגורסות שדי בהסתפקות במעט בגדים שאותם הן לובשות לכל מקום, חלקן קונות רק ביד שניה. ויש עוד רעיונות יפים. כל אחת ואחד שאכפת לו עושה כמיטב הבנתו ויכולתו, כל שיטה טובה. העיקר שעושים משהו.

בצילום שמלה שזה עתה עברה 'מיחזור משביח'. חולצה כמעט בת 15 שהייתה חסרת שרוולים. פרמתי את גמר פתחי הזרועות והשארתי את החולצה כמות שהיא, מהחצאית שגם הייתה בת 15, הורדתי את החגורה, הצרתי את הצדדים, וחיברתי לקצה החולצה. למפתחי הזרועות הוספתי קטע מבד החצאית, ועוד שארית קטנה משמלה אחרת. סיימתי את השמלה בזנב שארית מאותה שמלה.

שמלה מחודשת

השרוול בעשיה, לפתח הזרוע של החולצה תפרתי קטע מבד החצאית ושארית משמלה אחרת

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות סיבים, ארון הספרים האמנותי, כללי, מלאכת מחשבת, ממצלמתי, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.