מה שעושה שינוי החוט והצבע

דוגמת הצעיף

בחודשיים האחרונים, אני סורגת צעיפים בסגנון שונה מה'רגילים' שלי ונהנית מהרעיון שלי לשנות משהו בדוגמא הקלאסית שלו. עלי להודות שאף פעם לא נמשכתי לסרוג צעיף בדוגמא זו Irish Lace Shawl, הוא נראה לי קצר מדי,מכסה רק כתפים, כלומר אולי לא שימושי, מענין בדוגמתו אך קצת משעמם. אך יומיים נסיעה באוטובוס שהיה ממוזג לטמפרטורה של הקוטב הצפוני, הספיקה לי לחשוב על איזשהו צעיף קליל משקל ומכסה בדיוק את כתפי ועורפי.

כבר ראיתי הרבה פעמים את הדוגמא הזו, בעיתוני סריגה או בספרים על סריגה מסורתית.אך לא ממש התעמקתי בפרטיה. והנה בחוברת אביב 2019 של Piecework בעמוד 57, הופיע מאמר של Carolyn Weldon שעיבדה את הדוגמא מאחד מספרי המלאכה הקלאסיים Weldon Practical Needlework.

מבנה הצעיף מענין., ישנו חלק עליון הנסרג כולו בעיני ימין בלבד, מעלים 25 עיניים ומוסיפים לולאה ועין אחת, כלומר בעצם 2 עיניים בתחילת השורה ועוד עין אחת לפני העין האחרונה בכל שורה. על פי הכתוב יש לשקול את הצמר ואת החלק העליון יש לסרוג רק עם מחצית כמות הצמר. ברגע שגמרו את המחצית יש לספור את העיניים ולדאוג, על ידי הורדת או הוספת עיניים בודדות, שכלל מספר העיניים יתחלק ב6, שכן דוגמאת התחרה שסורגים בניצב לקצה, היא בת 12 שורות והיות ובכל שורה שניה תסרג עין אחת של התחרה עם עין אחת של אימרת החלק העליון, אז מספר העיניים צריך להתחלק במחצית מספר השורות של התחרה.

החלטתי גם שאיני רוצה צבע אחיד ובטח לא צמר. בחרתי לסרוג את הצעיף בכותנה צבעונית מחליפת צבעים. כמו כן כדרכי עם צעיפי כותנה, סרגתי עם שיפוד במספר יותר גדול מזה המומלץ על חבק החוט. זהו צעיף לא סוודר או משהו אחר, צעיף ובעיקר צעיף כותנה צריך להיות אוורירי. השיפוד המומלץ  לסריגת כותנה זו הינו 3.5-3, ניסיתי כמה דוגמיות בשיפודים מ- 5 מ"מ. ועד 7 מ"מ , הנעים ביותר היה 6.5 וכדי להוסיף לשמחה, יש לי גם 'מסרגה עגולה' קצרה, בעובי זה מה שממש נוח לסריגה כזו.

האמת היא שעם כל שנות נסיוני בסריגה לא הבנתי בתחילה איך צורת הסריגה של החלק העליון תהפוך לבסוף למין כיסוי כזה לכתפיים. אז התחלתי בסקרנות. החלק העליון התקדם במהירות כי נוח לסרוג אותו גם בנסיעה בתחבורה וגם ליד הטלויזיה, לא צריך לספור, התוספות בהתחלת וסוף כל שורה, ברורות.

היו לי 3 חבילות של 50 גרם ולא הייתי בטוחה שנוסחת 'חצי הכמות לחלק עליון' תשאיר לי אכן מספיק חוטים לחלק התחתון. כך שסרגתי את 50 הגרם הראשונים, ספרתי את מספר העיניים והם לא התחלקו ב6, אז חברתי חבילה שניה וסרגתי עוד כמה שורות עם העלאת עיניים, ספרתי שוב עיניים, היו לי 210. כעת השארתי את כל החלק הסרוג בצד אחד, התבוננתי היטב בתחרה. העליתי 21 עיניים הכנתי מונה שורות. והתחלתי לסרוג. בניצב על הצד התחתון של החלק העליון. בתחילה שגיתי פה ושם ונאלצתי לפרום שורות [ולא לשכוח לסובב את המונה אחורה בהתאם]. ואז התחלתי להבין את הגאונות של הדוגמא הזו.  סך הכל נכנסו לצעיף הראשון 120 גרם חוטים והצבעים המתחלפים מסתדרים נפלא. בגלל שאורך כל צבע בחוט מתחלף קבוע, אז בחלק העליון שבו סורגים שורות ארוכות, הצבעים מסתדרים בקווים אופקיים ואילו בתחרה יש שורות קצרות, הצבעים מתקבצים בגושים קטנים של צבע. אחרי שחוזרים כמה פעמים על שורות התחרה מתחילים להכנס לקצב וזוכרים את הדוגמא, אבל אני מעדיפה לעבוד כשהטבלה לידי.

התחרה בת 12 השורות שבדוגמא בעיתון

לאחר הצעיף הראשון [שכבר יועד כמתנה], סרגתי אחד נוסף עבורי באותה דוגמא אבל במגוון צבעוני אחר. ושוב הפלא קרה. 120 גרם לצעיף והסתדרות צבעים מופלאה. אחרי שהבנתי את הרעיון ניסיתי צעיף שלישי, אלא שהחלפתי את דוגמאת התחרה, הפעם לקחתי אחת שיש בה 14 שורות, אי לכך מספר העינים שבאימרת החלק העליון היה צריך להתחלק ב7.

זוהי התחרה השניה בעלת 14 השורות

 

 

 

 

 

 

 

אורך כל צעיף כזה בפנים הסהר =החלק שיונח על העורף כ172 סמ , חלק חיצוני של הסהר 188. רוחב הצעיף 38 או קצת יותר אם מוסיפים עוד כמה שורות.

כאשר פורשים את הצעיף על משטח חלק מקבלים צורת סהר. איך ידעו הגאונות שפיתחו זאת שצורה זו

הצעיף הזה כמעט גמור, בעל צורת סהר

תיווצר על ידי הוספת 2 עיניים בהתחלה ואחת בסוף? כיון שזה מענין אותי החלטתי לסרוג 'הפוך'. העליתי 300 עיניים על מסרגה עגולה ארוכה, ואני מורידה עין אחת בתחילת השורה ו2 בסופה. כבר אחרי כמה שורות ראיתי שנוצרים לי קצוות של סהר. גם  גם את זה נוח לסרוג בכל מקום אז אני עושה זאת בנחת וליד זה סורגת גם משהו שדורש יותר תשומת לב לעשיה.

הצעיף הנסיוני הנסרג מהחוץ פנימה

מראה שולי הצעיף הנסיוני שבו אני מפחיתה עיניים

מראה שולי הצעיף שבו מעלים עיניים על פי הדוגמא

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות סיבים, אמנות שלי, כללי, מלאכת מחשבת, ממצלמתי, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.