ויקיפדיה -קורס עריכה לגימלאים = חוויה

כתת המחשבים באוניברסיטת חיפה

לפני כ3 חודשים ראיתי מודעה ב'פייסבוק', שבאוניברסיטת חיפה ייפתח קורס עריכה בויקיפדיה לגמלאים. מאד שמחתי, לפני כשנתיים הייתי בכמה מפגשים  חד-חודשיים ב'ויקינשים' בתל אביב. עזרו לי שם להשלים ולהעלות את הערך 'אמנות סיבים'. אך קשה היה לי לנסוע לתל אביב והרגשתי שאני צריכה קורס יותר בסיסי ורצוי קרוב יותר לבית.

כתבתי לכתובת המודעה, מלאתי דפי שאלון/מבחן, אחר כך טלפנה אלי מורת הקורס שי וראיינה אותי בטלפון. התוודיתי לפניה שיש לי חששות טכנולוגיים שונים ושאינני גאון מחשבים, אבל היא הייתה מאד מעודדת. וככה נכנסתי ביום שני ה26 לנובמבר 2018 לחדר מלא מחשבים, מתחת לספרית האוניברסיטה של חיפה, עם עוד 9 אנשים די נרגשים כמוני , לשמחתי היו 6 נשים ורק 4 גברים, כיוון שיש מיעוט עורכות בויקיפדיה, מורה ושני מורים מתנדבים, המורה שי והמדריכים  לירון ועמיקם.

המורה המעולה והנחמדה שי

התחלנו בסבב הכרות  ומיד התרשמתי שלכל אחת ואחד יש הרבה ידע ונכונות לתרום לאחרים. התחלנו ללמוד, ממש ללמוד. הרבה מושגים, הרבה טכנולוגיה, מה שמאד עזר שאומנם היה מסך גדול אבל המורה שלטה בכל המחשבים בכתה וכך יכלנו לראות איך זה באמת קורה על המסך שלפנינו. שלוש השעות עם הפסקת השתיה+הכריכים, נגמרו לפני שהרגשתי.

לאחר השיעור אמרה המורה שיש שיעורי בית, שנקבל הביתה בדואל לומדה שעלינו לחטט בה ולהבינה. כמו כן סופר לנו שכמשימת הגמר לקורס בן 5 המפגשים, אנו מוזמנים או לתרגם ערך מלועזית לעברית , להרחיב קצרמר =מאמר קצר, או לטייב ולשפר ערך קים אך דורש שיפור לשוני סגנוני. וכמובן במשך הקורס אנו מוזמנים לתקן ערכים וביטויים שדורשים תיקון.

 

מיד החלטתי שאני רוצה לתרגם ערך, כלומר לתרגם אני יודעת אבל

לירון ועמיקם , שני המדריכים שהתנדבו לעזור לנו

לא ידעתי אז את הטכנולוגיה הכרוכה בכך והחלטתי שזה ילמד אותי המון על עצם הכתיבה בכלל, על המבנה שמאחורי כל העריכה הזאת ועוד. וכך תוך דפדוף ועיון בלומדה המצוינת שקבלנו משי, חיטטתי בויקיפדיות לועזיות, כדי למצוא מה אני רוצה להעביר לעברית. חיפשתי משהו שיתרום לקוראים בעברית, אך גם יש לי אליו קשר אישי כלשהו.

כבר ספרתי שנולדתי פליטה במחנה בשוייץ. מי שעזר להוריי וגם לעוד הרבה יהודים אחרים, היה הנס קליי [Hans Klee] , חיפשתי ערך שלו ולא מצאתי. אבל ידעתי שבזמן שהנס עזר  להורי בשוייץ, אביו אלפרד קליי [Alfred Klee ] נמצא בהולנד. אלפרד עזר שם לפליטים שברחו מגרמניה, בקר לעיתים בבית הורי אמי דוד ורגינה קליין וגם פגש את סבי השני פיליפ כהן. במכתבים שירשתי מאמי , רוב הדואר שהגיע אל הורי לשווייץ, נשלח אל הנס קליי הביתה. עלי לספר שבשלב מסוים של חיי סברתי שהנס ואשתו אדית שהיתה רופאת שיניים. היו משפחה מדרגה כלשהי של אמי, אני זוכרת שב1959 כשנודע לאמי על מותו של הנס , היא ישבה שבעה. היא המשיכה לדבר עליהם עד שנפטרה.

כיון שלא מצאתי ערך על שמו של הנס קליי החלטתי לתרגם את הערך של אביו אלפרד קליי.  הערך האנגלי והגרמני היו מאד עניים ושדופים, היו שם יותר כותרות מכתוב והיתה בביליוגרפיה די ענפה. החלטתי למלא ולעבות את הכתוב ,לצערי לא יכלתי לציין ציטטות מהמכתבים והמסמכים שבידיי, כיון שהם עדיין אינם מפורסמים לציבור מתוך ארכיון ידוע וגם ספרי טרם גמור. החלטתי גם לחפש ביבליוגרפיה על המרשתת ולאמת שהיא קיימת לטובת המחפשים להרחיב את ידיעותיהם, או המפקפקים מנין אני יודעת את העובדות שאני כותבת ולא להסתמך על הביבלחוגרפיה של הערכים הלועזיים.

בחמשת המפגשים למדנו המון, את ה'שפה הויקיפדית העברית', את מגוון כלי העבודה העומדים לרשותנו . למדנו על מבנה המידרג של פעילי ומפעילי הויקיפדיה וקצת על ה'פסיכולוגיה' שמאחוריה. היו הרבה שיחות ודיונים בכתה על 'הלכות השימוש' בויקיפדיה. קבלנו כלי עבודה ליצור ערכים ולתקן ערכים מתוך הידע שלנו [שצברנו בימי חיינו] תוך התמודדות עם האפשרות שאדם אחר ימחוק וישנה את פרי הגותינו ומחקרינו רבי השנים, מכל מיני סיבות.

למדנו שחשוב לבדוק אחרי הקלעים של ערכים את ה'שיחות השונות' בין עורכים שונים, ואת הסבריהם למה הם מוחקים או מבטלים ערכים או תיקונים. אני סבורה שזה אחד הכלים היותר חשובים שהקורס העניק לי אישית. אני מניחה שלכל משתתפ/ת בקורס היו נקודות לימוד חשובות יותר או פחות.

שי מלמדת

אנשי הקורס היו חרוצים מאד, ושלל ערכים חדשים נכתבו, כמו כן שופצו ותוקנו ערכיםערכים רבים.

בקשתי שהאנשים יכתבו לי מה עשו , לצערי רק מעטים נענו לבקשתי, המורה שי שלחה קישור לדף על השגי הקורס. וכדי לא לקפח אנשים אני מעתיקה כאן את רשימת הערכים , בלי שמות העורכים [החדשים] , כי כוחם עבדו קשה מאדץ ולכולם מגיעות ברכות 'כה לחי '.

על  פי דף המידע של ויקיפדיה הרי עד לכתיבת השורות האלו משתתפי הקורס הוציאו עד היום 14/1/2019 בשעה 9.20  בבוקר 18 ערכים חדשים ותיקנו והעשירו 86 ערכים לא העתקתי את רשימת הערכים המתוקנים כי הם רבים כל כך.

הנה רשימת הערכים החדשים

חינוך גאוגרפי [חדש] / – קרב וסלוי [חדש]/ – גאוגרפיה רגיונלית [חדש] /  – גאוגרפיה תרבותית [חדש]/ – המהפכה הכמותית גאוגרפיה [חדש]/ – משה נובק [חדש]/ – האיש מזהב [חדש]/ – אלפרד פיליפסון [חדש]/ – הספרות היהודית- הונגרית במאה ה – 19 [חדש]/ – אטלס לאומי [חדש]/ – יוהאן היינריך פון תינן [חדש]/ – לוציה די למרמור [חדש]/ – נסיכת הצרדש [חדש]/ – רשימת בתי כנסת בהונגריה [חדש]/ – אלפרד קליי [חדש]/ – לה פייטרה דל פרגונה או אבן הבוחן [חדש]/ – גבירת האגם [אופרה] / – שאלאמון, מלך הונגריה [חדש]/ – גאוגרפיה .

אני עשירת תודה למורה שי, למדריכים לירון ועמיקם. לויקימדיה שהזמינה אותנו, לחבריי לקורס שמכל אחד מהם למדתי משהו.

בוגרי קורס העריכה בויקפדיה לגימלאים בחיפה ביום סיום הקורס

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות יהודית, אמנות סיבים, כללי, ממצלמתי, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

9 תגובות בנושא ויקיפדיה -קורס עריכה לגימלאים = חוויה

  1. מאת יורם‏:

    מרים, איזה מזכרת בכתב על חווית הקורס. תודה על התיעוד ועל ״שותפות הגורל״, שהתחדשה אחרי יותר מיובל שנים.

    • מאת mirjam‏:

      תודה רבה יורם. גם על התגובה המחמאיתית וגם כי שמחתי מאד לשוב ולפגוש אותך אחרי יותר מיובל וגלות שעשית חייל במקצועך. מרים

  2. מאת אילה רז‏:

    נשמע קורס מעולה ועכשיו לעבודה. בהצלחה!

  3. מאת Jochai Rosen‏:

    כל הכבוד !!

  4. מאת שי‏:

    מרים, זה נהדר!
    הבלוג מסכם כ"כ יפה את מהלך הקורס, לצד שיתוף בסיפור ש"מאחורי" הכתיבה על נושא מיוחד הקרוב ללבך. כמו עבור יורם שכתב פה למעלה, גם עבורי זו מזכרת נהדרת מקבוצה מיוחדת.
    עשירת תודה לך, שי (ה"מורה"…)

  5. מאת תמי‏:

    אוי, כמה חבל לי שלא ידעתי על כך… הייתי מנסה להתקבל (למרות שאני לא גמלאית עדיין…). אני רוצה לעשות כבר מזמן סדנה או קורס לעריכה בויקיפדיה, רק שזה תמיד בירושלים…
    בכל מקרה, מהתיאור שלך זה נשמע נהדר, ושמחתי לקרוא את חוויותייך.
    תכתבי פה מפעם לפעם על ערכים שאת מוסיפה. אשמח לקרוא אותם ולהחכים.

    • מאת mirjam‏:

      תמי ראיתי שכעת נפתח קורס בתל אביב. אבל כבר התחיל. אולי תכתבי לויקימדיה ותשאלי מתי יהיה עוד אחד בצפון. כיון ששאלת על ערכים נוספים ץ אז הוספתי בשבוע שעבר את הערך 'כריס לאבו'. שעליו יש לי גם רשומה בבלוגץ ואז טרם ידעתי שהוא קיבל אות 'חסיד אומות עולם'. בינתיים אני גם מקשרת בין ערכים על אמנות סיבים. וטקסטיל. וכן ביו ערכים על יהדות הולנד. ואני גם מוסיפה להם פרטים היסטוריים שחסרים שם מאד. מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.