מדוע איני לובשת בגדים שחורים בפתיחת תערוכות?

לקראת פתיחת תערוכתי  "התרשמויות מפה", בעין חרוד, אמרה לי חברה אמנית-אוצרת, שאלבש בגדים שחורים כדי שבגדיי לא יתחרו עם העבודות שלי בצבעוניות! וגם כי כך מקובל!!!  מה לעשות ואני לא אוהבת ללבוש בגדים שחורים, שחור פשוט לא מתאים לי! אלא אם הוא מופיע ככתם או שניים עם צבעים אחרים.  סברתי שכבר הגענו לזמנים שזכותנו להתלבש בצבעים שאנו אוהבים ללבוש ושלדעתנו מתאימים לנו. וה'מקובל' כבר לא כל כך מקובל, אולי הוא רק המלצה למי שמתקשה להחליט מה ללבוש להזדמנות כלשהי. לדעתי בגד צריך להתאים לי כך שארגיש בו נוח כל כך שרגע לאחר שהתלבשתי,  כבר לא אהיה מודעת ללבישתי אותו.

רציתי כבר מזמן לכתוב על נושא זה, אך לא כתבתי, אבל שבתי להרהר בכך בימים אלה של החלפת בגדי

קטע מצעיף המוביוס מרובה הירוקים

קיץ בחורף, כשהורדנו ממדפים ומקולבים את הבגדים החמים ובו בזמן אנו מכבסות, מגהצות ומאפסנות את בגדי הקיץ. זהו גם הזמן להגיד שלום לבגדים שכבר כמה שנים לא לבשנו, אולי לשנותם ולהפכם למשהו חדש או אולי להעבירם למישהו אחר. התבוננתי בחצאיות הישנות שלי וראיתי שרובן משובצות, מיעוטן בצבע אחיד, הסוודרים שלי הם גם חד צבעוניים וגם רב צבעוניים…יש לי גם חצאיות שעדיין יפות, אבל קצת משעממות אחרי 20-30 שנה. בא לי קצת להתחדש. אז בדקתי בערימות הבדים, קורדרוי ירוק שכבר גר בארון כמה שנים, נראה לי השנה ממש יפה, ואם אשלבו עם האפודה הירוקה וצעיף המוביוס הירוק שירדו משיפודיי בשנה האחרונה, אז זה בהחלט נראה מבטיח. אחר הסתכלתי שנית על בד משובץ שנראה גם יפה ויש בו פס ממש בגוון של האפודה החדשה שלי, והוא גם ישתלב יפה עם כמה סוודרים בגילים שונים. אז אני מרוצה ומרגישה מוכנה לקבל את פני החורף החדש! והלואי ויהיה המון גשם!!!

הקורדרוי הירוק

תוך כדי תפירה, גיהוץ ושאר המלאכות שקשורות ל'החלפת העונות' בארונות, ניסיתי קצת לחשוב על רתיעתי מלבישת בגדים שחורים. ראשית, כמו שאמרתי זה ממש לא מתאים לי והדיקטטורה של הביגוד כבר מזמן כווצה למימדים קטנים, בעולם הליברלי חילוני. למרות שמוסכמות לבוש עדיין קימות בהרבה מקומות, חלקם מבחינה מקצועית, מדים שונים [צבא, מכבי אש, משטרה וכו'] בגדי עבודה יעודיים [ברפואה או מפעלים שונים] ובגדים שהם ספק מדים אידיולוגיים ספק בגדי שליטה [ כל מיני תקנות 'דתיות' על אורכי בגדים וכו' מי שמחליט מה מותר לך ללבוש שולטת בחלקים של חייך]. בתי המוסיקאית מופיעה הרבה בשחור כשהי מנגנת בקונצרטים,  כי זו 'מוסכמה מקצועית' ומסורת ארוכת שנים.    http://drora.me/

מוסיקאים לובשים שחור בקונצרטים, כמסורת של הופעותיהם בבתי המלוכה האירופיים, בתקופות שביגוד היה מוסדר בתקנות וחוקים שונים.  בני האצולה וראשי הכנסיות הורשו ללבוש בגדים וצבעים שנאסרו על דלת העם ובעלי המלאכות השונים. אך איני יודעת מתי חוקק החוק שעלי להתלבש בשחור בפתיחת תערוכה שלי?. דוקא כיבדתי את רוב פתיחות התערוכות עם חצאיות וחולצות צבעוניות, שהרי אלו היו  חגיגות!

אגב גם לקורדרוי =Corduroy או בצרפתית 'אלגנטית' Cord du Roi יש קשר מלכותי!! זה היה הבד ששימש במאות  ה17-18 לתפירת ביגוד חזק ועמיד למשרתים של בתי האצולה הצרפתיים. בימינו הקורדרוי זוכה לסירוגין לשנות חסד ויוקרה כשהוא באופנה ואחר יש שנים שבה אין רואים אותו בכלל. באופן מסורתי הוא בצבע אחיד אבל יש תקופות שהוא זוכה להדפסים אופנתיים.הוא נוח ללבישה כי מלבד עמידותו הוא כביס, קל לתפור אותו ואינו יקר מדי, הוא נוח לעונות הביניים והקור כי אופן אריגתו מספקת בידוד לגוף.

קורדרוי עם אריגה והדפס של דימויים צבאיים - הליקופטר וגיפ'

 

 

בגדים שחורים נלבשים במערב גם כבגדי אבלות, הם מופיעים בבגדי איכרים בארצות שונות, בגדי נזירים וכו'. האם יכול להיות שההצעה ללבוש בגד שחור בפתיחת תערוכה בא מהמושג [שגם מקורו הוא צרפתי] ה'שמלה השחורה הקטנה'? שנחשבה פעם 'שיא האלגנציה'  , גם לבישתה מחוברת לאיסורי לבישת בגדים  צבעוניים, אך לשחרור הלחץ הותר ללבוש אותה עם שלל צווארונים, שצורתם המשתנה כאילו שינה וגיוון את השמלה השחורה.

צווארונים להחלפה על 'השמלה השחורה' כדי להראות כאילו יש כמה שמלות

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, מלאכת מחשבת, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא מדוע איני לובשת בגדים שחורים בפתיחת תערוכות?

  1. מאת Linda Bar-On‏:

    Wonderful! Black can be so unimaginative! Likewise the "waitress" uniform – those ladies who wear a white blouse with black trousers or skirt and feel "dressed." Weddings, such joyous occasions, have become like Iran with black outfits de rigueur.Out with black and in with colour!

  2. מאת Abe Kohen‏:

    Living in NYC it is quite common to see everyone wearing black. I hate it when I go to an affair and I see the waiters wearing black shirts and black pants, because that's what i am wearing.

    I go to the gym twice a week, and I was wearing a bright red T-shirt, because there is nowhere else that I would wear it in public. So after the gym we had a small Christmas party and I showered and changed to black. One Christian woman said she liked my red T-shirt (Santa Claus) and why was I wearing black FUNERAL clothes.

    Happy Hanuka,
    Abe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.