חוטים מחליפי צבע

אני אוהבת לסרוג, לרקום, לצנר ולארוג בחוטים מחליפי צבע, כלומר חוט שבתהליך הייצור שלו בטוייה או בצביעה הפכוהו לבעל יותר מצבע אחד או שהצבע הבסיסי שלו בהיר בחלקים מסוימים וכהה בחלקים מסוימים. לפני שנים ייצרו יותר חוטים טוויים מכמה צבעים שונים, כעת רואים הרבה יותר חוטים שנצבעו באיזורים שונים בצבע שונה. תהליך הייצור שלהם הוא מענין, החוטים נכרכים על מעין לוחות וכל צד של הלוחות נטבל באמבטית צבע שונה.  תעשיה זו רבת נסיון כל כך שאורך כל צבע וגוון מסוימים אחיד לכל אורך החוט, בשנים האחרונות אפשר אף לקנות חוטים שמיקום הצבעים עליהם מבטיח יצירת דוגמא תוך כדי הסריגה.

ברקימה, חוטים מחליפי צבע נעשו מאד מקובלים ברקימת פרחים, חיות, ושאר צורות המסמלות משהו טבעי. הם נותנים תחושה של עומק, של שכבות ושל מעין רטט.

דופן של "הקופסא שלי", רקימה.

במשך כמה שנים ערכתי מיני 'נסיונות', תוך כדי סריגה ורקימה, בחנתי וניסיתי להבין מה משפיע על הצורה הסופית של העבודה, האם להתחיל כל כדור צמר או דוללת חוט מקטע של אותו הצבע או צבע שונה. לאחר הרבה עבודה הבנתי איך אני יכולה להשתמש בהתחלפות הצבעים של החוטים כדי לקבל את הצורה הרצויה לי.

 

ה'דופן הרקום' של "הקופסא שלי", העץ רקום מ2 ירוקים מתחלפים שונים, השמיים מ2 חוטים כחולים  מתחלפים,

משמאל קטע מ"טירה פורחת", 1997-8, רקימה והטלאה.

הצד הימני העליון הוא תוכנית 'בית ספר עם חצר'  החצר רקומה מחוט ירוק מתחלף וחוט חום מתחלף, כשהם רקומים זה מעל זה לסירוגין.

 

כמובן שאי אפשר לנחש את המראה הרצוי, יש צורך לשוב ולנסות  בדוגמיות עד שמגיעים בדיוק לתוצאה הרצויה, אך במקביל עלי לאמר שאין שום רע בהתענגות על עבודה עם חוט מתחלף ופשוט לתת לו 'להסתדר' כמו שתכונותיו מאפשרות.

איזור קרוב לכתף , החלק הרחב של השרוול

השרוול נסרג בעיגול מהכתף לאמה בלי שום תפר, באיזור הכתף הוא רחב יותר ולכן הצבעים של החוט הסתדרו במעין חץ רחב.

ככל שסרגתי כלפי האימרה [תוך הורדת = הפחתת עיניים מחושבת] הלך השרוול וצר, הצבעים הסתדרו במעין ספירלה שהלכה וצרה גם היא, עד לאימרה.

הצד הצר של השרוול [ קרוב לאימרה

כאשר סרגתי את הסוודר הזה , כולו בחתיכה אחת, בעיגול, ללא אף תפר, מן הצוארון כלפי מטה, היתה לי תחושה עמוקה שאני יוצרת משהו שלם, ללא חלקים או תפרים מיותרים.

 

 

כך אני ממשיכה לשחק [אני מקווה שאף אחד לא שומע?] בחוטים הללו, כשאני קובעת לעצמי כל מיני מטרות, או מקווה למראות שונים.  פעם תהיתי אם אוכל לקבל מראה של בד שעליו 'נשפכו' צבעים, משהו כמו מגש הצבעים שבו משתמש הצייר.

כל שורה צונרה בחוט שונה

בסוודר זה צונרה כל שורה בחוט שונה, כל החוטים היו בעלי 3 צבעים לפחות, כשלקחתי חוט לשורה הבאה בחרתי חוט שלפחות 1 מגווניו, נמצא גם בחוט של השורה הקודמת. זה יוצר הרגשה שהצבע 'נשפך' משורה לשורה.

 

אני ממשיכה לאהוב חוטים מחליפי צבע וליצור בהם, וממליצה לכל יוצר/ת להתנסות בהם.

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, מלאכת מחשבת, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.