מילים מתקשטות – כדי להיות יותר מכובדות -ב'

להלן רשימה של ביטויים שמצאתי על המרשתת , בדואלים של מכרות, בחוברות תפירה וסריגה. חלק גדול אספתי מתוך אתרים שמוכרים בגדים וחפצי בד ממוחזרים / משופצים/ תפורים מחומרים ישנים או בלוגים שכותבים על כך. הביטויים הללו הפכו לשפת ה'מוסכמה החברתית העכשווית' ומשמשים  גם את ממחזרי הבגדים והאביזרים עשויי הבדים וגם את רוכשיהם  כדי 'למכור' אותם כמשהו  יותר 'אלגנטי'.    ברשימה זו אני מתיחסת למילים/מונחים אלו אך ורק בקשר לצורה שבה משתמשים בהם במכירה,פרסום  ותיאור בגדים ואביזרי אופנה ממוחזרים או עשויים מחומרים ממוחזרים. אינני סבורה שאמהותינו או סבתותינו היו קונות משהו ממוחזר ומתגאות בכך!.

גילוי נאות!  אני ממחזרת את בגדי שלי, אבל אני קוראת לזה בשמו; מיחזור' תיקון ושימוש מחודש. אני גאה ביכולתי לעשות זאת, אך איני קושרת לזה כתרים ואיני מצרפת לכך מילים גבוהות כדי להציג זאת כמשהו אחר.

אני עשירת תודה לאמנית הסיבים  לינדה בר און  ולסגנונאית הלבוש רבקה פרידלנדר על שיחות ארוכות ופוריות שבהן עזרו לי להטיב ולהבין את רוחב הנושא הזה.

Altered , ביטוי שאומר בפשטות שונה[עם שורוק ןקמץ] , הוא מופיע במרשתת בעיקר בצירוף הביטויים couture/fashion /vintage  כלומר אופנת עילית ,בגדי -אופנה ובגדים ישנים ששינו בהם משהו. בשני מקרים ראיתי אותו בצירוף המילים  used sweaters כלומר סוודרים משומשים .   בדרך כלל לא מפורט מהו השינוי.

American old clothes, ראיתי כמה אתרים ופרסומות שזו היתה הכותרת שלהם, אז נראה שיש קהל שמעונין בכך.

Antique ,תמיד ידעתי שיש אנשים שאוספים תחרה עתיקה, אני מכירה אמני סיבים שמשתמשים בחלקי תחרה ו/או רקמה עתיקים. אך לגבי בגדים עתיקים? חשבתי שהם מענינים מבחינה היסטורית, ללמוד מה לבשו ואיך תפרו אותם ומאלו חומרים. הבגדים הללו גם לימדו אותנו על השינוי במידות הגוף שחלו עם שינויי תנאי החיים במשך הדורות. כעת מוצאים פרסומות שבהם מצוין שהבגדים עצמם או חלקים מהם עתיקים והמחירים בשמיים.

Artistic , הוספת המילה 'אמנותי/אמנותית'  הינה כבר שנים רבות מתכונת להצלחה, לאו דוקא של חפצי אמנות אמיתיים, אלא של כל מיני מוצרים או שירותים אחרים. בשטח הביגוד. פעם  היה נהוג לדבר על תיקון אמנותי כמילת קוד לתיקון בלתי נראה לעין, כך שלא ידעו שגרב הניילון או  הבגד תוקנו. כעת זה מופיע בפרסומות למכירת בגדים ממוחזרים בתוספת הביטויים patched clothes בגדים טלואים , tattered בלוי מרופט, וכדומה.

Artsy, אמנותי

Avant- Garde , במושג זה קראו לקבוצה או יחידים שהחשיבו עצמם כמקדמי רעיונות או העומדים בראש הקידמה, מהפכנים,  כניגוד לממשיכי המושגים הישנים, למעשה זה הפך למושג טעון פוליטית וחברתית. לענייננו , המצמידים מונח זה לתיאור ביגוד רוצה לאמר בגד חדשני , 'עכשווי' שתלבשי אותו 'לפני' כולן.

Bohemian , במקורו מונח זה תיאר אדם שבא מחבל הארץ בוהמיה, זו היתה מילה אחרת לנווד או צועני שחי חיי חופשיים מחוץ למקובל, פעם חשבו שכל הצוענים באים מבוהמיה ואי לכך אמנים או סטודנטים שחיו באופן שונה מהאנשים האחרים כונו בוהמיים. בגדים קצת מטולאים או מתוקנים אולי עם קצת כתמי צבע נקראו בגדים בוהמיים או צועניים.

Boho ,תערובת של סגנון בוהמי והיפי. תוספות של עבודת יד כמו רקמה אן סריגה ועבודת צינורה.

Born Again Creations , מושג שהגיע מתוך תנועות נוצריות, מעין חזרה בתשובה, אך בהקשר לשינוי ועיצוב מחדש של בגדים  הוא פשוט ביטוי מכובס למיחזור של בגד ישן.

Chic , אופנתי, מסוגנן, לרוב רימז על משהו שמקורו או רעיונו בא מבירות האופנה, המילה במקורה צרפתית ולכן מביאה עמה מעין ניחוח פריזאי. במחוזות הבגדים הממוחזרים אפשר לראותה בצירוף הלא יאמן של המילים Shabby או  Tattered שניהם מתכוונים למרופט.

Couture , משמעותו תפירה בצרפתית, כיוון שהצרפתים הצטינו ביצירת אופנה אנו מכירים אותו בדרך כלל כHaute Couture תפירה עילית. כשמצרפים תיאור זה לבגד שנתפר ממשהו אחר, מתכוונים ליחס לבגד המשופץ קשר לתפירה עילית.

Cut , torn , חתוך, קרוע, פעם זו היתה בושה ללבוש בגד עשוי מפיסות קרועות היום זה נחשב מאד מכובד מתחשב בכדור הארץ וכדומה.

deconstructed / reconstructed ,שני הביטויים הללו מתיחסים למשהו שהיה שלם פורק והורכב מחדש או למשהו חדש. למשלבגד  שהורכב משני בגדים שונים שפורקו לחלקים.

Eco ,קיצור לאקולוגי, התחשבות במצב כדור הארץ ובעיות האקלים.מרביים לראותו ליד בגדים מחודשים מחודשים מופיעים בצירוף של friendly / fashion / Urban בלומר בגד שיצירתו היתה ידידותי לסביבה, זוהי אופנה ידידותית לסביבה וגם לחיים העירוניים.

Fair, צודק הוגן,  שנוספת היום להרבה מוצרים יחד עם המילה trade ולציין בכך שהפועלים והעובדים שייצרו את זה קבלו שכר הוגן ולא נוצלו.

Fairy , פייה הינה יצורה דמיונית לבושה בבגדים קלילים ושקופים, רבות לבושות בלבן וורוד, מעין בגדי בלט, שאהובים על ילדות צעירות ואימותיהן. הן מעופפות בין הצמחיה ולרוב מביאות עימן טובה וברכה.

fast fashion ,אופנה מהירה /זמינה , ביטוי שנלקח מעולם המזון המוכן.

Funky, מושג שבא מעולם המוסיקה תערובת של ג'ז,מוסיקת נשמה ובלוז.במזון המוני מדבר על מזון בעל ריח חזק למשל גבינה עם עובש.כמו כן זה משמש לביטוי של דברים בעלי ריח זיעה שלא כובסו זמן רב.

Gypsy, צועני/ה, הצוענים היו ועודם עם נרדף לא רצוי, בגלל ניידותם מיחסים להם כל מיני תכונות לא יפות. כיון שהם נוודים שנוהגים ללבוש תערובת של בגדים שוני צבע וגזרה, לעיתים מוטלאים בצבעים שונים, יוצרי האופנה וממחזרי הבגדים קוראים לכל סגנון בגד ששונה מעט מהמקובל או שמורכב מכמה אריגים סגנון צועני. המונח צועני מתחלף לעיתים קרובות עם בוהמי.

Manipulated ,מהונדס, משהו ששינו  בצורה מחוכמת.

Parisian , פריסאי כלומר מהודר אופנה עילית וכדומה.

Pauper , עני/ה, אביון/ית, כלומר בגדים שלובשים עניים כיום דבר מכובד. לאור מצב כדור הארץ.

Recession  , מיתון מרמז על צנע על הסתפקות במה שיש, להוציא יש מאין.

Reclaimed , לדרוש מחדש = להשתמש באופן חדש במקום לזרוק.

Refashion , עיצוב מחדש, לחדש משהו שעבר זמנו שוב לאופנתי.

Re purpose , להפוך למשהו שונה בעל ייעוד שונה .

Retro, קידומת עכשווית שמסמנת יצירת חפצים או בגדים שנשענים על אופנה ת טעם או אופן עשייה מזמנים קודמים.

Roma , שמו של עם צועני, מתחלף עם  צועני/ בוהמי.

Romantic, רומנטי, בגדים רומנטיים מתיחס גם לתקופה הרומנטיות ]1910-1815וגם רומנטי רגשי שנוגע עניני אהבה.

Rustic , כפרי, גס, פשוט.

Second hand , יד שניה כמו במכוניות. ראיתי גם מישהו שכותבת בלוג על מיחזור בגדים בשם second Chances , הזדמנות שניה. ובעצמי קראתי פעם לבגד מחודש שלי Second appearance , תחיה מחודשת

Seasoned , מתובל, דבר שהבשיל והינו  כעת מוכן ובמצב מצוין.

Shabby , מרופט, מופיע הרבה בצירןף של  Chic ראיתיו גם עם Urban שכוונתו משהו עירוני מעודן יותר אופנתי יותר.

Sustainable ,  משהו שמאפשר להקטין את הנזק הסביבתי, מופיע הרבה עם המילה  Fashion.

Tattered , מרופט, מופיע בדרך כלל ביחס לבגדים אבל ראיתי גם פרסום שטען שהבגד עשוי מבדים כאלה.

Tribal, שבטי, בשפה חברתית תקינה זה החליף את המילה פרימיטיבי, בהקשר הביגוד הממוחזר זה מסווה לכל מיני הרכבים לעיתים משונים של בדים וחומרים  באופני עשייה  וצורות שפעם  לא היינו מוכנות ללבוש.

Urban, עירוני כלומר אופנתי ומתוחכם יותר מאשר בגדי כפר או בגדי עבודה של פועלים.

Upcycled , כמו recycled אבל זה UP כלומר ברמה גבוהה יותר.

Used , משומש.

Vintage, מיושן מושג שבא מעולם היינות, שם יין שששה כמה שנים בבקבוק השתבח. עולם האופנה התחיל להשתמש בביטוי זה למכירת בגדי אופנה של תחילת המאה ה20 .

Woodsy.משהו גס, שאפשר ללבוש בעבודה ביער. לעיתים מתחלף או מחובר לEarthy

קראתי וראיתי עוד הרבה ביטויים מענינים שפעם לא היינו מחברות לביגוד או אופנה. בהרבה מקומות הבגדים נמכרים בצירוף של כמה מהביטויים הנ"ל. הבגד גם עשוי מבדים מרופטים וגם בוהמי וגם אופנתי ועירוני .… ככל שמוחן היצירתי של המוכרות ממציא. למי שמעונין/נת לרכוש או אפילו רק לראות בגדים או אביזרים כאלה , אני מציעה להקליד כל צירוף אפשרי של הביטויים הנ"ל…… ולהתכונן ל'מסע גלישה' קסום של צבעים וצורות .הזהרו זה ממש ממכר !!!.

בראשית שבוע זה, מצאתי במקרה בלוג של מישהי שקראה לחצאית שתפרה ממספר חצאיות Frankenskirt חשבתי שהיא היחידה, אך כשחיפשתי הבקר את הבלוג שלה ראיתי שהביטוי הזה כבר מופיע בכמה מקומות.

 

קטע מ'סרפן השאריות' שלי

קטע מ'סרפן השאריות' שלי

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות סיבים, כללי, מלאכת מחשבת, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא מילים מתקשטות – כדי להיות יותר מכובדות -ב'

  1. מאת תמי‏:

    רשומה נפלאה ומרתקת. תודה, מרים!

  2. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    נהדר ותודה.

    • מאת mirjam‏:

      רבקה במקרה זה התודה היא לך ושלך, השיחות עמך ועם לינדה בהחלט המריצו אותי לכתוב את הרשומה הזו. מרים

  3. מאת אילה רז‏:

    תודה רבה לך, מרים, על רשומה מחכימה ומעניינת. יש לי שתי השגות לגבי מילים שהופיעו במילונך:
    fast fashion- הכוונה היא לאופנה זולה ומזיקה שמנצלת כוח עבודה זול ומזהמת את הסביבה.
    sustainable- בעברית תקנית פירושו בר-קיימא. בגד או בנין שעשויים לשמש אותך לשנים רבות.

    • מאת mirjam‏:

      אילה החביבה, תודה לך שקראת והוספת את הערותייך. קיויתי מאד שאנשים נוספים יצטרפו לשיחה זו. אני מקבלת את תיקונייך לרשימה. כפי שכתבתי,אותי עניין בעיקר השימוש הנרחב בביטויים אלה ליד הבגדים הממחוזרים, כבר כמעט באופן מתועש. אכן אנו מבינות שמובן המילה האחרונה הינה 'בר קימא', אך במקרה של הבגדים הממוחזרים רבות מהמוכרות מוסיפות זאת כגימיק מכירה, או כציון שעצם עשיית הבגד הזה מחומר ממוחזר משמרת את הסביבה- כלומר תורמת לקיימות הסביבה . מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.