לפני הרבה שנים מצאתי בבוסטון בחנות ספרים גדולה את הספרון Grooks 3 לא ידעתי מה זה בדיוק, היייתי ביעפת רצינית, דפדפתי וראיתי מעין שירי-משל פילוסופיים עם איורים נהדרים. המחבר הינו פיט היין [Piet Hein] שעל גבי גב הספרון הוגדר כרב- אמן בסוג שירה זה. לימים כשמצאתי עוד ספרים שלו, למדתי שהוא היה גם ובעיקר מדען דני שהפך למשורר, הומניסט שהתבונן בחיבה ואהבה על המצב האנושי. הוא כתב כ7000 [שבעת אלפים ] שירי-משל. שתורגמו לשפות רבות אך לא לעברית. את הספרים אייר יינס ארופ [Jens Arup] . שירי-המשל הפכו להיות חלק מנכסי הצאן והברזל של חיי.
פיט היין נולד ב-1905 ונפטר ב-1996. הוא היה מתמטיקאי, ממציא , מעצב, סופר ומשורר. אחרי הכיבוש הנאצי הצטרף למחתרת ההתנגדות הדנית ופירסם את שירי -המשל כחלק מההתנגדות תחת שם הכיסוי Kumbel. לאחר המלחמה עיצב עבור התעשיה והארכיטקטורה הסקנדינבית סגנון חדש המבוסס על Supereclipse שהיה לסמל תעשיה זו.
כאמן רב כשרונות, מענינת הסתכלותו על מעשה היצירה.
'מיסתורין כפול' מאת פיט היין, גרוקס 3 עמ' 12 מיסתורין כפול
לאנשים רבים אמנים נראים
בלתי ממושמעים ופורעי חוק.
כזו עצלנות, עם כשרונות כה רבים,
נראית כמעט כפשע.
מיסתורין ראשון הוא כיצד הם עושים
את הדברים חסרי הפגם שהם יוצרים,
אחר, מה הם עושים
עם מרצם ועם זמנם.
נשאלתי הרבה שאלות על האמנות שלי, מקורה, אופן העבודה, למה אני יוצרת בנושאים אלה ומדוע איני עוסקת בנושאים מסוימים אחרים. חלק מהשאלות היו נפלאות וחלקן משעשעות. שיר-המשל של פיט היין מתמצת אותן היטב.
אהבתי מאוד! אני שומר איתי את ספר הגרוקס שמצאתי אצל הורי. בצעירותי נעזרתי בשירים הקצרים לתרגילי הלחנה ומכאן שעד היום אני יכול לצטט חלק מהם 🙂
בהקשר הזה, נזכרתי בקטע הבא:
I am a humble artist
molding my earthly clod,
adding my labor to nature’s,
simply assisting God.
Not that my effort is needed;
yet somehow, I understand,
my maker has willed it that I too should have
unmolded clay in my hand.