מה הזכירה לי דוגמת סריגת הצנורה הזו ?

עולם הבלוגים גדוש ועמוס בא/נשים ששמחות/ים לחלק עם אחרות/ים, את שעשו בעמל כפיהן/ם וכך מדי פעם אני יוצאת ל'טיול '  בין בלוגי מלאכת המחשבת. לפני כמה זמן הגעתי לתמונת שמיכה זו

http://winkieflash.nl/patterns/groovy-ghan-nl/

הבלוג במקורו בהולנדית אבל מצד שמאל למעלה תראו שאפשר לבקש תרגום לאנגלית.  הדוגמא מאד נשאה חן בעיני, אפשר להשתמש בהרבה שאריות או כל חוט שבא ליד. היא יותר מענינת מסריגת 'סתם' שורות פסים אחידות צבע, בגלל העמוד ש'יורד' לשורה השניה מתחתיו ו'מכסה' את השורה שמיד מתחתיו. הזזת העמוד ה'יורד', יוצרת אשליה של 'אלכסונים'. לאחר ששלחתי את כתובת השמיכה הנאה לכמה וכמה חברות שעשויות להתענין בה, זכרתי משהו מעומעם  על דוגמא דומה. בהתכתבות בקבוצת סורגות נזכרתי בעקבות תגובה של שר [Cher]  שזה מזכיר לה דוגמאות של סוודר שסרגה פעם לבנה, 'נפל גם אצלי האסימון' ושבתי ונזכרתי באופני סריגה מתוחכמים ויפים שבהם אמי השתמשה בשאריות צמר, והשכילה ליצור דוגמאות מהממות. לימים למדתי גם אני לשחק עם השאריות. לצערי לא נשארו לי הרבה פריטים כאלו מפעם, לא שלי ובטח לא של אמי, אך לאורך כל השנים אני בעצם משלבת חוטים בעלי צבעים שונים בכל מיני אופנים די יצירתיים.

דוגמא לסריגה שבה משחקים עם שאריות

אמי סרגה לי סוודר משאריות

לסורגות/ים די ברור מדוע יש לנו  ש א ר י ו ת ? למי שלא סורג/ת, זה לפעמים לא מובן. חוטים נמכרים בכמויות קבועות, בדוללות או כדורים בעלי משקל קבוע, בדרך כלל של 50 או 100 גרם. כך שגם אם אקנה את הכמות המדויקת לפריט שאני מתכוננת לסרוג, לעיתים קרובות נשאר כמות צמר קטנה [פחות מכדור]. ככה מצטברות לאט לאט כמויות של חוטים בעלי צבע, מרקם ועובי שונים ואלו הן השאריות. כדי לא לבזבזן, מנסה כל סורג/ת ליצור עמן דברים נאים, וכך נוצרים סריגים יפהפיים.

סוודר משאריות חוטים

צד הסוודר מתחת לבית השחי והשרוול

סוודר זה צונר  מהמון שאריות. אני סורגת סוודרים שלמים ללא תפרים ,אך כדי להבין איך לקבל את הצורה הרצויה,  עלי לחשב היכן לגרוע או להוסיף עיניים. הדוגמא בנויה מכך שחשבתי על מבנה הסוודר  כצינור [הגוף] שרוחבו ואורכו פחות או יותר זהים לכן הוא 'מורכב' כאילו משני 'ריבועים' , ושני צינורות דקים יותר [השרוולים] שאורכם עולה בהרבה על רוחבם. רציתי לצנר לא בשורות ישרות אלא בשורות אלכסוניות שנפגשות ומשנות כיוון באמצע הגב והבטן ומשני צידי השרוולים.

תכנון העבודה

אופן העשייה.

מכינים מצבור של שאריות חוטים. מודדים את הלובש/ת המיועד/ת.  מכינים קנה מידה שעל פיו יודעים כמה עמודים צריך לצנר  לפתח הצואר [כלומר שאפשר להעביר מעל לראש הלובש/ת].  מספר העמודים צריך להתחלק ב4. מצנרים עיני שרשרת כמו שחישבנו וסוגרים לעיגול [להקפיד שכל הע' ישרות].  שורה 1: 3 ע' שרשרת [=1 עמוד] בע' ה5 מהצינורה , עוד עמוד לאותה עין, *לדלג על ע' שרשרת  ולצנר 2 עמודים בע' שרשרת הבאה, כאשר מגיעים לרבע מספר העמודים המתוכננים, לצנר 2 ע' שרשרת [הכנה לפינת סבוב האלכסון]  וחוזר חלילה עד שמגיעים ומתחברים לע' שרשרת המרוחקת ה-2 מהעמוד הראשון . שורה 2: [וכל יתר השורות] להעלות על 2 ע' השרשרת מהשורה הקודמת 3 עמודי שרשרת [=עמוד] 2 ע' שרשרת ועוד עמוד [פינה אחת] *  לצנר צמד עמודים באמצע כל צמד עמודים של השורה הקודמת,  וב2 ה'פינות' להכניס עמוד, 2 ע' שרשרת ועמוד על 2 ע' השרשרת מהשורה הקודמת. סוגרים את השורה בעזרת ע' שרשרת על העמוד של הפינה הראשונה.  מחליפים לחוט מצבע אחר . אחר מעלים 3 ע' שרשרת [=עמוד] 2 ע' שרשרת ועמוד על הפינה של השורה הקודמת. ואחר צמד עמודים במרכז כל צמד עמודים מהשורה הקודמת.  ממשיכים כך עד שגובה הקטע המצונר שווה למרחק שבין הצואר לבית השחי של הלובש המיועד.

כעת מקפלים את העבודה למשולש שווה צלעות, מודדים משני  הצדדים את רוחב השרוול ומסמנים. על

הסבר למיקום המשך העבודה

הפינה התחתונה מודדים את חצי היקף בית השחי ומסמנים.  תופרים את העמודים שבין הסימונים וכך סוגרים את בית השחי.  מצנרים עמוד בפינה התחתונה של הריבוע [נקודה ז'], מצנרים צמד עמודים לתוך כל צמד עמודים מהשורה הקודמת [= השורה הקיצונית של הריבוע]. כשמגיעים לצמד העמודים האחרון לפני ה'תפר', מלפפים חוט על הצינורה כמו בצינור עמוד, מעבירים את המחט בין צמד העמודים מוציאים עין, מעבירים את החוט דרך העין והלולאה ונשארים עם 2 עיניים על השיפוד, לולאה על המחט להכניס אותה בין העמודים של הצמד הבא [על הצד האחר של הסוודר] , להוציא עין , להעביר חוט דרך העין והלולאה ולהעביר את החוט דרך 4 העיניים שעל המחט. יצרתם פינה הפוכה. המשיכו בצורה זו עד שיגמרו העמודים ויסגר צד הסוודר.   צנרו באותה צורה את הצד השני תוך הקפדה על סדר הצבעים שבהם השתמשתם בצד הראשון.

כעת סגרו באופן זהה את השרוול, עד ל  2/3 של אורך השרוול המיועד. קרבו את הקטע שנותר ותפרו את שני צידי הפס. אני בחרתי לסיים את השרוול בפס מצונר של חצאי עמודים שהשאיר את 'בליטות' הצד של פסי הצבע. בשולי הסוודר העליתי עיניים וסרגתי 1 עין ימין ו1 עין שמאל. גם את שולי פתח הצואר צינרתי בשורה של חצאי עמודים.

לפני שנים נהוג היה גם לגלגל שני חוטים שונים ולסרוג אותם כאילו הם חוט אחד, כדי לקבל כל מיני צבעים, זאת נהגו לעשות בעיקר כאשר פרמו סוודרים ישנים. אך ישנן  דוגמאות סריגה שבהן מנצלים את הצבעים השונים כדי ליצור דוגמאות עשירות. באנגליה ובארצות הסקנדינביות התפתחו דוגמאות מסורתיות, שמאפשרות לסרוג צבעים שונים בלי ציפות ארוכות מדי.

כובע שסרגתי משאריות לבני כשהיה קטן

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, מלאכת מחשבת, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא מה הזכירה לי דוגמת סריגת הצנורה הזו ?

  1. מאת Pam‏:

    I love the pattern you've created on the hat!!! It's amazing that you made it all from scraps. The translation reads that you make your sweaters without seams. If I was knitting again, which I'm not am not likely to do so for a long time, I'd ask how you did it. Now I'll be content knowing that it can be done if I ever get out the needles again. Very clever.

    • מאת mirjam‏:

      Hallo PAM! thank you for your comments. i think a lot of my creative knitting/crochet/sewing came from wanting to use up scraps! Yes i knit crochet seamless sweaters,vests, hats, etc . it needs gauging and calculating, but is a great fun. I have told several times how i started to knit seamless and maybe it is a time to write about it. and give credit to the people, who inspired me to explore it more.
      mirjam

  2. מאת אריאלה‏:

    נשביתי בקסמן של העבודות.כרגע השמיכה על הכוונת.

  3. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    וואו על הכל וגם על הוראות הסריגה של הסוודר המדהים. מורידה הכובע על הסבלנות המדהימה שלך ותודה על הכל.

  4. מאת אילה רז‏:

    לו רק היה לי זמן לסרוג… ותודה על רשומה מעניינת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.