אמנות ההשחלה או ההכלבה = תך תוכף או תך רץ

מזמן רציתי לכתוב על אמנות ההשחלה או אמנות ההכלבה, אינני בטוחה בשם העברי המדויק. אני מכירה אמנות כזו מאז ילדותי בשם ההולנדי rijg werk / rijg steek או השם האנגלי running stitch , מגינה שלאיין ז"ל קראה לו בספרה 'רקמות עמים' תך תוכף/ תך רץ. מסקרנות מה אמצא על המרשתת, גגלתי אותן.  כשהדפסתי 'השחלה' קבלתי כתובות של אתרים שעוסקים לא עלינו בסרטן השחלה. עם הדפסת המילה 'הכלבה' קבלתי כתובות של כלביות ואוהבי כלבים. אם כך עלי לשוב למקורות המודפסים, אגב תוספת המילה 'תך' , כלומר כשמקלידים 'תך השחלה' או 'תך הכלבה' הניבו כמה תוצאות לענין, אבל לא מספיק מפורטות לטעמי.

כרית רקומה בתך רץ בצבע אחד

 

כרית עשויה בתך רץ בכמה צבעים

 

 

 

 

 

 

במילון 'מילה במילה' של איתן אבניאון,  מוגדרת הכלבה כ… איחוי, הטלאה, חיבור, כילוב, כליבה, שלילה, שלל [ש סגולה], תיפור תך, תפירה, תפר [בגד] . והשחלה מוגדרת כ…הכנסה, הפשלה, חריזה, עיול, שחילה [הבקעה, השמה]. לכאורה אינן דומות ובכל זאת אני טוענת ששתי הגדרות/השמות הללו מתאימים לתך זה.

מימין מפה רקומה בתך רץ , משמאל פרט מוגדל של המפה

תך זה נוצר על ידי השחלת המחט עם החוט מעל ומתחת לבד, במרווחים פחות או יותר שווים ויצירת קו שעשוי מקטעים קטנים. הוא פשוט וקל לעשיה ואפשר למלא איתו גם צורות ומשטחים.

בספר התפירה McCall`s SEWING in colour, Hamlyn, 1971, Eighth impression ספר שליווה אותי שנים מגדיר את התך הרץ בעמ' 123 כאחד מהתכים הפשוטים ביותר, הוא משמש לכיווץ, הטלאה, תיקונים, הכלבה ותפרים שבהם אין צורך בהרבה חוזק.

קטע מתוך עבודתי "אורות חיפה" מלון דן כרמל והאורות לידו בתך רץ

קטע מ"אורות חיפה", דרך נווה שאנן ועיר תחתית בעיקר בתך רץ

 

רוקמות/ים עם נסיון וותק מתאמנות/ים ברקימת כל מיני תכים מסובכים ומורכבים שדורשים הסתכלות ומיומנות רבה ויוצרות/ים  עבודות נהדרות שמפעימות בצדק התפעלות רבה מהצופים ומבקרי התערוכות. אך יש גם אמני/ות חוט שבחרו במודע לעבוד עם תכים בסיסיים כמו התך הרץ, ולעיתים נדמה שהם 'נעלמים' מעיני הקהל או לא מענינים כמו רוקמי התכים המסובכים. יש גם אנשים שמסיבות שונות אינם יכולים לעשות תכים מסובכים ומטיבים לעבוד בגיוון התך הרץ בלבד.

עבודת "אורות חיפה " נרקמה על ידי כדימוי צילומי. בד הרקע הנו מבריק והתבוננות רבת שנים באורות הלילה לימדו אותי שהם נראים בדרך כלל כקוקוון קטן בגוונים מלבן לכתום. זה היה נסיון לחקור איל אני יכולה להביע 'אור' בתך הכי פשוט. אני סבורה שהצלחתי ומעבודה זו יכלתי להמשיך לחקור צורות אחרות של הבעת אור.

לתחושתי האישית, התך הזה יכול להביע כל מה שרק נרצה, הוא עדין רב-שימושי, יפה ואפשר לרקמו על פיסות זעירות או גדולות. אני שמחה לשוב ולהשתמש בו בעבודות שונות.

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות סיבים, אמנות שלי, כללי, מלאכת מחשבת, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא אמנות ההשחלה או ההכלבה = תך תוכף או תך רץ

  1. מאת Pam‏:

    Love the flowers in the pot

    • מאת mirjam‏:

      Hallo Pam, i loved it as well, it comes from a very old `Ariadne` published in Holland by one of my paternal great uncles, and at the time i made a set of cushions with this idea. mirjam

  2. מאת אריאלה‏:

    אהבתי את היש שנוצר מהאין. פעם… בילדותי בשיעורי ציור קוקונו בכיוונים שונים ממש כמו בתך רץ. הזכיר לי נשכחות שכדאי לחזור אליהן.

  3. מאת אילה רז‏:

    בתערוכה המקסימה של רותי שומרוני "בין השמיים לירח" שהוצגה לפני כחודשיים בגלריה פריסקופ, השתמשה האמנית בתך זה במגוון אופנים להבעת העושר הצורני של אמנות ההייקו היפנית.
    http://www.archijob.co.il/archijob_news/one_news.asp?IDNews=2833

  4. מאת יעל‏:

    מרים, האם יש לך תמונות נוספות של עבודתך (או עבודותיך?) "אורות חיפה" ? הפרטים שמופיעים בפוסט על תך רץ מאוד מסקרנים והייתי שמחה לראות עוד. תודה

    • מאת mirjam‏:

      שלום יעל, ברוכה המגיעה לבלוג. העבודה אורות חיפה היא אחת ובלעדית ולא היתה קלה לצילום. בעבודות אחרות שלי יש אופני רקמה. אתר האמנות שלי הוא http://www.fibersiv.net אם יש לך שאלות מיוחדות אנא שאלי אותי, את יכולה גם לכתוב לדואל הפרטי שלי. במה את עוסקת? מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.