ויקרא שמו….

תיק סבתא של ונדי פריבורן Wendy Freebourne

ונדי, חברה מקבוצת דיון שעוסקת בסריגה, צינורה ואריגה, כתבה לנו שבעת ביקורה אצל ילדיה  בספרד צינרה תיק-סבתא שבספרדית נקרא {Abuela (Granny. וגם פרסמה תמונה על אתר הקבוצה. התיק מאד יפה, התלהבתי משמו  ונזכרתי שאני מכירה דוגמת תיק דומה לו  בשם Peripatetic Pouch  שאפשר לתרגמו כשק-נדודים או תיק- נדודים. דוגמה זו נמצאת בספר של פריטים שעושים עם 'ריבועי -סבתא'.

שאלתי את ונדי, מהיכן השם המענין הזה Abuela, לא יכלתי להחליט אם שורשיו ערביים או לטיניים. שלחתי לה גם את השם שניתן לתיק הדומה בספר. בינתיים בדקתי במילון וגיליתי שאבואלה היא הצורה הנקבית של Abuelo =סבא בספרדית.

ונדי היא אמנית סיבים ואת עבודותיה אפשר לראות ב

http://www.wendyfreebourne.com/contact.htm

ונדי כתבה לי שמאחר והנכד שלה עיצב ותכנן את התיק, והיא צינרה אותו מחומרים שהיו שם [צמר גס] והוא עשוי מריבועי סבתא, הם החליטו לקרא לו Abuela וכי זה לא שם מקומי לתיק כזה.

התיק קל לעשיה. מצנרים 5 ריבועים זהים בגודלם, וכן מצנרים שתי רצועות כתף. מחברים את הריבועים למעין קופסא חסרת דופן אחת, מחברים את הרצועות והרי תיק. אפשר גם לתפור או להוסיף בטנה כדי שדברים קטנים לא יפלו חלילה.     ריבועים כאלה נקראים באנגלית 'ריבועי סבתא' [Granny  Squares ], אנשים רבים, מנצלים שאריות חוטים מעבודות אחרות ויוצרים ריבועים בצינורה במגוון צורות וצבעים. את הריבועים מחברים לכל מיני בגדים או חפצים למשל כמו התיק הנ"ל. אפשר כמובן ליצור עבודה עם ריבועים שכולם מאותו הצבע. ריבועי-סבתא, לא צריכים להיות מרובעים, אפשר לעשותם גם בצורת משולשים, מחומשים, משושים ואפילו עגולים  וכולי. כל צורה מתחברת באופן שונה ויוצרת פסיפס שונה.  ראו את השמיכה שעשיתי.   http://fibersiv.net/craft/hexagon-blanket.html

כרית עשויה מ'ריבועי-סבתא' בעלי צורות שונות ומרקמים שונים.

מימין רואים כרית מודרנית שמורכבת מריבועי סבתא בעלי צורות ומרקמים שונים.

 

מקור ההגדרה ל'ריבועי סבתא' כמו גם ההיסטוריה שלהם, לא ברורים. בספרי תחרה ישנים כמו Crochet , History & Technique, LIs Paludan ,Interweave Press,1995 שתורגם ממקור דני משנת 1986 יש איזכור לריבועים בדוגמאות שונות, אך את הסבתא לא מזכירים כלל. גם בעיתוני מלאכת מחשבת אירופיים משנות ה1970 מציעים לצנר ולחבר ריבועים שונים בלי שום ייחוס למישהי.  בחוברת עם הצעות ליצירת עבודות שונות למתנות או כמוצרים למכירה בירידי-צדקה' שקניתי במנצסטר שבאנגליה בשנת 1970-1 Patons Bazaar your choice of 50 novelities  יש דוגמא ליצירת כיסוי לבקבוק חם והכותרת מדברת על ריבועי צינורה Crochet Squares כך בפשטות. לעומת זאת בסדרת הספרים שהוציאו Time-Life בארה"ב ב1975, יש כבר התיחסות מודפסת ל'ריבועי- סבתא', ובהקדמתם הם אומרים שאיש אינו יודע מי היה/היתה הגאון/ית שהגו את רעיון ניצול השאריות ליצירת פיסות סריגים קטנים שקל לעשותם בכל מיני מקומות, קל לשאתם בתיק או כיס, עד שיש ליוצר/ת די פיסות שתתחברנה למשהו גדול יותר.

שמלה עשויה מפיסות מצונרות כיחידות ונתפרו יחד לשמלה

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות סיבים, כללי, מלאכת מחשבת, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא ויקרא שמו….

  1. מאת Pam‏:

    My sister and I made a woollen blanket with granny squares in the late 60s. We did the squares and our mother crocheted them all together. I still have the blanket, although some of the squares badly need repairing. I don't even remember how to crochet now, but I'm sure it'd come back to me if I tried.

    • מאת mirjam‏:

      Thank you Pam, for your nice story. I am sure that crochet knowledge will come back, once you start doing it. What name did you give those `squares` at the time? were they just squares or were they
      Granny squares? mirjam

  2. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    אהבתי, תודה

  3. מאת רותי‏:

    רעיון מבריק.
    בטרם הייתי סבתא צנרתי רבועי סבתא ,כדרך לנצל צמר ישן שנשאר בבית וכדי להעביר ימים ארוכים בהם סעדתי את בעלי.
    מחלקם עשיתי שמיכה,שאינני משתשת בה אבל בכל פעם שאני נתקלת בה מחדש בעת סידור ארונות,אני נזכרת כמה קשים ומייאשים היו אותם ימים ומודה על כי חלפו והשמיכה הינה כמעט העדות היחידה להיותם.עם זאת נשארו לי ריבועים נוספים מהם ניתן יהיה להכין תיקים למחשב,לטלפונים נידים או לספרים אלקטרוניים.בעקבות תיק הסבתא הספרדית.
    מאוד מצאו חן בעיני הרבועי הסבתא העשויים בדוגמאות שונות ולוא דוקא מרובעות וחיבורם.
    האין זה בא לרמוז כל כך שלא כל הסבתות מרובעות?אלא שונות ומגוונות?
    יישר כח של כל הסורגות האורגות המצנרות והעוסקות במלאכות היד השונות שאלמלא הן,היו הדברים הולכים וכלים מהעולם

    • מאת mirjam‏:

      שלום רותי, טוב לקרא את דברייך! ואני מעודדת אותך לעשות כל מיני חפצים יפים עם הריבועים שנותרו בידייך, ואולי יתחשק לך לעשות עוד חפצים יפים.מרים

  4. מאת יוני‏:

    בתקווה שאכן תשתמשי בשאריות ריבועים כדי להכין תיקים למחשב

    • מאת mirjam‏:

      תודה יוני על התגובה המענינת הזאת. למה דוקא תיקים למחשב? כל הרעיון הוא שאפשר לעשות מה שרוצים או עולה בדעתנו.
      מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.