נס הדגל

דגל ישראל הוא לא דבר מובן מאליו. דגל ישראל בעצם 'נהגה' עוד לפני קום המדינה. מי שמתענין לקרוא על ההיסטוריה של דגלנו  ושאר סמלינו הלאומיים יכול לקרא על כך בכמה ספרים.

אני נהניתי לקרא את הספר המקסים 'שורו הביטו וראו' איקונות וסמלים חזותיים ציוניים בתרבות הישראלית" , אליק מישורי,הוצאת עם עובד,ה'תשס"ג – 2003 . ספר מקיף מלמד ומשעשע שכדאי ורצוי לקרא. פרק ה' בעמ' 120 עוסק בדגל.

ספר נוסף שמקדיש פרק מקיף לדגלנו  וסמלינו  [עמ' 20 – 25 ] הינו 'ספר הדגלים השלם, אנציקלופדיה קטנה של מדינות העולם, יחיעם פדן, מפה, ה'תשנ"ח – 1998.

כאשר היינו ילדים למדנו כמובן על הדגל הלאומי שלנו. כמו כן התאמנו לאותת בדגלי סמפור [semaphore], שיחקנו ב'תפיסת וגניבת הדגל'  ובספרים קראנו על דגלי פיראטים, צלבנים ועוד קבוצות ודמויות היסטוריות.

כיום למרות כל אמצעי התקשורת המתוחכמים הרבים עדיין משתמשים בציי האוניות בדגלי הקוד הבינלאומי international code flags להעברה חזותית של הודעות, בעיקר בין דוברי שפות שונות.

קבוצת הבנות ' ברבור' ברגבה 1956

בקבוצת 'הגיל' שלי ברגבה היו רק בנות, תשע בנות משלוש כיתות וגילים שונים,  2 בנות בכתה מעלי, בכתה שלי היינו עוד בת ואני [היתה פעם שלישית אך הוריה והיא היגרו לדרום אמריקה] ובכתה מתחתינו היו 5 בנות. קובצנו יחד לפעילות חברתית, עבודה במשק וכו"לי ונקראנו קבוצת 'ברבור'  כפי שאפשר לראות בדגל שלנו בתמונה משמאל.

 

 

עם השנים התחלתי להתענין בדגלים מבחינת הטקסטיל שלהם וההקשרים התרבותיים של צבעיהם וסמליהם אך לא ממש התעמקתי. כאשר התחלתי לנסות ולהבין למה יש כל כך מעט מדליות לנשים, חיפשתי ספרות על כך ולא מצאתי כלום, אך בחיפושי אחרי ספרים ומאמרים מהם אוכל ללמוד את הנושא, הגעתי לספרות הענפה מאד של 'מגינים'  Heraldry.  כמובן שהתחלתי לחפש במפתחות הענינים של כל ספר, קשרים לישראל וליהודים. באחד הספרים היותר מקיפים

Heraldry, sources , symbols and meaning , Ottfried Neubecker , Little Brown, 1977

מצאתי Israel, Israeli עם הפניה לעמ' 116 , אך בעמוד זה אין שום איזכור לישראלי כלשהו, דף זה מסביר בעיקר את דימוי החדקרן בשטיחים הצרפתיים המפורסמים. רק  בשורה האחרונה, מוזכר יעקב אבינו ובעמ' הבא [ 118] מוסבר למה נתן ליהודה את שמו יהודה גור אריות. המחבר טוען שזו היתה מין נבואה, כי אלפי שנים אחרי זה [כך במקור מ.ב.כ.]  זה מתקשר עם האימרה הלטינית  `Vicit Leo ex tribu Juda ` = 'האריה של שבט יהודה ניצח' על פי מחבר הספר, יכול להיות שה'אריה' בנבואה מתכוון  לישו, או להיילה סלאסה, קיסר אתיופיה.  איזכור האריה חשוב, לא רק מבחינה היסטורית, אלא גם מבחינה פוליטית של יחסי ישראל עם עמים אחרים ובעיקר עם אירופה.  אחת התופעות הבולטות  בקריאת ספרות המגינים, היא מספרם הרב של מלכים וקיסרים שהוסיפו ל'שלט' שלהם אריה כסמל למוצאם [כביכול] משושלת בית דוד, או כהצדקה להוספת התואר 'מלך ירושלים'  לשאר תאריהם. עד היום חלק מ'ההצדקות' להתערבות של אירופאים שונים בקורה אצלנו נובע מה'תארים' הללו.

על פי המחברים, סמלי שנים עשר שבטי ישראל המוזכרים בתנ"ך, נתפסו בעיני מומחי שלטי האצולה של המאה ה-17 כ'ראשית' תורת השלטים והם הוצגו לא על מגינים אלא על וילונות [כך במקור עמ' 224]. כיום הסמלים הללו שוב 'משחקים תפקיד בסמלים הציבוריים של מדינת ישראל'[במקור שם], בספר מצטטים באנגלית את במדבר ב', א-ב, "וידבר ה' אל- משה ואל- אהרון לאמור: איש על- דגלו  באותות לבית אבתם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאהל-מועד יחנו."

דגל הוא גם סימן, נס, סמל אות, בימים קדומים פמליות, צבאות או שליח[ים] הגיעו עם דגל כדי שהאנשים שמולם יידעו מי המגיע[ים] לכן הצבעים והצורות של הדגלים הם חזקים ובעלי צורות שקל לזהות ממרחק. כדי שבני הברית לא יפגעו בהם. במשך ההיסטוריה זה גם שימש להטעיה, פירטים או צבאות שרצו להשתלט על מקום או אנשים, הגיעו עם דגלים לא להם, ולפעמים עד שהתושבים הבינו שאלו אנשים חורשי רעה ,כבר היה מאוחר מדי.

בתערוכה 'התרשמויות מפה' הצגתי גם דגל שנוצר בעקבות מפה של שכונה בשפרעם. תכנון השטח נראה ממש כמו דגל או שלט אבירים.   http://fibersiv.net/mapressions/shefaram-banner.php3 ולכן באופן טבעי הפכתי את המפה הזו לדגל. הוספתי לו גם קישוטי דגלים כמקובל בתהלוכות במזרח התיכון.

חלק מקישוטי 'דגל שפרעם -שכונה צפונית' בסגנון מזרח תיכוני, קטעי היסטוריה מקומית

 

 

 

 

 

 

גם כרזות בד עם מילים או צורות כתובות,מודפסות או רקומות, הנישאות בידי ההולכים בתהלוכות דתיות או פוליטיות הן בגדר דגלים.  פועלים ופועלות שנאבקו לשיפור תנאי העבודה שלהם, יצאו לא רק עם הדגל האדום שהפך לסמל הבינלאומי של מאבקי הפועלים, אלא לעיתים קרובות  גם עם כרזות-דגלים שעליהם היו כתובות דרישותיהם או תקוותיהם.

כרזת-דגל של קבוצת נשים מבירמינגהם אנגליה שנות ה1980

 

 

 

 

 

 

המגן שלי שנת 2000

בספטמבר 2000 הוצגה ב'סימגלרי' התערוכה ,מגינים למגן" שהוקדשה לזכרו של מגן פרידמן ז"ל, האמניות יצרו   'מגן' לעצמן.

חשבתי רבות כיצד הייתי רוצה להיות מיוצגת באופן חזותי ללא מילים. ויצרתי 'מגן'  מאפודה שארגתי לעצמי  ועליה רקמתי והטלאתי את כלי העבודה שלי  בוכיר, שיפודים, צינורה וכדומה כמו כם רקמתי משלבת [monogram]  של האותיות מ &M  שמיצגים אותי וגם את אופני  יצירה שאני עוסקת בהם.

תמיד עצוב לראות דגלים בלויים וקרועים, שאף אחד לא טורח להסיר מעמודיהם. מבאס לראות לאחר יום העצמאות, בפחי האשפה או בצידי מדרכות את דגלוני המכוניות.  כדאי אולי ללמוד מן האמריקאים שיש להם הוראות לציבור כיצד לטפל בדגלים בלויים או כיצד יש להתיחס לדגל שכבר אינו שמיש   http://www.united-states-flag.com/flag-disposal.html

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות ישראלית, אמנות סיבים, אמנות שלי, כללי, מלאכת מחשבת, תדמית מדומיינת, תערוכות, עם התגים , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא נס הדגל

  1. מאת Pam‏:

    Very clever how you have embroidered the things that represent you onto your sweater

  2. מאת אילה רז‏:

    אהבתי את הדגל הפרטי שרקמת לעצמך…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.