פריטי ביגוד שימושיים …תחיית ישנים ואימוץ עכשוויים

לפני כשבועיים, הוזמנתי לשוחח עם קבוצת נשים ערביות ויהודיות שנוהגות להפגש לפעיליות משותפות. כיוון שהיה קר מאד לבשתי את צעיף המוביוס שלי [ראו המאמרון "טבעת מוביוס" שפורסם ב11 בנובמבר 2011], שעניין את הנשים הערביות, כי הוא מודרני, קל לעשיה ויכול להילבש על ידן ככיסוי ראש מסורתי.  מדי פעם אני מהרהרת על מיני פריטי לבוש ש'נדדו על פני הדורות' השבים ומופיעים בימינו כבגד או פריט לבוש עכשווי לחלוטין . יש פריטי לבוש מ'פעם' שבהחלט שימושי, יעיל, נחמד ואפילו הגיוני, בעיקר בגלל השינויים האקלימיים, להחזיר לשימוש עכשווי! כמובן אפשר להשתמש בחומרים ואופני עשיה עכשווים שמתאימים לאורח חיינו.

מטפחות מיוחדות לכיסוי 'חלקי-ראש שונים' שיער/אוזניים/צואר שלהי אמצע המאה ה13

בדיון כזה, אי אפשר ואפילו אסור להתעלם מהנעשה בקבוצות קיצוניות, שם הנשים מתכסות כאילו הן חיות ב'ימי הביניים' ולהסביר במה שונה גישת המעצבים המודרניים השבים לפריטי לבוש מהעבר מגישת 'עוטפי הנשים' הקיצוניים.

כשהתחלתי לקרוא על ההיסטוריה של הביגוד, נפעמתי  משלל הצעיפים, הרעלות והעטיפות ואפילו מסכות

כיסוי ראש גותי מוקדם 1350-1200

שבהם השתמשו האנשים במאות קודמות. ברור לגמרי, שהשתמשו בהם קודם כל מהצורך פשוט להתגונן מקור ומפגעי צמחים, אבנים ושאר הנמצא במקומות שבהם חיו האנשים ופחות להגנה ממבטים.  התפתחות הידע כיצד לגזור ולתפור בגד מותאם לגוף היתה איטית, אז התעטפו בתחילה בפרוות או עורות חיה  ואחר כשלמדו לארוג ביריעות בד. גם כשכבר פיתחו רעיונות כיצד לגזור ולתפור בגדים, עדיין מוצאים מקומות שבהם הבגדים מורכבים מחלקים, מה שהקל על נקיון ותיקון כי ניקו ו/או תיקנו  רק את החלק שצריך, בעוד יתר הבגד נשמר כמות שהוא.

עיתוני וספרי הסריגה, הצינורה והתפירה גדושים  כיום במגוון יצירתי של צעיפים, מטפחות ועטיפות. שינויי האקלים, בצד נסיון לחסוך באמצעי חימום, הבדלי חום וקור בין פנים הבתים, התחבורה הציבורית והחוץ, גורמים לנו לשאת עמנו משהו שקל יהיה להתעטף בו או להורידו לפי הצורך וכמובן שגם יהיה נוח לשאת או לדחוף לתיק, הצעיפים הם התשובה הטובה ביותר לכך.

המעצב/ת העכשווי/ת, רוצה לחדש, אבל גם מודע/ת [אנו מקווים] לצרכים האקלימיים החדשים. החסכון באנרגיה, מחזיר אותנו לתקופות שבהן לא חיממו בתים עד כדי אפשרות להלך חצי ערום בבית באמצע החורף, אנשים מחממים פחות ועל כן צריכים ללבוש בעוד שכבה.

הסינר הינו פריט לבוש שמשום מה יצא מהאופנה של נשים 'מודרניות' אך דווקא ראוי היה להשיבו לשימוש, אני כמובן לובשת סינר כאשר אני מנקה ומבשלת.  בילדותנו כל אשה לבשה סינר בבית, או בעבודה, גם בעלי מלאכה רבים לבשו סינרים מותאמים למקצועם. סינר לבן היה סמל מעמד של אחיות, מטפלות, גננות  ומבשלות, הסינר הפך אפילו מעין סימן לאוטוריטה ששלטה בחיינו ואמניות רבות, ביניהן חיה גרץ-רן ואני יצרנו אמנות המתיחסת לפן זה של הסינר. מאידך אין להתעלם מהיות הסינר מגן על בגדינו וקולט חלק ניכר מהלכלוך שניתז עלינו תוך כדי עבודה, לבישת הסינר חוסכת לי הרבה כביסה ותיקוני בגדים מיותרים.

בספר Women`s Work the first 20,000 years טוענת אליזבט ואיילנד ברבר שהחצאיות התפתחו מלבישת שני סינרים אחד קדמי ואחד אחורי על מותני האשה, היא גם טוענת שהסינרים נלבשו וקושטו כך שהמבט כוון אל איברי הרבייה הנשיים.

למרות שהסינר אינו פריט 'עכשווי' אפשר למצוא בחנויות ושווקים סינרים קנויים מבד או פלסטיק. אך אין

גזרת סינר שאפשר לחתוך ממפה ישנה , המידות באינצים

צורך לקנות אותם, אפשר לעשות סינר מכל פיסת בד ישנה, גזרותיהם פשוטות ולמעשה לא צריך גזרה, אפשר לכרוך על המותניים חצאית ישנה והרי סינר. יש מגוון סינרים לכל מיני צרכים, יש סינר מלא שמכסה אותנו מהחזה ועד קצה החצאית, יש חצאי סינרים שמכסים אותנו רק מהמותנים ומטה. יש סינרים למלאכות שונות עם המון כיסים ויש סינר קוקטייל.

סינרתיק =שימושי ללבוש כשעובדים ולנשיאת העבודה , תיק שעשיתי לאמי ז"ל

פעם ראיתי בספר ריקמה רעיון נחמד לסינרתיק, תיק שישמש לנשיאת מלאכת המחשבת, וכשיושבים לעבוד קושרים אותו למותניים, ועובדים, כאשר קמים כל החומרים גולשים חזרה לתיק ואינם מתפזרים.  תפרתי תיק כזה לאמי ז"ל שתמיד סרגה ורקמה.

סינרתיק כשהוא נישא על הזרוע

 

 

 

 

 

 

בגד שימושי נוסף זו האפודה [חסרת השרוולים], שיש לה היסטוריה מאד פתלתלה ומענינת על כך אפשר לקרא במאמרי          http://translation.org.il/forum/viewtopic.php?t=3

בשנים האחרונות שבים ורואים גם חפתים או שרווליות סרוגים לחימום אמות הידיים או לחסום בריחת חם משרוול רפוי. כפפות חסרות אצבע, שמופיעות בגלגולים קודמים כזוג כפפות שני ועליון לכפפות עגלונים. אפשר גם לסרוג או לתפור חולצה או מעיל עם שרוולים שמחוברים עם כפתורים או רוכסן , אפשר להכין גם שרוולים שוני צבע או צורה לאותו הבגד וכך הוא שימושי ליותר עונות.

מכנסופג סרוג

בין שוחרי הסביבה, המודעים לכך שהחיתולים החד-פעמיים אינם מתכלים מהר וממלאים את האשפה, יש גם שיבה לחיתולי -בד ומכנסופג, מכנסון סרוג שמולבש מעל החיתול וסופג את הרטיבות.

 

במאות הקודמים אנשים השתמשו במה שהיה להם, הם לא זרקו משהו סתם, יש לנו מה ללמוד מהם ומחלק מהפריטים שבהם השתמשו.

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, ארון הספרים האמנותי, כללי, מלאכת מחשבת, משפחוגרפיה, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

10 תגובות בנושא פריטי ביגוד שימושיים …תחיית ישנים ואימוץ עכשוויים

  1. מאת אילה רז‏:

    אני זוכרת שתפרתי סינרתיק בשעורי מלאכה בנות, בכתה י' (ששית) עבדנו עליו חצי שנה ובסוף לא אהבתי אותו בכלל. הסינרתיק היה עשוי מבד גלמי עם רקמה בחוטי dmc ואני זוכרת שבחרתי רקמת דובדבנים שלקח לי המון זמן לרקום. בתיכון הייתי בורחת בכל הזדמנות משעורי מלאכה בנות המשעממים לשעורי מלאכה בנים ששם עבדנו עם מתכות, הלחמות ושיופים וזה היה הרבה יותר מעניין.

    • מאת mirjam‏:

      אילה, לנו לא היו שיעורי מלאכה בתיכון, אז כדאי לך שהיו לכם! לעומת זאת הלכתי לתנועת הנוער [ התנועה המאוחדת] ויחד עם מדריכותינו רעיה שטראוס ושושנה ביאליק, ארגנו מחצלות גדולות מקנה סוף על 'נול יתדות', כמו שפעם ארגו הבדדווים בחולה. את הסנרתיק שתפרתי לאמי עדיין יש לי, ובמשך השנים הכנתי כמה לחברות.
      תודה מרים

  2. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    יש לי זכרונות טובים משעורי מלאכה שלנו בבית ספר ליאו בק אליהם היינו צריכים להגיע לבנין אחר ברח' הלל. הדבר היחיד הזכור לי לרעה הוא הריח הנורא שהיה למורה למלאכה מהפה.
    למדנו לרקום, לסרוג ובמיוחד לתקן בגדים מכל הסוגים. כלים אלו העברתי לבתי, בבוא העת, אשר לדאבוני לא קיבלה שעורי מלאכה בבית ספרה.
    יש בכל הנושא שאנו עוסקות מן הנוסטלגיה, עיסוקם של הקשישים, אך המצב הכלכלי של העולם כולו רק מראה סימנים שאנחנו צריכים לחזור לדברים הבסיסיים בהחלט…

    • מאת mirjam‏:

      ברוכה הבאה רבקה!.
      אינני יודעת אם זהו עיסוק של קשישים? אני סבורה שמנסיוננו ונסיון קודמים לנו, למדנו שטוב לעיתים לשוב ולהשתמש בחפצים ואופני עבודה שהועילו להרבה דורות. וגם כי יש סיפוק ועונג שהם בריאים לנו בעשיה עצמית. תודה לך מרים

  3. מאת Pam‏:

    We definitely have a lot to learn about reusing what we already have from people of past centuries. Very interesting post!

  4. מאת Pam‏:

    Hi Mirjam, I've featured your apron that converts to a bag today

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.