Entrelac מהו ?

בשבוע האחרון, קבלתי במרשתת כמה בקשות להסביר איך לסרוג מוביוס בדוגמאת Entrelac , כיון שעד עכשו לא כתבתי הוראות כאלו באנגלית, לקח לי קצת זמן לנסח זאת בצורה נאותה ובהירה. מכרה טלפנה ובקשה שאסביר לה איך סורגים את הדוגמא ה'זאת עם השם הצרפתי', ובחנות הצמר עמד מישהו שגם דבר על Entrelac . בעיתוני הסריגה של החורף עדיין לא ראיתי 'שיבה' עונתית לדוגמא זו אך מנסיון השנים, רואים שהיא צפה וחוזרת לעניין את הסורגים/ות מדי 5-6 שנים.

תוך כדי כתיבה אנגלית על ה'מוביוס' בדוגמא זו, חשבתי שאין לי שם עברי עבורה, והסתבר לי  שלא ניסיתי אף פעם להבין מה פירוש השם הזה?, ועל כן ראוי להתבונן קצת במהותו!. חיפשתי בלקסיקון הלועזי – עברי, לא חשבתי שהפירוש ימצא שם, אבל צריך לנסות, לא מצאתי.  במקום להמשיך לחפש במילונים שלי החלטתי להקליד Entrelac Dictionary והגעתי לדף זה

http://dictionary.reference.com/browse/entrelac

בתרגום חופשי 'פס קישוטי של זר [פרחים] ועלים קלועים', ממש לא מספק ומאד לא ברור!. עיינתי במילון

A Dictionary of Art Terms and Techniques, by  Ralph Mayer, Barnes & Noble, 1969

בעמוד 133 מצאתי שההגדרה שלו היא 'דגם חד מימדי של קוים ופינות מוצלפות [מלשון צליפת השוט, משהו גלי בצורתו מ.ב.כ.] קלועים זה בזה, נמצא לעיתים קרובות בדוגמאות 'אר-נובו'. ????? מה שממש לא מסביר כלום.  לאחר חיפוש במילונים רגילים התחלתי לדפדף בכאלה שמתמחים או מתהדרים בפרשנות למילים נדירות, מוזרות או כאלו שאולי רק המחבר שמע עליהן או מצאן באיזה מסמך עתיק. גיליתי כמה מילים מוזרות וחדשות עבורי כמו  entredolignumologist  שעניינו כל מה שקשור לקיסמי שיניים, אבל זה לא מה שחיפשתי היום.

לתמהוני, גם בספר היסטורית הסריגה שכתב הבישוף ריצארד ראט A History of Hand Knitting, Richard Rutt, Interweave Press1987  אין שום איזכור לטכניקה זו. לעומת זאת הופתעתי לראות ברשימת המונחים ההיסטוריים בספרו את השם של אסתרהאזי [ Esterhazy], כשם ל"סגנון של תיק לגברת'…משפחת אצולה אוסטרית…" כותב הבישוף, ש"…כמה מבניה שירתו כדיפלומטים של האימפריה האוסטרית."  אצלנו כמובן זכור אחד מבני המשפחה הזו, פרדיננד אסתרהאזי כמעורב במשפט דרייפוס.

הסבר לאנטרלק

אם כך עלינו לסמוך רק על ההגדרות של עיתוני וספרי סריגה. המקום הראשון שבו ראיתי אי פעם דוגמא זו היה במילון הסריגה  Mon Tricot, 1300 Pattern stitches' advice' hints, Knitting Dictionary New Edition, Evelyne Prouvost, Italy 1981  שמצאתי בפרבר בוסטוני בחנות צמר חמודה וקטנה, מנוהלת על ידי לבנונית נוצריה חביבה, שמאד שמחה בשתי הישראליות שהגיעו אליה בתקופת ה'גדר הטובה'.  ההסבר המלווה  בתמונה של הדוגמא הוא ברור"… סריג הנסרג בחטיבה אחת אך נראה  כאילו הוא עשוי מקטעים קטנים…."  סרגתי איזו אפודה קטנה אבל לא הרגשתי שאני ממצה את האפשרויות של דוגמא זו כמו שאפשר.

ב1991 ירשתי את ספרי הסריגה של אמי וביניהם את Erica Wilson`s knitting book, Charles Scribner`s Sons, 1988.  בעמוד 105 מסבירה המחברת איך לעשות דוגמאת 'אריגת יהלום' היא כותבת שדוגמא זו ידועה כ 'שבכה ארוגה' וגם כ'Entrelac' ומסבירה שהסריג העשוי בחטיבה אחת עושה רושם כאילו הוא ארוג מפסים שונים.

אז איך סורגים אנטרלק? קודם יש להחליט על גודל הריבוע[ים] הרצוי לנו, סורגים דוגמית של כ20-10 עיניים עם החוט שממנו רוצים לסרוג וסורגים כ10-5 שורות, מורידים מהשיפוד ומודדים על סרגל  ובמחברת רושמים- 20 עיניים בחוט פלוני = ל מס' ס"מ כזה וכזה. כעת אפשר לחשב כמה עיניים נחוצות לנו לצורך הסריג. מחליטים על גודל הריבוע!  נניח שהחלטנו 8 עיניים רצוי אם כך שמספר העיניים שנעלה למה שאנו רוצים לסרוג יתחלק ב8 [אם זה רחוק מהמידה הרצויה יש להקטין או להגדיל את גודל הריבוע עד שנתקרב ככל האפשר למידה הכוללת הרצויה לנו].

על שורת הבסיס [ההעלאה] הזו,* סורגים 2 ע' שמאל, מסובבים וסורגים אותן עיניים בימין, מסובבים וסורגים  3 ע' שמאל [2 הקודמות ועוד ע' אותה סורגים מהשיפוד השמאלי], מסובבים וסורגים 3 ימין, מסובבים וסורגים 4 שמאל, מסובבים וסורגים  4 ימין, מסובבים וסורגים 5 שמאל  וכולי ממשיכים להוסיף ע'1  בכל פעם שסורגים בשמאל עד שיש לנו 8 ע שמאל*. כעת יש לנו משולש בסיס  ולא לסובב את הסריג!   התחילו את המשולש השני על ידי סריגת 2 עיני שמאל מהעיניים שבהמשך השורה הראשונה. לסובב ולסרוג 2 ע' ימין  וכולי [כל מה שבין הכוכבים*-*] כך ממשיכים עד שכל עיני שורת הבסיס הן משולשים!

התחלת משולש -צד על משולש הבסיס האחרון, משולש אחר על המשך המסרגה

שורה שניה, תהיה שורת הריבועים הראשונה, אם סורגים משהו ישר יש להתחיל ולסיים בחצי-משולש- צד כדי 'לישר'  את העבודה, בסריגה ללא תפרים יש רק ריבועים.

על הצד החיצוני/קדמי של העבודה סורגים 2 ע' ימין לסובב לסרוג אותן 2 בשמאל, להוסיף ע' על ידי סריגה לתוך הע' הראשונה מקדימה ומאחורה, להעביר ע' לא סרוגה משפוד שמאלי לימיני,לסרוג ע' ולהעביר את הע' הלא סרוגה מעל לסרוגה. לסובב ולסרוג  3 ע' שמאל, לסובב לסרוג 2 ע' לתוך הע' הראשונה סורגים ע' 1, מעבירים ע'1 , סורגים 1 [מהמשולש האחרון של השורה הקודמת] ומעבירים את הלא סרוגה מעל לסרוגה בכך מחברים את משולש-הצד לשורה הקודמת וסורגים 'להגיע לגובה' של השורה הראשונה. לסובב לסרוג 4 ע'

העלאת עיניים על הצד השני של משולש הבסיס עם השלמת משולש -הצד

שמאל , לסובב 2 ע' לתוך הראשונה, לסרוג 3 להעביר ע' לא סרוגה , לסרוג ע' מעיני המשולש, להעביר לא סרוגה מעל לסרוגה וכולי להמשיך כשמס' העיניים בין הע' הראשונה לאחרונה גדל בע' 1 בכל פעם. כשמגיעים ל8 עיניים לא לסובב!!!!

כעת יש לנו משולש- צד שמסתיים ב8 ע', להעלות 8 עיניים על הצלע השניה של המשולש [בהמשך לקו 8 הע' שכבר יש לנו]. לסובב, לסרוג בשמאל את הע' התחתונה של המשולש הבא יחד עם הע' האחרונה שהעלנו כרגע, לסרוג עוד 7 ולסובב, לסרוג 8עי ימין ולסובב, לסרוג

עשיית הריבוע ה-1 צומח ממשולש בסיס1 ונשען/מחובר למשולש בסיס 2

את הע' השניה מהמשולש הבא יחד עם הע' הראשונה של ה8 בשמאל ולסובב. להמשיך כך עד שיהיה לנו ריבוע שצומח/מתחיל במשולש הראשון ונשען/מחובר למשולש השני. כאשר'נגמרו' עיני המשולש השני ונשארנו עם 8 ע' בראש הריבוע  מעלים שוב 8 ע' על הצלע השניה של המשולש שאליו מחובר הריבוע הקודם.

חצי-משולש - צדדי לסוף השורה

בסוף השורה יש לסרוג חצי-משולש- צד אחר, מעלים 8 ע' על צלע המשולש האחרון, לסובב ולסרוג 2ע' יחד בשמאל, 6ע' שמאל, לסובב לסרוג 7ע' ימין, לסובב ולסרוג 2 ע' יחד בשמאל, 5ע' שמאל, לסובב לסרוג 6 ע' ימין, להמשיך כך עד שנשארת עין 1.

מכאן להבא סורגים שורות של ריבועים שנוטים בכל שורה לכיוון אחר ועל כן הסריג נראה כאילו קלוע מפסים. בשני צידי השורה סורגים את חצאי המשולשים הצדדיים.

קראתי היטב את ההסברים, שחקתי קצת בדוגמיות שונות, נראה לי מוזר שבכל המקומות שבהם

מימין אנטרלק קלאסי תופרים משולשים משמאל אנטרלק ללא תפרים

משתמשים בדוגמא זו, סורגים חלקים רבועים של הסוודרים ובגלל אלכסוניות הדוגמא, סורגים בשולי ריבוע הגב והבטן משולשים שאותם מחברים אחר כך בתפירה לריבועים, במקום לנצל את הדוגמא הזו לסריג ללא תפרים. אז החלטתי לסרוג לי סוודר כזה בעיגול ללא תפרים. בחרתי צמר מחליף צבעים והחלטתי לסרוג לי סוודר רגלן שבו תוספת העיניים באזור בית השחי תכלל בתוך ריבוע 'נוסף' שישתלב בתוך האזור שבין הכתפיים לבית השחי.

מוביוס כותנה עם אנטרלק סרוג בימין בלבד

כשהתחלתי לסרוג מוביוסים, ורציתי לשלב בהם אנטרלק, הבנתי שאיני יכולה לסרוג זאת באופן 'קלאסי' = כשכל עיני השמאל לצד אחד וכל עיני הימין לצד השני כי למוביוס יש רק צד אחד! ולכן חשבתי על שני פתרונות, או לסרוג את כל המשולשים והריבועים רק בימין כל הזמן ולקבל דוגמא אחידה משני הצדדים.  או לסרוג לסירוגים ריבוע אחד בשמאל וריבוע אחר בימין ולקבל דימוי מקלעת אחיד לכל אורך העבודה.

האפשרויות לגיוון האנטרלק הן רבות, כמו בכל צורת סריגה, יש לחשוב על המוצר הרצוי , להכין דוגמית לחשב את מספר העיניים שצריך ולהפעיל את הדמיון ולהינות.

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות סיבים, ארון הספרים האמנותי, כללי, מלאכת מחשבת, משפחוגרפיה, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא Entrelac מהו ?

  1. מאת אילה רז‏:

    הסבר מאיר עיניים תרתי משמע ואת ההעמקה שלך בחיפוש מילה עברית לשם לועזי אני מעריכה מאוד.

    • מאת mirjam‏:

      תודה, חיפושים מילוליים כאלה מועילים אחר כך לפתור תשבצים. אך לצערי טרם מצאתי מילה מתאימה לאופן סריגה זה. מרים

  2. מאת רחלי‏:

    שלום רב,
    הנה הצעתי למילה עברית ל"אנטרלק", חשבתי על דוגמה משתלבת, או דוגמה נישזרת………
    כמוך כמוני, מקפידה ואוהבת את השפה העברית.
    ברכותי.

    • מאת mirjam‏:

      ברוכה הבאה רחלי, ותודה על הברכות. הצעה מענינת האם תרצי לקרא לזה סריגה נשזרת? הרי המילה 'דוגמא' אינה ייחודית לסריגה או משהו כזה? אולי הגיע הזמן שהאקדמיה ללשון העברית תעזור לנו, יש כבר מילים רבות למלאכותינו.מרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.