הדר-דרות הדר הכרמל

קודם כל מחמאה גדולה לעיריה שמשקיעה כספים בהכנת תעלת תשתיות ברחובות הדר, שתסדיר לדורות הבאים את בעיות הפתיחה/ סגירה / פתיחה של הכבישים. אני מבינה שלעשות מבצע כזה בתוך עיר שממשיכה לפעול מסביב לחפירות הללו זה לא פשוט.  אחר כך תהייה, את קצה רחוב הרצל מככר מסריק לכוון 'בית הקרנות' שינו קודם בצורה נאה לרחוב בעל מסלול אחד בלבד. כל מי שעבר שם בזמן העבודה שאל בכל השפות:  " מה יהיה עם רכב הצלה ואיך יעברו שם כמה מכוניות אם אוטובוס יעצור בתחנה?" אחרי כשנה וחצי מישהו בגוף המתכנן הבין את השגיאה,סללו מסלול שני, תוך פירוק חלק מהמדרכות שרק רופדו בבלטות רחוב והזזת חלק מהערוגות היפות שבדיוק התחילו לצמוח, מי משלם עבור הטעות הזו? המתכנן או אנחנו?

בכל אופן אני שמחה שהעיריה דואגת לרחובות, אז בבקשה מי דואג לבתים ? כשאני מתבוננת על הבתים

חורבה בקצה רחוב הרצל, ממש ליד ככר מסריק

שהיו פעם יפים, לבי נחמץ? זוהמה מבחוץ, חלונות שבורים שדרכם מעופפות להקות יונים. שלטים מכוערים חלקם שבורים. קומות שלמות של דירות ומשרדים מוזנחים וריקים שיכלו לשמש לכל דבר שהעיר ותושביה זקוקים לו. דיור, היי טק, חנויות, גלריות אמנות  ועוד ועוד…במקום מרכזי ונגיש לכל.

החורבה בתמונה משמאל נמצא מעל קטע הרחוב המשופץ של רחוב הרצל. אז נהנים בקטע הרחוב היפה עד הרגע שמרימים את העיניים.   לא רחוק משם מן העבר השני של הככר נמצא דאר הנביאים שספג טיל במלחמת לבנון השניה. את הדאר שיפצו יפה, אך הקיר של הבנין לידו נראה עדיין מרוסס מפגעי הטיל. ואם פקח עירוני יבוא להציץ על הקיר ההוא, אולי הוא יכול גם לכתוב דו"ח על השלט הלא חוקי שם ? למה אין מילה בעברית? מה עם חוק השילוט?

נזקי טיל ושלט לא חוקי בגובה העיניים

שיפוץ העיר הוא כמובן קודם כל עבורנו האזרחים, משלמי המיסים העירוניים, אך הוא גם אמור לעודד את שם העיר כעיר יפה לתיירים… אז אנא עיריה נכבדה, טפלו גם במפגעים כאלה.

גם הבנין שממול לדאר ממש מעבר לככר בפינת הנביאים הרצל יכול להינות מנקיון וטיפול. צורתו יפהפיה חלק מהכיתובים על קירותיו מלאי משמעות היסטורית [נסו לקרוא את האותיות הקרובות לגג, משהו על ה'קרן להתישבות הציונית'] אך קשה לראותן מתחת לזוהמה והלשלשת שהופכות הכל לסתם קיר מזוהם.

עוד בנין מוזנח בככר מסריק

באזורי- הרחוב המשופצים העמידו כמה קישוטי רחוב מעין פסלי רחוב' בככר מסריק ליד קפה ניצה העמידו מעין 'גדם' של דקל.ליד פינת בית הקרנות העמידו מעין דקל זכוכית. נחמד מאד וגם חשוב, אך בטרם אנו רוכשים אמנות עירונית חדשה אולי כדאי לשמר ולתעד את מה שכבר יש לנו? למשל בקולנוע פאר לשעבר, היו הקירות מכוסים בפרסקאות יפהפיות, הבנין נמסר לשימוש ציבורי אחר ועל כl אני שמחה, אך מי הרשה ואפשר להם לכסות בצבע אחיד את היצירה היפה הזו?. רק בחדר ההקרנה שלהם, נשארו עוד כמה שאריות מוזנחות מהיצירה הזו. חבל כי גם דיירי הבניין החדשים היו יכולים להינות ממהקירות היפים שהיו שם.

שארית תמונת הקיר בקולנוע פאר לשעבר

מימין פינה בחדר ההקרנה של קולנוע פאר לשעבר, ציור הקיר מ1953 של פרלי פלזיג [Perli Pelzig] אמן יהודי יליד גרמניה וניצול שואה,  עבודותיו נמכרות היום במכירות בסכומים די גבוהים, ואילו אצלנו עבודתו פשוט הוזנחה וכוסתה בצבע.

המשך קטע התמונה על הקיר

 

 

 

ציור הקיר הזה כל כך יפה, גם כשהוא כבר מוזנח, לצערי לא הצלחתי למצוא הרבה פרטים על הציור. כן זכורה לי יפעת האולם עם היצירה הגדולה הזו שהקיפה אותנו מסביב. כמו כן היו שם מנורות קיר מעוצבות יפה שהשתלבו עם הציור והיו חלק ממנו.

 

מוזאיקה של ע. סלע בחיפה

ברחוב החלוץ,  שנמצא גם הוא לשמחתנו בחפירות שיפוצים, יש כמה עבודות אמנות של אמנים מפורסמים מאד על הקירות, שגם מצבן לא טוב.

על קולנוע רון לשעבר יש עבודת מוזיקה של ע.סלע. על פי זכרוני היו בתוך האולם עצמו עבודות של בדים וחוטים על זכוכית חלבית, של מישהי בשם רעיה ??? וגם במבוא הקולנוע היתה יצירת אמנות אך איני זוכרת אותה בדיוק.   מצב הבנין הוא בכי רע ואיני מבינה מדוע הוא עומד שומם וחרב.

בין 'בית הפועלים'  לשעבר, שהעיריה שילטה אותו בשלט היסטורי כיאות! [נמצא גם הוא בשיפוצים היום] ובין הבנין הסמוך לו יש מבנה עילי שעליו יש יצירה של מרדכי גומפל.   היא יפה אך מיקומה מעלים אותה לא רק מההולכים ברחוב החלוץ גם העומדים בראש המדרגות ברחוב הרצל לא ממש יכולים להתענג עליה. כדאי לזכור ששתי יצירות משותפות לו ולאשתו נמצאות משני צידי מנהרת בלפור ברחוב הרצל שהפכה לגלריה, בעוד יצירה אחרת שלו שקשטה את הכניסה למלון שולמית לשעבר, ניצלה והועברה למשכן לאמנות בעין חרוד.

יצירה של מרדכי גומפל בהחלוץ 45 חיפה

 

כך נראית של היצירה של מרדכי גומפל שנמצאת ברחוב החלוץ 45, גבוה מעל לרחוב, כשמשקיפים אליה מרחוב הרצל.

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אמנות ישראלית, כללי, ממצלמתי, תמונות מקומיות, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.