גם סריגים אפשר לתקן ולמחזר בלי לפרום אותם [לגמרי]

אנשים סבורים ש…די קל, למחזר ולשנות בגדים תפורים מבד!, אבל סריגים אפשר רק לפרום..., כך שחשבתי לכתוב גם קצת עלמיחזור ושיפוץ סריגים ישנים בלי לפרום אותם ולסרגם מחדש.  פעם נהגנו לפרום סריגים שמשום מה כבר לא התאימו לנו. לקחנו קולב מפלסטיק גלגלנו עליו את החוטים שהסתלסלו במשך שהותם הסרוגה, טבלנו אותם במים פושרים ואחר תלינו אותם לטפטוף והתיבשות

חידוש סוודר על ידי סריגת פס גימור חדש לפתחו, והוספת כיסים מאותו חוט

ואז גלגלנו כדורים חדשים וסרגנו משהו חדש ושונה מאותם החוטים.  אצלנו כבר לא מרבים לעשות זאת, אך במרשתות, אני קוראת על סורגות שהולכות לחנויות יד שניה, קונות סריגים ישנים פורמות אותם וסורגות מהם דברים חדשים. אצלנו  מעדיפים למסור או לזרוק סריגים שכבר לא מתאימים מכל סיבה שהיא. אם יש לנו כבר משטח סרוג מוכן, למה לא לנצל אותו למחזרו/ לשפצו כמות שהוא?  משטח מוכן חוסך את זמן סריגתו מחדש. יש כמה אופנים לעשות זאת.

 

 

הפיכת סוודר פנים החוצה ורקימה ל'ייפוי וכיסוי' התפרים

לפני שאנו מתחילים לשנות את הסריג ולהוסיף לו תוספות, כדאי להפוך אותו ולראות איך נראה הצד הפנימי, הרבה פעמים הוא נראה טוב, כי לא הושפע מאור ומשפשוף. במקרה כזה אפשר להפוך את הצד הפנימי לחיצוני, אבל אם יש תפרים [בסריגה בעגול אין תפרים] שכעת בולטים כלפי חוץ יש להפכם ל'יותר ייצוגיים'אפשר לרקום מעליהם או לתפור סרט קישוטי או פס תחרה.

 

 

 

בעיה אחרת יכולה להיות התמתחות הסריג באיזור החגורה, המותניים או בפתח הצואר                                         אם החגורה

'כווץ' מותניים שהתמתחו על ידי גומי או שרוך

מספיק רחבה אפשר לקפל אותה למעין צינור שבו אפשר להשחיל גומי או שרוך למשיכה. אם המותניים גדולות מדי, אפשר לתפור גומי בגב או בשני צידי המותניים, או להפוך את הסוודר, ללבוש אותו כשהוא הפוך ולסמן באלו מקומות יש להצר. כעת אפשר לתפור במכונת תפירה שתי שורות זיגזג במקום המיועד להצרה ואפשר לחתוך את החלקים המיותרים.בפתח הצואר אפשר גם להוסיף בד ולכווץ את הפתח או לזגזג, ולתפור או לסרוג גימור חדש.

איריס ברקימה דמוית סריגה , שרקמה אמי אידה ז"ל

 

 

 

מה לעשות אם סוודר או חולצה סרוגה, נעימים לנו יושבים עלינו היטב אבל מראהו/יה פשוט 'נמאס לנו' אחרי שנות לבישה רבות?  נדבר קודם על 'שינויים' חיצוניים בלי שנפרק את הסריג לחלקים. אגב, אפשר כמובן לקשט גם סוודרים חדשים או קנויים באופנים אלו.

רקימה על סריגים זו צורת קישוט מהירה, אפשר לרקום בצמר או לעשות טלאים מכל מיני חומרים, אפשר גם לרקום בכותנה, אך שומרי מסורת שלא יכולים לעשות מפאת איסור שעטנז יכולים לרקום בחוטי משי או חוטים סינטטיים. אפשר לרקום על סריגים בכל התכים שנוהגים לרקום בהם על בד ארוג. למעשה שורות העיניים בסריג יכולות לשמש את הרוקמת כאילו היו 'משבצות'.  בגלל גמישות הסריג רצוי לאחוז את האזור שעליו רוקמים מעל חפץ  סגלגל, פטריה מעץ, ביצה מעץ או אפילו ספל קטן  כמו שנהגנו לתקן גרביים, הסריג נופל  מסביבו כמעט בטבעיות ואז מחזיקים מסביבו ביד אחת כדי שלא יתכווץ בזמן הרקימה. אפשר גם לרקום טלאים שונים, כפתורים, חרוזים וכדומה.

כמה אופני רקימה משמשים גם לתיקון חורים בסריג, אחת נראית כמעין אריגה מאד נפוצה,תופסים במחט לסירוגין את שורת העיניים העליונה ושורת העיניים התחתונה של ה'חור' או המקום הבלוי עד דק. בשיטה אחת אפשר לארוג דרך השתי שנוצר מעין ערב כשכל שורה אחוזה בצידי החור והחוט עולה ויורד לסירוגין מעל ומתחת לחוטי הערב הניצבים לחוט שעמו עובדים, או אפשר לרקום תך בצורת V מעל לחוטי השתי,וכך לחדש את הסריג.  אופן הרקימה השני נראה כמו העיניים הסרוגות V רוקמים אותו מעל לעין סרוג עם צבע אחר, והרקימה נראית כאילו נסרגה.

הכנת 'חוטי שתי' לתיקון חור בסוודר שלב ראשון בתיקון חור

 

המשך תיקון החור רקימת 'עיניים' מעל ה'שתי'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אם נראה לנו שתיקונים קטנים, רקימה לסוגיה או היפוך הסריג אינם פותרים את הבעיה. אפשר לחשוב על הפרדת הסריג לחלקיו והוספת פסים סרוגים או מצונרים בצידיו תחתיתו וכולי.

אפשר גם ללבד את הסוודר ואז לחתוך אותו לכל צורה רצויה ולעשות ממנו משהו אחר. סוודר מלובד של מבוגר הופך בקלות למעילון של ילד, לתיק לריפוד כלשהו. שילוב של כמה סוודרים מלובדים יכול לההפך לבגד רבגווני ויפה למבוגר.

קטעי סריגים מפעם שליבדתי

אני ליבדתי אותם בפשטות, על ידי זריקתם למכונת הכביסה יחד עם כביסת המגבות הצבעוניות. הלבד ניתן לחיתוך בקלות בכל צורה, אין צורך לעבד את השוליים כי אינם נפרמים [כמובן לא מומלץ לתפור במ"מ האחרון של שוליו] , אפשר בקלות לחברו ביד ובמכונה, הוא חם ולא מעביר מים בקלות.

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, כללי, מלאכת מחשבת, משפחוגרפיה, תדמית מדומיינת, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

8 תגובות בנושא גם סריגים אפשר לתקן ולמחזר בלי לפרום אותם [לגמרי]

  1. מאת לאה סגמן‏:

    הי מרים. נהניתי מאד לקרוא את הפוסט שלך.
    שאלה: מה זאת אומרת ללבד סוודר? איך מלבדים סוודר?
    לאה

    • מאת mirjam‏:

      שלום לאה, ברוכה הבאה. תודה על המחמאה.
      ללבד=להפוך משהו [חוטים, סריגים או אריגים ל…לבד]
      תזרקי למכונת הכביסה משהו מהנ"ל, שכבר אינך צריכה….כבסי ותצא לך פיסת לבד! מאד משעשע. מרים

      • מאת אילה‏:

        הרעיון של ליבוד סוודרים הוא מעולה. שכחת לציין באיזו טמפרטורה את מפעילה את המכונה ואם הסריגים שאת רוצה ללבד הם צמר או סינתטיים. זה משהו שאני מוכרחה לנסות.

        • מאת mirjam‏:

          אילה , קודם כל גילוי נאות, הפעם הראשונה שבה ליבדתי סוודר קרתה ב ט ע ו ת. הייתי טרודה ועייפה ואיכשהו בלי שרציתי סוודר יפה שלי נכנס יחד עם המגבות למכונת הכביסה. כמעט ו'התעלפתי' כשראיתי מה קרה לסוודר האהוב. אבל כשהתאוששתי גיליתי שזה דווקא מאד נחמד ומקורי שיש לי לבד בשלל צבעים ועם דוגמת צמות!!! חתכתי קטע רקמתי מסביב לצמות ש'התקשו' ועשיתי מזה בסיס למעיל. מאז אני מלבדת בשמחה כל סריג שכבר אין לו שימוש. אני זורקת את הסריג לאותה הכביסה יחד עם המגבות שאותן אני מכבסת לעיתים ב60 מעלות ולעיתים ביותר. אגב, אני בדרך כלל לא סוחטת את הכביסה [ הצמחים תחת החבל מאד נהנים מהטיפות] , אבל כשיש סוודר לליבוד אני כן סוחטת את הכביסה. מרים

  2. מאת ארבל‏:

    בדיוק היום קיבלתי מחמותי שקית עם כל מיני דברים שהיא כבר לא צריכה וחשבה שלי יהיה בהם צורך. בין השאר מצאתי שם סוודר מצמר כבשים שהיא קנתה לפני כמה שנים באוסטרליה. אין סיכוי שאני אלבש אותו (גזרה לא יפה בעיני, וצבעים שאני ממש לא אוהבת), התלבטתי אם ללבד אותו או למסור אותו לחנות יד-שניה. עשית לי חשק ללבד… (למרות שאין לי שמץ של רעיון מה לעשות עם הלבד אחר כך, זה בטח לא יהיה משהו לעצמי בגלל הצבעים…).

    • מאת mirjam‏:

      שבוע טוב ארבל. נסי ותראי מה יצא! אחרי שהוא יתכווץ ויתקבע תוכלי לעשות אתו כל מיני דברים. למשל לחתוך לריבועים, לצנר סביבם ולהכניס ביניהם ריבועים אחרים הרעיון יבוא….פעם תפרתי מכנסים ארוכים ופונצו מ2 חצאיות סקוטיות, נותרו בידי 4 משולשים קטנים זהים….וכך נולד כובע, צינרתי סביב המשולשים וגם סרגתי 2 משולשים שכיסו את אוזניי… בהצלחה מרים

  3. מאת אלינור‏:

    היי מרים תודה רבה על הפוסט הזה!
    רציתי לשאול אם את, או שאת מכירה מישהו/י שעושה תיקונים בסוודרים הארד-קור? (כאלה שנסרגו במסרגה ואינם צפופים) בעיקר הצרות וכאלה? אשמח אם תפני אותי כי התופרת שלי לא עושה.. תודה רבה מראש!

  4. מאת ענת מעודד‏:

    היי, מחפשת מישהי שעושה תיקונים בסוודר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.