סיפור + גלויה + טכנולוגיה = ידיעה

כשבננו אורי סיפר לנו שהוא נוסע לכנס בשווייץ קרוב לג'נבה, לא התאפקתי ושאלתיו אם ירצה לנסוע לראות גם את עיר הולדתי ויוי [Vevey] אין לי ויש לי כתובות.  אמי לא הרבתה לספר על התקופה הזו במלחמת העולם, ספרה כמה אנקדוטות , אך ירשתי ממנה המון מכתבים אישים ורשמיים.

היא היתה פליטה והייתה עצורה ב Hotel Campמלון בשם Le Grand Place  שהוסב למחנה סגור שאי אפשר היה לצאת ממנו ללא אישור יציאה ב Mont Pelerin , ישוב הררי מעל לויוי. הביטוי Hotel Camp  מופיע בכמה מהמסמכים שירשתי ממנה. כמו כן במכתבים שונים [של השגרירות ההולנדית ושל משרד המשטרה או המשפטים השוויצרי] מופיעות הגדרות של  Home pour  Internee/  Home pour refugees /Holland house  ועוד הגדרות . למחנה -מלון יש Kommandant. למי שתוהה החיים היו שם לא קלים [אמי ספרה מעט אבל המסמכים מתארים זאת בבירור.]

כמה ימים לפני הלידה, אמי הורדה מההר לתא המעצר של משטרת ויוי להמתין ללידה. על פי סיפורה היא הייתה מורעבת אך 'נהנתה' מריחות השוקולד והקפה מבית החרושת נסטלה [Nestle] שהיה סמוך לתחנת המשטרה. הלידה עצמה קרתה בבית החולים של המנזר הסמוך. הנזירות האחיות לא רצו לרחוץ את היולדות היהודיות לאחר הלידה, והיולדות ה'ותיקות' רחצו את החדשות. לאחר 4 ימים חזרה אמי למחנה המלון יחד עמי.

כל יולדת קבלה מהמפעל טבלת משקל לתינוק/ת

בויוי עצמה אורי הלך למוזיאון ההיסטורי המקומי , ומצא שהמפעל עדיין קים אך תחנת המשטרה המנזר ובית החולים כבר אינם שם, אך על פי הספור של אמי מצא עבורי את שמות הרחובות המתאימים וצילם הרבה צילומים יפים מסביבות ויוי.

אורי נסע גם ל  Mont Pelerin צילם הרבה, אך לא מצא את המלון שבו התגוררתי עם אמי שנתיים. הוא הראה לנו צילומים וליד הצילום הזה הוסיף שהוא קרוב ל'פוניקוליר'. אמי ספרה לי שכשעף לה חיתול [אחד מהארבעה שהיה מותר לה להחזיק] מחבל הכביסה, היא קבלה רשות לצאת ממחנה המלון ובכמה דקות הלכה ל'פוניקוליר' וירדה לאסוף את החיתול [סיפור מוזר קצת ששבה וספרה אין ספור פעמים] .

צילום של אורי בMont Pelerin 2017

הבטתי בצילום ואמרתי שאני כמעט בטוחה שזהו מלון המחנה Grand Place  גלוית המלון הנמצאת באלבומי מוטבעת בזכרוני.

אורי בדק ומצא על המרשתת את האתר של הבנין הזה שמשמש כיום בית אבות. ואכן זהו ! מצוין שם שזה היה פעם המלון ההוא.

http://www.ems-pelerin.ch/index.php?id=4

מאד שמחתי לקרא זאת , נהניתי גם מכך שבשילוב של סיפורי אמי, הגלויה באלבומי והטכנולוגיה יכלנו למצוא את המקום. אני עשירת תודה לאורי שעזר לי לפתור חידות מהעבר.

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה כללי, משפחוגרפיה, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא סיפור + גלויה + טכנולוגיה = ידיעה

  1. מאת רבקה שרמן‏:

    וואו….

  2. מאת אילה רז‏:

    איזה יופי לגלות שהצלחת להנחיל לילדייך את הענין בקורות משפחתך. זה לא ברור מאליו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.