איך נגזור בד לבגד?

scan0027יחד עם שעות הבקר היותר קרירות, המתחלפות לצהריים חמים ודביקים ועם החלפת שעון הקיץ, אני רואה שכמה מחברותי כמוני, נוברות בארונות עם רעיונות לחידוש בגדים. אני גם שומעת ומקבלת בדואל שלי שאלות תפירה וסריגה. שאלות התפירה נוגעות בדרך כלל לגזרות של בגדים.

ברשומה 'לתפור בלי גזרה' ב28 לאפריל 2012,  פרסמתי סריקה של כמה דפים  מתוך ספר נחמד "Find it! Sew it! Wear It".  הספר מתפורר מרוב שמוש וסרקתי כמה מהדפים החשובים לי לשימושי האישי.. בעיקר היה חשוב לי לשמור את הדפים עם חישובי הגזרות ביחס למידות הגוף של הלובש/ת המיועד/ת. מי שרוצה לראות את הדפים המקוריים יכול/ה להציץ שם ברשומה זו. באופן כללי מחברת הספר מציעה שכאשר מתכננים חולצה יש להוסיף למידת החזה של הלובשת העתידית,  2.5 אינטש שבלשוננו הם 6.35 סמ =אותם אפשר לעגל ל6,5 סמ.  לאורך השרוול יש לחשב את אורך תחתית הזרוע  ולהוסיף  5 סמ. במידה ותופרים שמלה [או מכנסיים] למידת הירכיים צריך להוסיף 3 אינטש =7.62 סמ.

לחברה יקרה שרצתה לתפור חולצה, אך התלבטה באיזו גזרה תבחר, הצעתי שאשלח לה את הגזרה של

איור של השמלה הכפרית

איור של השמלה הכפרית

'שמלת האיכרות' , מתוך הספר הנ"ל, שממנה תוכל להתאים לעצמה חולצה באורך הרצוי לה. לי עצמי יש כמה שמלות וחולצות שתפרתי מגזרה זו, לעיתים כמו שהיא ולעיתים בשינוי שנראה לי מתאים, כמו הרחבת החלק התחתון, הגדלת פתח הצואר, או שינוי צורתו לפתח V, הארכת שרוולים, או קיצורם ואף ביטולם המוחלט….על הדף המודפס של הספר אפשר לראות הערות שלי וכן הוספת קו אלכסוני בעפרון, כאשר הרהרתי בהרחבת החלק התחתון של השמלה.

גזרת השמלה הכפרית

גזרת השמלה הכפרית

יש לי עוד כמה ספרים שבהם יש הצעות כיצד לגזור ולהכין גזרה, על פי מידות הגוף של הלובש/ת המיועד/ת. ומכולם תפרתי לי במשך השנים שלל בגדים. תמיד השתמשתי בהצעה של הספר כהצעה ראשונית וממנה למדתי להכין גזרות נוספות שלא הופיעו שם. אני יכולה לאמר שהשימוש בהצעות של הספרים הללו שחררו את מחשבותי לאפשרויות שונות ומגוונות.

מספר אחר "Sewing without a pattern " השתמשתי

שמלת 'ילידה אמריקנית'

שמלת 'ילידה אמריקנית'

בהרבה רעיונות לחולצות/ שמלות, אחת היותר אהודות עלי הינה שמלת הילידה האמריקנית.

כדי לחשב את רוחב המלבן שממנו תופרים את הלבבית והשרוולים, יש למדוד מאמצע הכתף עד לאמצע החזה ולכפול בשניים. אורך המלבן, שווה למרחק שבין אמה לאמה כאשר הידיים פרושות לצדדים. במידה ורוצים שרוולים קצרים יש למדוד בהתאם בין 'הקצוות' הרצויים על שתי הזרועות [למשל ממרפק למרפק וכדומה].  קפלי את המלבן לשניים וסמני את נקודת האמצע, ומדדי מהאמצע 10.25 סמ' לכל צד, וסמני קו מעוגל בין שתי הנקודות לעומק של 2.54 סמ'. לפתח הצואר.

בשביל גוף הבגד, גוזרים שני מלבנים שרוחב כל אחד מהם שווה 1/2 היקף הירכיים + 15.25 סמ'. גובה המלבנים הם באורך הרצוי לחולצה/שמלה.

גזרת שמלת 'הילידה האמריקנית'

גזרת שמלת 'הילידה האמריקנית'

תופרים מלבן אחד באמצע הלבבית, ואת המלבן השני ממול. מקפלים ותופרים מתחילת השרוול דרך בית השחי לאימרת הבגד. אגב אני מציעה להכין עוד שני מרובעי בד קטנים ולהכניסם לבתי השחי כדי שיהיה יותר קל להניע את הזרועות. הגזרה מאד נעימה ללבישה כמו שהיא, אפשר לחתוך פתח מקדימה ולהפוך את החולצה לעליונית.

יש לי עוד גזרה אהובה לחולצה, מתוך הספר "Blader" כרגיל יש לבדוק אם המידות מתאימות, לפני שגוזרים.  זוהי עוד חולצה שממנה אפשר להכין כל מיני חולצות.

צילום החולצה ליד הגיזרה

צילום החולצה ליד הגיזרה

 

 

 

גיזרת החולצה + כמה הצעות לבגדי תינוקות

גיזרת החולצה + כמה הצעות לבגדי תינוקות

 

בחולצה זו אפשר לוותר על הכיסים , או לגזור אותם מבד שונה מאשר גוף החולצה. אפשר להאריך את השרוולים או לשנות את צורת פתח הצוואר.

השמלה שבתמונה מלמטה,  נתפרה על פי גזרת השמלה הכפרית, בגלל שהיא אינה רחבה השארתי שני שסעים באורך 23 סמ' בתחתית תפרי הצד. על מפתח הצוואר תפרתי תחרה עם חורים שבהם השחלתי חוט רקמה מגולגל לשרוך.

 השמלה הכפרית שלי מכותנה רכה

השמלה הכפרית שלי מכותנה רכה

 

התחרה שמעטרת את שולי פתח הצוואר

התחרה שמעטרת את שולי פתח הצוואר

 

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, כללי, מלאכת מחשבת, ממצלמתי, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא איך נגזור בד לבגד?

  1. That's a beautiful blue on your dress

  2. מאת אילה רז‏:

    רעיונות נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.