שכנינו הקיפודים

זוכרים את 'שמוליקיפוד'? אני סבורה שזה היה אחד מהספרים היותר אהובים על ילדינו. מאז שאני זוכרת  אהבתי קיפודים, קודם כל כי יש להם צורה חמודה, דוקרניים וחמודים. בגינתנו ובסבך העצים הטבעיים לכרמל, הנמצא בין החצרות גרו וגרים קיפודים, כנראה עוד לפני שנבנו הבתים.  כשחפרו שם ביוב פתחו את אחת המחילות שלהם ולשמחתי הפועלים אפשרו לזוג שגר שם לברוח בבטחה.

בספר בשם Introducing Soft Toy Making, Delphine Davidson,B T Batsford ,1969 מצאתי גזרה נחמדה וקלה לתפירת צעצוע קיפוד.

הצעה לתפירת צעצוע קיפוד

גזרת קיפוד הצעצוע

 

 

 

 

 

 

 

לפני הרבה שנים היה לנו כלב פוינטר שחור בשם כפיר,שהיה תופס קיפודים בפיו ואז תמיד רצנו להצילם, כאשר גערנו בו ופתחנו את פיו היינו שומעים את הקיפודים מיבבים בקול חלש.

היו פעמים שראיתי את הקיפודה מטיילת עם קבוצת קיפודונים קטנים, שהיו עדיין ורודים כי הקוצים שלהם היו עדיין סחוסיים, ובגיל זה הם מזכירים לי מחק ורוד שמישהו חתך בו חתכים.

עלי להתוודות שעד היום טרם בדקתי מה מקור המילה קיפוד [כעת אנו כותבים בכתיב מלא!]. ובכן אברהם אבן-שושן, כותב במילון החדש, כרך ששי :ק-ר עמוד 2377, כי המילה נזכרת כבר במשנה, שבת ה- ד. כמו כן הוא מוזכר בפסוק בישעיהו לד יא.   באנגלית הוא נקרא Hedgehog שפירושו המילולי הינו 'חזיר-גדרות'. כלומר חיה מלוכלכת שחיה תחת גדרות. בהולנדית הוא נקרא egel וגם stekelvarken שפירושו 'חזיר-דוקרני'.

קיפוד שותה בלילה

קיפוד רעב בלילה

 

 

 

 

 

הרבה פעמים ראינו את הקיפודים לרגע קל כשהם יוצאים בלילה,אוכלים ושותים מקערות מזון החתולים. לעיתים רק ראינו את קערת האוכל של החתולים הפוכה, כי לרב קשה לקיפוד לאכול מקערה גבוהת שוליים כי אין לו צוואר ארוך. בשבוע שעבר הפתיע ושימח אותנו קיפוד שהופיע אחר הצהריים כשעדיין היה אור, ובמשך כמה ימים הוא שב לטייל לו בנחת האמצע החצר. בהתחלה צילמתי אותו מלמעלה, למחרת כבר התקרבתי אליו ואחרי יום הוא התקרב אלי. הוא לא התכדר כשצילמתי אותו, ואפילו לא כשחתול החצר שלנו בא לראות מה אני מצלמת.

הקיפוד באמצע היום

 

 

 

מקרוב הקוצים מאד יפים

 

 

 

אינני יכולה לכתוב על קיפודים, בלי להזכיר את הסופרת והמאיירת ביאטריס פוטר [Beatrix Potter] . אמנית הסיבים הבריטית פט מנציני [Pat Menchini], רקמה וסרגה רבות מתוך איורי ביאטריס. למי שרוצה להתענג על כך אני ממליצה על הספר The Beatrix Potter Needlepoint Book, Pat Menchini, Frederic Warne, Penguin, 1990.

סריגת קיפודה של פט מנציני על פי ציור של ביאטריס פוטר

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות סיבים, ארון הספרים האמנותי, כללי, ממצלמתי, תמונות מקומיות, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא שכנינו הקיפודים

  1. מאת רבקה פרידלנדר‏:

    Charming

  2. מאת שושן‏:

    נחמד

  3. מאת Pam‏:

    How special that the hedgehog allowed you to come so close…

    • מאת mirjam‏:

      Thank you Pam. yes it is special. Now that we have a very stormy week, i wonder if he had a fore-feeling and maybe he came to stock on food??? who knows , i feel honored by his approaching me, mirjam .

      • מאת אילה רז‏:

        אפשר להרגיש מהכתיבה שלך עד כמה את אוהבת קיפודים. פעם היו מזדמנים לחצרנו קיפודים, אבל כבר כמה שנים שלא רואים אותם כאן יותר. זה כנראה חלק מהמחיר שאנחנו משלמים על העיור המזורז של חיינו.

  4. מאת מאיה רינגל‏:

    ממש התענגתי לקרוא את הידע שלך על החמודים והמצחיקונים הדוקרניים האלה. כעירונית אסלית מרבית חיי, מעולם לא היתה לי הזכות להנות מטבע ליד הבית, כמו ב-23 השנים האחרונות מאז עברתי לגור כאן בואדי, ולכן אני כל כך עולזת כל אימת שאני חוזה בקטנטנים האלה שאיך שאני יוצאת לקראתם הם מנסים לברוח הכי מהר שהם יכולים ונתקעים עם חצי גוף מתחת לאיזה עציץ ריק כשהחצי השני חשוף, אבל הם בטוחים ש"בכלל לא רואים אותם". מעולם לא הייתי חושבת לכנות אותם חזירי גדרות. פוייה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.