ספרי- אמנות ועוד פירסומים חשובים ומשפיעים

לבת המצווה שלי קבלתי כל מיני ספרים מעניינים, שני מילונים עברי-עברי, 'דברי ימי עם עולם' של דובנוב, כמה ספרי-קריאה בכמה שפות והרבה ספרוני אמנות קטנים שהיו נפוצים אז בארץ. בהוצאת Pocket Library of Great Art  שפורסמה ע"י Harry N. Abrams יחד עם הוצאת Pocket Books. בבתים רבים בארץ ראינו את הסדרה הזאת.

שניים מסדרת ספרוני האמנות שקבלתי לבת המצווה שלי

בזמנו קראתי אותם מא עד ת, עיינתי בכל תמונת ציור, את תמונותיהם של ברויחל ורובנס שהתמזל לי  לראות במקור השוויתי להדפסיהם. אני זוכרת שהתבוננתי בהם בזכוכית מגדלת. במיוחד אהבתי את הדפים המקופלים שאפשר לפרוש ולראות תמונה יותר רחבה. ברור שהם נתנו לי כל מיני מתנות= הבטים  תרבותיים וחזותייים.. איני זוכרת למה נתנו דוקא לי ספרונים אלו, אפילו שמבחר הספרים בארץ היה אז די 'צנוע'. אבל ראו מה מצאתי באחד מהם.

סיבה למתנת ספרון אמנות לבת המצווה

משפחת נתן החביבה סברה שאני אוהבת ציורים יפים, את זה הם ידעו כי אני התפעלתי מציור הקיר שציירה אחות אם המשפחה שהיתה ציירת מאד מפורסמת שלימדה בבצלאל והיא ציירה ציור קיר ענקי על בחדר הילדים של משפחת נתן.

ספרים רבים אחרים השפיעו עלי ונתנו לי שיעורי הסתכלות ותובנה. ספר הצילום The Family Of Man שהודפס ב1955 ע"י הMOMA בניו יורק.

למזלי הגדול אחד מאחי-סבי הדוד E, הוציא לאור כמה כתבי עת העוסקים במלאכת מחשבת ותפירה וקיבלנו אותם כל חודש בדאר. עתון מלאכת היד שנקרא בתחילה Handwerken  ואחר שינה את שמו לAriadne  הדפיס כמובן הרבה מאמרים ודגמים של 'עבודות יד שימושיות' , מסורתיות וכאלה שהפכו ללהיט אופנתי. אך טיפח, עודד ואף ארגן תחרויות של  'צורות הבעה חופשיות' והעזה לצאת מהמסגרות.

'רעיונות ליצירה עצמית' Handwerken חוברת 278, פברואר 1970

באותה תקופה לא הרבינו ללכת לתערוכות, וכשהלכנו ראינו ציור ופיסול 'אמיתיים', כל מה שהיה עשוי מבדים וחוטים, היה במקרה הטוב ואם הוצג/נמכר במקום הנכון 'אופנה' או 'דקורטיבי', כל היתר היה סתם 'מלאכה'. אנשים מעטים בלבד ידעו להעריך אז כאן את האפשרויות האין סופיות של הטקסטיל כחומר ליצירת אמנות. בעולם,ה'גדול' מתחילות כבר אז כמה אמניות להאבק על מיקומן כאמניות שוות ערך ועל הסיבים כחומר ההבעה שלהן. אך פה זה ממש לא התקבל. אז זה לא מפתיע כלל שהעתון ההולנדי הזה שימש לי כ'כיתות לימוד ופיתוח יכולותי'.

כתה שבה יוצרים תפוח באופנים שונים Ariadne מס 2 , פברואר 1978

גלויות, והבולים שעליהן, ספקו מגוון של תמונות נוף, יצירות אמנות, ולעיתים סתם הלצות מאוירות. חלונות פתוחים לעולם שסביבנו.

3 מהערימות שלי

אם אתחיל לציין פה את כל הספרים שלמדתי מהם לא יספיק המקום. ספרי ארכיאולוגיה, היסטוריה מילונים ביוגרפיות ונובלות היסטוריות.

לפעמים פרסומת בעתון…

פרסומת ל….וילונות ומפות

אופן ההתבטאות של אמן/ית נובע מכשרונותיו ויכולותיו אך מושפע מאד גם מכל מה שקרא, ראה ושמע. הפרסומים שליוו את חיי הינם נדבך חשוב ביכולתי ליצור ולהתבטא  כיום בדרכי שלי.

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות סיבים, ארון הספרים האמנותי, כללי, משפחוגרפיה, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.