11 מי יודע ? 11מי אייר ? ועוד שאלות

ההגדה שהגיעה בצרור יחד עם ניירות שסבתי שמרה מטרייזנשדט

היא היתה מונחת בקופסא הרבה זמן, היא הגיעה אלי בתוך צרור של מסמכים מטרזיינשדט שסבתי סופיה שמרה.  שנים אחרי זה נתקלתי בספר שאיזכר דו"ח של סבי לעירית פנלו [Venlo] על קורות הקהילה היהודית שם ובו קראתי את הקטע הבא, התרגום העברי שלי.

* * * העיר פנלו סבלה מאד מהמלחמה. הפצצות מרובות הפכו את העיר לגל חרבות. גם בית הכנסת הפך לחורבה. כאשר פנלו שוחררה במרץ 1945, נערך שם בכל זאת טקס תפילה יוצא מן הכלל. בהוראת כהן הדת הקנדי שובוב [Chapelin Shubow], נוקה בית הכנסת. וכך כמעט מתחת לשמיים הערומים הודינו לאלוהים על שחרורנו. זה היה טקס מרשים מאד, שבו נכחו גם ראש העיר ברגר [Berger], והרבה נציגים של רשויות יהודיות ונוצריות. רצ"ב עותק של עלון של כהן הדת [ לא קבלתי את העלון מ.ב.כ.].

בפסח שלאחר מכן הוצע לנו סדר ע"י כהן הדת שובוב. בראש השנה ויום כיפור ערכנו תפילה עם הבריגדה היהודית וחיילים מהצבא האנגלי והקנדי. נוכח בהם גם גנרל אנגלי. * * *

 

ההגדה היא מענינת נוסף לאיור השער של 'פרעה מלך מצרים בימי יוסף' בדפוס העברי, בעוד באנגלית זה כותב 'רק' Pharaoh, the king of Egypt'  יש עוד 10 איורים מענינם מאד, אך אין שם המאייר. ואני דוקא סקרנית לדעת מיהו או מיהי?

תמונה מוגדלת מההגדה הנ"ל

ממש שאלת 'מי יודע'? מי מכיר תמונה זו? הגדלתי בתקוה למצוא איזה רמז ולא מצאתי. בכל אחד מהציורים הללו יש פרטי- פרטים מענינים היוצר השקיע מאמץ וידע רב. הדפסתי אחת על נייר וסרקתי אותה עם עוד אחת, ההבדל של הרקע החדש/לבן יכול אולי לעזור בזיהוי כי הוא מבליט דברים אחרת.

אחת על רקע נקי ואחת מהמקור

שמתי לב לחתימתו של סבי, מי שקרא את מאמרי 'משפחוגרפיה' ראה שתהיתי לגבי האפשרות שסבי עיצב בעצמו את הסמליל של המפעל, כשאני מתבונן כעת על ה- C  ועל ה-P בחתימתו אני רואה את המטריה ההפוכה ומתחזקת בהשערתי הנ"ל.

בהזדמנות אולי אסרוק את כל האיורים היפים, כעת נסתפק בכך. ומי שמזהה את יוצרם אנא ידעו אותי!!! חג שמח.

 

Print Friendly, PDF & Email
פורסם בקטגוריה אוספים, אמנות יהודית, ארון הספרים האמנותי, כללי, משפחוגרפיה, ספרות יהודית, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא 11 מי יודע ? 11מי אייר ? ועוד שאלות

  1. מאת אילה רז‏:

    מרים היקרה, סיפורי המשפחה שלך שווים ספר בפני עצמו. אני אחכה בסבלנות עד שיגיע. חג שמח

  2. מאת sdanb‏:

    מעניין מאוד, ת'אמת אין לי מושג מי הצייר המהולל. אשמח לגלות, תעדכני בהמשך 🙂

  3. מאת רותי‏:

    את אורגת את סיפוריך אחד לאחד לכדי שטיח רב גוני ומענין. תודה על על חשיפתם של הסיפורים וחג שמח

  4. מאת צבי אורן‏:

    שלום מרים
    דפנה שלחה לי את החומר
    הגדה מעניינת. אשמח לקבל את הסריקות ולהתעמק…
    מועדים לשמחה, חג שמח וכל טוב

    צביקה אורן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.